Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påverkar kastrering jaktegenskaperna hos en tik?  (läst 6263 gånger)

Siri-Piri

• -
Påverkar kastrering jaktegenskaperna hos en tik?
« skrivet: 01 sep-11 kl 22:06 »
Jag har en tvåårig tik, Taiga, korsning Östsibirisk Laika och Jämthund, Hon visar gott gry rent jaktmässigt, tar upp älg och fixar gångstånd. Har inte stött på björn än, men hoppas ju på att hon gärna ställer dem också. Tyvärr löpte hon i september förra året, sen i april. Nu löper min andra hund, och risken att Taiga börjar också är ju överhängande. Ännu en septemberjakt åt helvete...

Nu funderar jag på att kastrera henne, dels för att eliminera risken för livmoderinflammation, dels för att minska risken för juvertumörer, dels för att vi ska slippa löp (hon blir väldigt låg när hon löper) och dels för att jag inte tänker avla på henne.

Har frågat runt bland andra hundförare och tre stycken har hundar som kastrerats (livmoder och äggstockar tas bort helt) pga livmoderinflammation och de har inte märkt nån skillnad alls när det gäller jaktlust, en säger att hans tik blev något vassare mot älgen. Men när jag frågar andra säger de att tikar kan sluta jaga helt vid kastrering, dock har jag inte hört om nån specifik individ som det har blivit så för.

Man måste ju även ta med i beräkningen att det är en operation som är ganska omfattande och inte ofarlig för henne.

Vad säger ni? Åsikter och vilda spekulationer är välkomna!
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

nina77

• Hälsingland
SV: Påverkar kastrering jaktegenskaperna hos en tik?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-11 kl 22:16 »
Vi har kastrerat vår drevertik, av samma anledning som du nämner. Detta gjordes i mitten av juli, och hon är helt återställd nu. Enda komplikationen var att hon fick en liten infektion i såret och fick äta antibiotika i 10 dagar. Hon är jättepigg nu, som en valp i sinnet. (hon är dryga 2 år) Vi tog med henne till skogen en kväll och hon var precis lika intresserad som vanligt. Fick drev på en Hare. Jag tror inte att kastreringen påverkas hos en hund med stark jaktinstinkt. Vi ska mest jaga rådjur med henne och det kan vi inte göra förens 1 oktober. Så då får vi se vad hon går för. Men jag tror inte det blir några problem.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 01 sep-11 kl 22:19 »
Den taxen jag känner som blivit kastererad jagar för fullt.
Fundrade på och göra det med min BC men gjorde det inte för att vetrinären sa att det fanns risk för att hon skulle bli inkontinent.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Siri-Piri

• -
« Svar #3 skrivet: 01 sep-11 kl 22:21 »
Hur mycket fick ni betala för det? Har hört allt mellan 4000 och 10000.

nina77

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-11 kl 22:25 »
Hur mycket fick ni betala för det? Har hört allt mellan 4000 och 10000.

Jag ringde runt och kollade i länet, och fick precis som du olika uppgifter mellan 5000 och 8800, vi valde den billigaste.

Nena

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-11 kl 10:44 »
Kompisens tik kastrerades och hon är lika pigg på att jaga som innan :)
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Moraggarn

• -
« Svar #6 skrivet: 02 sep-11 kl 13:00 »
Ska inte vara några problem alls. Känner flera som kastrerat sina hundar, både hanar och tikar, och ingen har blivit sämre i skogen, snarare tvärtom. Får ju lite mindre att tänka på ;). Men det är ju individer så trots allt vet man ju inte,men risken att nåt skulle bli sämre är nog väldigt liten. Risker finns ju alltid med allt.

Siri-Piri

• -
« Svar #7 skrivet: 02 sep-11 kl 17:34 »
Hade jag varit kastrerad hade jag definitivt haft fler jaktdager bakom mig.... :-[

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 02 sep-11 kl 18:02 »
Min tik kastrerades för några år sen pga just livmodersinflammation det kostade allt som allt 18 000kr .
Hon var som vanligt efter bara några dagar , levde sina sista år som en glad tik .
Tappade visserligen rang mot andra tikar men inga andra skillnader .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

stellasmatte

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 03 okt-11 kl 17:53 »
Absolut inte säger jag! Vi kastrerade vår Hällefors-tik förra året efter några år när hon alltid lyckades löpa i september. Hon blev lugnare i sättet och nu har vi inga hanar som pissar på gården. Och jaktmässigt är hon snäppet bättre nu. Operationen kostade 5000 men det var värt varje krona. Det enda man ska tänka på är att tikarna lätt går upp i vikt men det är ju lätt att reglera med maten.

Neiklot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 okt-11 kl 18:15 »
Jag håller med övriga och säger att du troligen dessutom får en stabilare tik att jobba med. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser