Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tror Ni dem stannar på Tomten?  (läst 6491 gånger)

Rookie

• -
Tror Ni dem stannar på Tomten?
« skrivet: 24 aug-11 kl 16:58 »
Den dag jag öppnar dörren till frihet. Stannar dem på tomten, eller iallafall i närheten av hönshuset?

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
SV: Tror Ni dem stannar på Tomten?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-11 kl 17:01 »
Vi har iaf inte haft några problem med att hönsen drar särskilt långt från hönshuset.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Misonten

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 aug-11 kl 18:50 »
Både ankor och höns håller sig nära ladugården ;D
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Husetikurvan

• Bor i hus på landet.
    • Västerbotten
    • Made in Myckle
« Svar #3 skrivet: 25 aug-11 kl 09:14 »
Jag lät mina hönor vara i hönsgården drygt en vecka och nu när jag släpper ut dem går de inte så långt. Oftast håller de till vid några buskar ca 5 meter från hönsgården.

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 25 aug-11 kl 09:18 »
Den dag jag öppnar dörren till frihet. Stannar dem på tomten, eller iallafall i närheten av hönshuset?

Vi slänger ut alla matrester till dem så de går helst på oss när de är ute. :-) Ljuvligt sällskapliga. De skulle aldrig vilja sticka någonstans. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 25 aug-11 kl 09:23 »
När jag hade hönsen frigående gick de aldrig längre än de hade hönshuset inom synhåll (sen bekymrade de sig inte över tomtgränser och andra banala människopåfund ;) ). Men passa dig så inte något rovdjur hittar din hönsflock.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Rookie

• -
« Svar #6 skrivet: 25 aug-11 kl 09:32 »
Tack för hjälpen nu känns de tryggt att öppna dörren om ett par dagar. De verkar ha tråkigt därinne.

Förresten! Hur stort är rått problemen? Är de många höns ägare som har råttproblem? Vi har allt i säkrad förvaring men de hjälper väl inte? De finns ju massor av gott i hönsgården. Har satt ut fällor, råttgift m.m. (givetvis på höns säkra ställen) Vad mer kan man göra?

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 aug-11 kl 09:36 »
Tack för hjälpen nu känns de tryggt att öppna dörren om ett par dagar. De verkar ha tråkigt därinne.

Förresten! Hur stort är rått problemen? Är de många höns ägare som har råttproblem? Vi har allt i säkrad förvaring men de hjälper väl inte? De finns ju massor av gott i hönsgården. Har satt ut fällor, råttgift m.m. (givetvis på höns säkra ställen) Vad mer kan man göra?
Skaffa ett par katter :)

Abigail

« Svar #8 skrivet: 25 aug-11 kl 11:36 »
Råttgift är ju inte så roligt ifall någon katt får tag i en sådan råtta.

Kira

• Småland
« Svar #9 skrivet: 25 aug-11 kl 11:48 »
Så mysigt, kan man verkligen ha dem frigående? Jag avundas er verkligen.
Har avstått från min dröm om sådant eftersom vi har rovfågel och lite annat hungrigt här där jag bor. (Har inga fåglar, ännu men följer  med på fågeltrådarna i mån av tid). Hur gör ni har dem bara ute då ni är ute eller då ni är hemma på gården?

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #10 skrivet: 25 aug-11 kl 11:52 »
Så mysigt, kan man verkligen ha dem frigående? Jag avundas er verkligen.
Har avstått från min dröm om sådant eftersom vi har rovfågel och lite annat hungrigt här där jag bor. (Har inga fåglar, ännu men följer  med på fågeltrådarna i mån av tid). Hur gör ni har dem bara ute då ni är ute eller då ni är hemma på gården?
Utsläpp på morgonen och instängning på kvällen - oavsett om vi är hemma eller ej.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 25 aug-11 kl 11:59 »
Våran hund vaktar dem fint. :-)
Fast vi har dvärgkochin med och de går faktiskt i hönsgård men så stor att de själva tycker att de är lösa.
Vi har försökt släppa ut dem med men vår stora kochintupp hoppar på den lille direkt. Oerrhört synd för de hade absolut kunnat gå lösa de med. :-) Våra kaniner hoppar omkring här de med. Vovven passar dem också. :-)

Så länge inget djur blir taget låter vi dem gå fritt. Börjar de försvinna får vi se vad vi gör. Vi tror minst ett djur stryker omkring här nu.
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 31 aug-11 kl 22:00 »
Jag låter mina gå fritt när vi är hemma och brukar gå ut med matrester ett par gånger om dagen då kommer de glatt springande när jag lockar på dom.
De går ut på matjakt några vändor per dag annars håller de sej i eller strax utanför hönsgården. 

LasseDalom

• -
« Svar #13 skrivet: 31 aug-11 kl 22:17 »
Citat från: Rookie
Förresten! Hur stort är rått problemen? Är de många höns ägare som har råttproblem? Vi har allt i säkrad förvaring men de hjälper väl inte?

Råttor är inte vanligt, däremot är möss tämligen vanliga.

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 aug-11 kl 22:19 »
Nja..  I mitt fall så bor hönsen i ladan och finns där möss så finns där garanterat råttor.
Det är nog vanligare med råttor än möss här i mitt område också.

Det är ju tid nu för råttorna förresten. Nu ska alla in i ladugårdar inför vintern.

Suresh

• -
SV: Tror ni DE stannar på Tomten?
« Svar #15 skrivet: 31 aug-11 kl 22:28 »
Stava rätt för helvete.  >:(

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 31 aug-11 kl 22:29 »
Råttgift är ju inte så roligt ifall någon katt får tag i en sådan råtta.

Hörde av en veterinär att det var så lite gift i en sådan att det är lungt. Har sett katten här ta möss direkt när de kom ut från giftlådan och inte dog han. Tror inte någon enstaka är farligt.

Kan tillägga att det bara var en mus, ingen råtta.

LasseDalom

• -
« Svar #17 skrivet: 31 aug-11 kl 22:31 »
Citat från: Xoot
Det är nog vanligare med råttor än möss här i mitt område också.

Det beror nog på att du inte ser mössen..

Luff

• Västergötland
SV: Tror ni DE stannar på Tomten?
« Svar #18 skrivet: 04 sep-11 kl 22:05 »
Stava rätt för helvete.  >:(
Sur Putte...Pilluta dig.
//Luff

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 21 sep-11 kl 19:01 »
ABSOLUT!!

Har 3 hönshus med olika raser i och jag har aldrig haft problem, de älskar att vara ute, de går in framemot eftermiddagen
OM dom inte vill gå in när jag vill så tar jag bara med mej nått gott och då sköter tuppen om det  ;D
Släpp ut dem och låt dem bli lyckliga sprätthöns :-*

Ang råttor så tror jag att de är olika, har aldrig sett råttor runt mina hönshus, förvarar maten i tunnor med lock, godsaker som jag slänger ut är bara i den mängd som de kan äta upp för stunden, musspillning har jag sett men de finns nog överallt, har en granne en bit ifrån, han har jätteproblem med råttor, stora som hus och han ser dem!!!
Men han överfodrar sina höns ute så råttorna har nog lärt sej att det finns mat där....
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser