Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helt färsk i grönsakslandet  (läst 4801 gånger)

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
Helt färsk i grönsakslandet
« skrivet: 28 aug-11 kl 20:40 »
Jag har grävt igenom ett land där jag tänker anlägga en kryddträdgård nästa år. Men efter bara någon vecka börjar ogräset att växa igen.

Hur gör man för att få fina grönsaksland som i böckerna? Grävde och planterade i våras - gurkor, potatis och lök växer bra. Men trots en hygglig arbetsinsats är de helt övervuxna idag.

Marken har inte varit odlad på flera år så jag fick börja med lie innan jag arbetade mig neråt.

Ni kanske förstår att jag är nybörjare på det här, så jag är tacksam för alla tips.
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Helt färsk i grönsakslandet
« Svar #1 skrivet: 28 aug-11 kl 21:28 »
Man gräver och rensar. Och rensar och gräver.  Ja, och så gräver man och rensar förstås.

Det finns dock andra sätt: Jag antar att du har fleråriga ogräs som kvickrot och annat skoj.  :P Där hjälper det till en viss del med marktäckning. Har man rejäla problem så kan man täcka marken minst ett år med svart plast eller något annat ljustätt, helst med en extra remsa på nån meter eller så, där man sedan kan göra en gång runt landet. Sen har en hel del ogräs dött, men man får ändå gräva igenom och plocka bort rötter. Och sedan hålla rent runt kanterna så att inte nytt ogräs kryper in i landet igen.

Eller man kan göra lasagnebäddar (googla!) där man bygger upp landen ovanpå den befintliga marken med ett tjockt lager tidningspapper under. När papperet förmultnat är det mesta av ogräset borta.

När man fått upp en hyggligt ogräsfri yta att odla på så är det bra med nån gröda som hjälper till att hålla bort ogräset i början. Potatis är bra, ogräset får en knäck när man kupar och sedan gräver upp potatisen. Squash/pumpor växer snabbt och har stora blad som kväver bort en del ogräs.

Marktäckning med t.ex. halm eller gräsklipp är ett bra hjälpmedel för att hålla undan ogräs, men det hjälper bara delvis. Det har dock flera andra fördelar. Man kan också lägga dagstidningar mellan rader och plantor för att dämpa ogräset.

Det är ett ständigt kämpande med ogräset. Men det blir bättre med tiden, om man är envis nog.

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #2 skrivet: 28 aug-11 kl 23:30 »
Där hjälper det till en viss del med marktäckning. Har man rejäla problem så kan man täcka marken minst ett år med svart plast eller något annat ljustätt, helst med en extra remsa på nån meter eller så, där man sedan kan göra en gång runt landet.
[/quote]

Tack för tipsen, när på året täcker man marken?
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 29 aug-11 kl 06:58 »
Där hjälper det till en viss del med marktäckning. Har man rejäla problem så kan man täcka marken minst ett år med svart plast eller något annat ljustätt, helst med en extra remsa på nån meter eller så, där man sedan kan göra en gång runt landet.

Tack för tipsen, när på året täcker man marken?

När som helst. Slå av den värsta växtligheten först bara. Det viktiga är att man täcker över en hel växtsäsong, från tidig vår till sen höst. I praktiken ett år, alltså. Men om du täcker nu, kan du sätta vitlök nästa år. Sätt klyftor i september-oktober i ditt nya land och marktäck med halm e.d. mellan dem. Nästa sommar har du fin vitlök.  :)

annam

• Gotland
    • Lausarve Gård
« Svar #4 skrivet: 30 aug-11 kl 23:09 »
Låna "Min dröm om lustgården" av Börje Remstam på biblioteket, eller köp i Återbokklubben. Mycket inspirerande om täckodling i den, och så slår han hål på en hel del fördomar om hur man 'måste' göra när man odlar. Rolig, speciell och inspirerande bok tycker jag. Och täckodling är verkligen fantastiskt!

Om man har bråttom att komma igång och har gott om täckmaterial kan man f.ö. täcka med ca 30cm halm, löv, eller annat och lägga på lite jord över där man vill odla eller så, och så täcker man igen runt plantorna med t.ex. gräsklipp. En del ogräs kommer igenom, men inte mer än att man står ut med att rycka bort det tycker jag.
Vi driver en småskalig, ekologisk gård i Gammelgarn på Gotland där vi har Finullsfår, Gotlandshöns, Fjällkor, Linderödssvin, fyra hästar, Gotlandskaniner, katter, några bisamhällen och grönsaksodling till hushållet.

Besök oss på lausarve.se

masa

• -
« Svar #5 skrivet: 12 sep-11 kl 22:25 »
När som helst. Slå av den värsta växtligheten först bara. Det viktiga är att man täcker över en hel växtsäsong, från tidig vår till sen höst. I praktiken ett år, alltså. Men om du täcker nu, kan du sätta vitlök nästa år. Sätt klyftor i september-oktober i ditt nya land och marktäck med halm e.d. mellan dem. Nästa sommar har du fin vitlök.  :)
Inte bara mellan dem, täck den planterade vitlöken med 10-15 cm gräsklipp eller söndermalda löv, av halm kan du ta ännu mer om den inte är finfördelad. Frisk vitlök har inga som helst problem att ta sig genom täckmaterialet, däremot slipper du ogräsrensning i vitlökslandet. Detta gäller om det inte finns rotogräs i landet, för t.ex. tistel och kvickrot kommer också genom täcket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser