Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Temperatur i hönshus  (läst 3950 gånger)

Eriksgårdare

• Jämtland
Temperatur i hönshus
« skrivet: 30 aug-11 kl 09:23 »
Hej! Har letat här och på nätet efter info men får inte riktigt svar...

Har skaffat några Lohman-höns och en "Åsentupp". Bor i Jämtland och oroar mig för kylan i vinter. Hur mycket minus klarar de här raserna av? Huset de bor i är delvis isolerat och har använts som hundhus förut, men jag skulle tro att när det är som kallast kan det nog krypa ner till minus 15 där inne trots uppvärmning. Kommer inte hinna isolera hela huset innan vintern. Har beställt två 250w värmelampor. Tänkte sätta en mitt i huset och en ovanför sittpinnarna. Sen självklart blir det värmeplatta för vattnet. Tror ni att det räcker för att de ska må bra när det är som kallast?

En annan fråga: Måste de ha möjlighet att gå ut på vintern? Tänkte annars bomma igen luckorna för att det inte ska dra in kalluft där.

Eriksgårdare

• Jämtland
SV: Temperatur i hönshus
« Svar #1 skrivet: 30 aug-11 kl 16:12 »
Puffar lite...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 30 aug-11 kl 16:28 »
Rätt många svar på dina frågor finns om du läser denna tråd:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=116100.msg1049761#msg1049761
Jag har skrivit ett inlägg om isolering, innetemperatur, och ventilation och hur man kan lösa det för att klara de allra kallaste dagarna & nätterna (Svar #11) Men det finns även en del annat matnyttigt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 30 aug-11 kl 16:34 »
Hönsen klarar 25-30 minus men kammar och slör förfryser och kan falla av vid c:a 15. Finns de som har höns hur som helst, skiter i om något fattas när det blir vår.  Om dom tycker jag.............. inte.  >:(

Minns ju själv de gånger man frusit om näsa, öron och fingrar, hur ont det gör UTAN att de faller av.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 30 aug-11 kl 16:51 »
Ok tack tråden innehöll det jag behövde veta. Blir till att snickra lite mer då...

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
TheodoreHa

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser