Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svampätande får  (läst 3777 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Svampätande får
« skrivet: 08 sep-11 kl 18:23 »
Har kommit på mina tackor ett par gånger med att mumsa på svamp. Det har varit soppar och nån slags tofsskivling. Är detta vanligt?
Känner mig inte särskilt orolig att de skulle äta något som är giftigt, men undrar ändå lite. Kan man räkna med att samma svamp som är giftig för oss är giftig för får?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Svampätande får
« Svar #1 skrivet: 08 sep-11 kl 19:11 »
Våra getter åt med förtjusning röd flugsvamp, (och tyvärr kantarellerna vi plockat vid ett tillfälle).

Förmodligen har idisslare ett annorlunda magsystem än vi 8) 8)

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #2 skrivet: 08 sep-11 kl 19:17 »
Samma här, mina har också mumsat på svamp och inte mått dåligt av det. En gång såg jag tom en som vände runt en flugsvamp i munnen, vet inte om hon  åt av den eller bara testade vad det var för något, även fårticka har de knaprat på. Antagligen blir det expriment med olika växter när betet börjar sina. Jag flyttade mina till grönare hage för att slippa leta får som klivit ut genom eltrådarna när jag upptäckte det här, betet blir ju näringsfattigt också så här sent på hösten så det kan vara läge för grovfoder.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #3 skrivet: 08 sep-11 kl 19:38 »
har läst i svampböcker (om jag minns rätt) att boskap ofta åt svamp förr i tiden, man tror det var för att få i sig mineraler (dom kunde bli "skogstagna" och försvinna ut i skogen när svampsesongen började) nu ska det visst inte vara så vanligt eftersom med dagens foder behöver de inte äta svamp.
i en artikel jag läst om skogsbete skulle de bästa skogarna bland annat vara rika på svamp.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 09 sep-11 kl 07:28 »
Mina roslagsfår äter också svamp ;D Men än har jag inte upptäckt att gutarna gör det.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 09 sep-11 kl 08:35 »
Vild gissning 1:  mineraler
Ännu vildare gissning 2:  egenvård avmaskning (jämför käringtand)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 09 sep-11 kl 12:29 »
Kom på ett par tackor häromdagen som stod och glufsade i sig allt annat än aptitliga svampar, några svarta övermogna från en stubbe  :-X och även några slags riskor (?). Dessutom måtte de älska fjällskivlingar, det finns mycket i fårhagen - enorma - men när jag kommer med min påse är allt väck....  :)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #7 skrivet: 12 sep-11 kl 08:38 »
Ja, det växer allsköns svamp i deras hage, sorter som jag inte känner igen. Alla sorter äter de inte och kantarellerna som växer i där har jag fått ha ifred!
Funderade på om man kunde använda fåren som indikatorer på bra matsvamp, med tanke på hur kräsna de kan vara annars, men käkar de flugsvamp så vekar det ju mindre lämpligt! :o
Det där med mineraler stämmer säkert, även torra nässlor och löv verkar bli extra eftertraktade så här års.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser