Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med olika grupper..  (läst 1410 gånger)

blomsterhöna

• -
Det här med olika grupper..
« skrivet: 25 aug-11 kl 09:23 »
..hur fungerar det i praktiken?

Vi har fått förfrågan att köpa loss ett nytt gäng med höns och tupp, annan ras än vi redan har, så jag har tänkt att de får bo i en egen 'avdelning' i hönshuset.

Men kan de gå blandade i hönsgården?

Eller ska de gå i egna hagar där med?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Det här med olika grupper..
« Svar #1 skrivet: 25 aug-11 kl 10:00 »
Går de blandat i hönsgården kommer de para sig lite hur som helst också, så det kommer inte bara bli renrasiga kcklingar om du ska kläcka fram/de vill ruva. Dessutom kommer de troligtvis att beblanda sig inne sedan också, om du inte sorterar dem varje kväll.

Innehåller bägge grupperna vuxna tuppar, kommer de troligtvis slåss rätt frisk när de kommer ihop sig också...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 25 aug-11 kl 10:43 »
Vill man ha renrasiga ägg/kycklingar måste man hålla djuren skilda både inne och ute. Råkar dom blanda sig så är det 3 veckors matägg som gäller innan man kan vara säker på att få renrasiga avelsägg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

blomsterhöna

• -
« Svar #3 skrivet: 25 aug-11 kl 11:07 »
Tack snälla för era svar :)

Nu tänkte jag då fråga, kan man 'blanda' vilka raser som helst? Nu är jag ju iofs inte intresserad av att blanda, då jag köpte renrasiga kycklingar. Men just ifall att. Nu när jag har utökat utrymmet för hönsen, som helt har tagit mig med storm  :D får jag förfrågningar om jag kan ta hand om en och annan tupp eller höna (oftast tuppar).

Jag är främst intresserad av att hålla hushållet med egna ägg, och då gör det kanske inget att de är blandraser. Medan mina renrasiga, vill jag också ha ägg av, men ändå hålla renrasiga.

Kan man blanda vilken tupp som helst med industrihönsen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkare92, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser