Jag har en tvåårig tik, Taiga, korsning Östsibirisk Laika och Jämthund, Hon visar gott gry rent jaktmässigt, tar upp älg och fixar gångstånd. Har inte stött på björn än, men hoppas ju på att hon gärna ställer dem också. Tyvärr löpte hon i september förra året, sen i april. Nu löper min andra hund, och risken att Taiga börjar också är ju överhängande. Ännu en septemberjakt åt helvete...
Nu funderar jag på att kastrera henne, dels för att eliminera risken för livmoderinflammation, dels för att minska risken för juvertumörer, dels för att vi ska slippa löp (hon blir väldigt låg när hon löper) och dels för att jag inte tänker avla på henne.
Har frågat runt bland andra hundförare och tre stycken har hundar som kastrerats (livmoder och äggstockar tas bort helt) pga livmoderinflammation och de har inte märkt nån skillnad alls när det gäller jaktlust, en säger att hans tik blev något vassare mot älgen. Men när jag frågar andra säger de att tikar kan sluta jaga helt vid kastrering, dock har jag inte hört om nån specifik individ som det har blivit så för.
Man måste ju även ta med i beräkningen att det är en operation som är ganska omfattande och inte ofarlig för henne.
Vad säger ni? Åsikter och vilda spekulationer är välkomna!