Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage häck ?  (läst 5584 gånger)

Maddie

• Uppland
Ensilage häck ?
« skrivet: 30 aug-11 kl 22:45 »
Någon som kan rekommendera en bra ensilage häck där fåren inte kan klättra upp och inte kan hänga sig ? Funderar på att välja Siltbergs rundbalsgrind standard ...   ::)

hustran

SV: Ensilage häck ?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-11 kl 00:34 »
Vi har den häcken och den fungerar utmärkt. Om du har horndjur så tänk på att använda häcken utan horisontella band.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 31 aug-11 kl 07:49 »
Är också inne på nåt liknande.... men hur bra är det att det snöar i höet? Saknar man tak? Eller är det mest skönt att slippa?

hustran

« Svar #3 skrivet: 31 aug-11 kl 08:32 »
har du tillräckligt många djur så spelar regn eller snö ingen roll för det går åt rätt snabbt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 aug-11 kl 08:36 »
Jag använder Knarrhults fodergrindar... de är flexibla att använda och går att använda som vanliga grindar på sommaren, eftersom man med hjälp av en skiftnyckel kan ställa om gapet så att det blir en vanlig grind! Springan är horisonntell. (Man kan också använda dom som adoptionsgrindar eller lammkammargrindar om man ställer dom på högkant ;D ;D)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 03 sep-11 kl 08:26 »
Till siltbergs häckar kan man köpa till ett presseningstak ifall man vill slippa snö och regn i fodret. Om du har smidiga får så köp inte kellfris häck. Den är för låg och har för brett mellan spjälorna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Haglund

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 03 sep-11 kl 12:28 »
Om du har smidiga får så köp inte kellfris häck. Den är för låg och har för brett mellan spjälorna.

Japp, det kan jag bekräfta, mina tacklamm födda Mars/April kommer tränger sig in i foderhäcken tills höften tar i - där är det stopp  >:D  Misstänker att det kommer att bli en lammkarusell därinne till våren, men jag har köpt till en extraring man kan montera för detta ändamål. Men jag tvivlar att den kommer att hålla lammen därifrån
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Maddie

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 03 sep-11 kl 12:42 »
Ung tackorna är mycket duktiga på att hoppa  :-\ .  Då blir det nog ett par siltbergs rundbals grindar eftersom vi redan har grindar och lamm grindar från dem   :)  Såg någon firma som hade en typ av "vagga" som man lade balen i och som fåren äter under i från men det borde bli svårt för dem att dra loss ensilaget eftersom hela balens tyngd ligger på ?

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #8 skrivet: 03 sep-11 kl 14:24 »
Vi har förstärkta rundbalsgrinden från Siltbergs o är jättenöjda. Som "tak" har jag köpt några av Rusta eller öb:s minsta pressenningar för en 10:a o sätter fast uppepå för att slippa snö o regn på fodret. Annars brukar jag snitta i plasten o skära ut treanter runt om ensilagebalen. Då äter dom ur de öppningarna o det blir inte alls mycket spill. Har också skurit av överdelen på ensilagebalen nån dm ner o skurit runt om o tagit bort all övrig plast o nät, ställt ikring rundbalsgrinden o trätt på överdelen igen på balen som tak, funkar också bra.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Haglund

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 04 sep-11 kl 09:26 »
Dessa vaggor man läggre rundbalar i har jag läst av andras erfarenheter att man ska akta sig för, fåren äter underifrån och plötsligt kan balen sjunka ner/tippa och klämma fast något stackars får som har huvudet på fel ställe. Ser man hur de oftast äter så ska de ju stå med hela huvudet inklämmt i fodret.
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

hustran

« Svar #10 skrivet: 04 sep-11 kl 18:37 »
Jag håller med "Haglund" dessa häckar har dödat flera får jag känner till. Vi sätter Siltbergs grindarna och ensilaget på minst 2 st. pallar så de kommer upp ordentligt. Det fungerar fint. att hålla på med presenningar o dyl. är bara krångligt och skapar olyckstillfällen. Det bästa är (för vår del) att de äter lite underifrån. Inga olyckor eller fastnade får. Gutefår.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 06 sep-11 kl 08:07 »
Beror ju på om fåren har horn eller inte? Siltbergs smala pinnar är en fara för horn, de kan haka i varandra innanför pinnarna och då låsa fast varandra.
Själv har jag byggt egna häckar i trä. Typ fyra grindar med spjälor anpassade för om det är tackor eller baggar som ska äta. De monteras ihop antingen med balsnören eller korta spännband. Har även ett par horisontella brädor längst ner, så de inte försöker trycka sig in i häcken, eller river ut för mycket. Har funkat bra i tio år nu.
Vi har gutar och roslagsfår.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #12 skrivet: 06 sep-11 kl 09:25 »
Ingen som har en sån här vattentank till hö?
http://www.blocket.se/kalmar/Vattentank_1000_liter_35456814.htm?ca=11&w=1&last=1

Att man tar bort plasten, och sen sparar "gallren"......

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 06 sep-11 kl 09:48 »
http://www.blocket.se/kalmar/Vattentank_1000_liter_35456814.htm?ca=11&w=1&last=1

Jag har och de funkar jättebra med en stor nackdel att de är för små för rundbalar (normalstora) så man måste pytsa i hö för hand och har man rundbalar så blir det bara en massa extra jobb. Men, har man småbal eller löshö är de bra. Det var liksom ribbotten i våra så jag spikade i bräder i mellanrummen för att fodret inte skulle hamna på backen under. Sen får man sopa ur dem var tredje dag eller så annars möglar det i mitten där bös och smått hamnar som fåren inte når. Inget för får med horn dock.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Halte

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 sep-11 kl 10:01 »
Jag har ett par sådana där tankar stående om någon är intresserad, norra Östergötland.

zeina66

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 06 sep-11 kl 10:59 »
Hej. Jag använder en sån här. 4 tryckimp stolpar som ben,en kon i mitten av masonit - blir inget hösilage kvar i mitten. Stående "spån" med 5-7 cm mellanrum. 3 djur får plats på vardera sida. Taket sitter på gångjärn,fyller på klippt ensilage fr skottkärra,fåren har alltid mat i den,passar bra till min lilla flock som jag tittar till 2 ggr/dag och fyller då på vid behov.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 06 sep-11 kl 17:46 »
Jag tar gärna emot tips på ensilagehäck för fullfoder, dvs hackat ensilage! De vanliga modellerna är alldeles för glesa, och ensilaget ramlar rakt igenom. Jag behöver något bra till stallperioden.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #17 skrivet: 06 sep-11 kl 18:29 »

Jo, men jag skulle aldrig betala 800:- då det inte är någon pant och man kan hämta gratis (jag har även några till ved)
Jag har inte så många djur så mina delar hö med hästarna så jag fyller på efterhand till fåren och tar ur det fåren ratar och ger tillbaka till mina hästar.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 4 användare (1 dolda)
Emil Söderberg, gorlan, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser