Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur högt ska sittpinnarna sitta....?  (läst 10289 gånger)

blomsterhöna

• -
Hur högt ska sittpinnarna sitta....?
« skrivet: 22 aug-11 kl 07:52 »
Hej!

Ja, nu kommer det fler frågor från mig..  :-[

Mina underbara blommekycklingar har redan blivit 4 veckor och ser ut som fåglar och är hur glada och livliga som helst.
Har satt en lång gren inne i deras hus som de glatt flaxar upp och sätter sig på, men den är ju relativt låg- 30cm från golvet.

Hur högt ska sittpinnarna vara placerade åt dem som fullvuxna?

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Hur högt ska sittpinnarna sitta....?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-11 kl 08:07 »
Så högt du vill. Jag har ibland fått plocka ner mina hönor från innertaket i ladugården (ca 2-2,5 m högt) så det är precis vad man själv tycker känns bra och passar i inredningen i övrigt. I vårt hönshus sitter sittpinnen ca 1.20 upp skulle jag tro.

Terra77

• -
« Svar #2 skrivet: 22 aug-11 kl 08:43 »
Mina blandisar hade inga problem att hoppa upp på pinnen i hönshuset vid 4 veckors ålder ( 150 cm)
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 22 aug-11 kl 09:30 »
Här har vi flera sittpinnar i stegform, förskjutna 30-40 cm i höjd och samma i sidled. De börjar 70 cm från golvet.

Vad jag förstått är inte knepet att ta sig upp. Det är värre för en stor tung höna att ta sig ner till golvet. När de kastar sig ner från översta pinnen dunsar det ordentligt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 aug-11 kl 09:51 »
Vi håller på att bygga vårt hönshus och tänker sätta översta pinnen 50 cm under tak, allt enligt boken Höns i trädgård.
MVH Rosita zon 1

Luffsen

• -
« Svar #5 skrivet: 22 aug-11 kl 09:56 »
Mina brahmor sitter på alla höjder från 20 cm (pallkrage med sandbadet) upp till 130 cm över golvet dom...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 22 aug-11 kl 10:37 »
Om man planerar att ha gödselbinge under sittpinnarna kan det vara en god idé att sätta allt på en sådan höjd att man kan köra in skottkärran under när man städar. Hos mig sitter pinnarna mellan 80 och 100 cm över golvet. Alla utom Silkeshönsen flyger upp på pinnarna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser