Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkspray som går bort i beredningen  (läst 2083 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Märkspray som går bort i beredningen
« skrivet: 08 sep-11 kl 08:51 »
Hej,

Jag söker ett tips på en märkspray som går bort i skinnberedningen. Vårt slakteri skickar en del av våra skinn vidare till Tranås, men behöver ha en bra markering så att de vet vilka skinn som skall vidare. Märkning i örat är ju en variant, men jag är glad om det kan undvikas och slakteriet kräver inte det.

Sist kom det på tal att använda en vattenlöslig spray på nacken, en spray som går bort i beredningen. Tranås hade inget förslag på spray och nu undrar jag om nån härinne har ett bra förslag?

Vi har tidigare använt märkkrita för gris på nosen, men den kan smeta av och går då inte bort.. :(
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallhunden

• Västergötland
SV: Märkspray som går bort i beredningen
« Svar #1 skrivet: 08 sep-11 kl 08:55 »
Jo, märkkrita smetar av ;D Snart har alla ett märke på nosen ;D ;D

Jag tycker fruktansvärt illa om skinnåtertagsmärkena!!! Det är stallmästartången och de gör ONT.
Jag tycker att det är dag att uppfinna ett märke som går att sätta på de befintliga märkena!!!
« Senast ändrad: 08 sep-11 kl 08:57 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

irma56

• Småland
« Svar #2 skrivet: 10 sep-11 kl 08:09 »
Tidigare klippte jag fast ett signalmärke i ordinarie öronmärke. Har du horten- eller micromärken så kan du använda buntband för att hänga ett signalmärke i öronbrickan.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 10 sep-11 kl 08:27 »
Vad använde du för signalmärke? Jag har gula mini-märken.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

irma56

• Småland
« Svar #4 skrivet: 11 sep-11 kl 07:55 »
Jag har haft olika sorter under årens lopp. Har köpt färgade märken utan prägling från företag som säljer lantbruksprodukter. Du kan tex köpa Stallmästarens signalmärke utan prägling. Jag tror att det är samma tång som till combi-mini.

hustran

« Svar #5 skrivet: 12 sep-11 kl 10:39 »
vi använder märkkritan och sätter den mellan hornen eller strax bakom så kommer de inte åt att smeta av sig. Det har funkat för oss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 3 användare
gorlan, Tli, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser