Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  målning innertak PROBLEM  (läst 9311 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
målning innertak PROBLEM
« skrivet: 17 aug-11 kl 17:04 »
Har Stora problem med att pappersremsan syns och bular ut lite i skarven på gaveln av gipsskivan.Den sidan som inte är infasad från fabrik.

Jag har spacklat i den egenfasade skarven sedan har jag limmat dit pappersremsan men har antagligen missat att fästa pappret ordetligt i just skarven för där bular det ut lite så det syns tydligt efter målning.Även svårt att få pappret att inte synas då det ligger ovanpå gipsskivan i gavelskarven ,de andra skarvarna är ju lättare pga att de är infasade.
Hoppas någon fattar vad jag säger .

Funderar på att bara  försöka riva bort remsan och spackla i skarven bättre så man iallafall slipper utbuktningen eller kanske sära upp remsan och hoppas att det håller ändå.
TIPS

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

mig

• Gäst
SV: målning innertak PROBLEM
« Svar #1 skrivet: 17 aug-11 kl 17:11 »
Enda tipset är att undvika gips i så stor utsträckning som möjligt... Det är för slätt och alla ojämnheter syns :(

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 aug-11 kl 17:35 »
enklaste är att riva ner remsan o limma om. som jag fattar har du limmat upp remsan o det är det enda riktiga,en del lägger remsan i spacklet men det brukar inte hålla så länge då remsan kan få svårt att fästa.
riktiga proceduren är 1 gg spackel som skall fylla springan väl,när det torkat limma dit pappersremsa o efter tork 2 gg spackling med bred spackel sista gången.man skall dessutom bemöda sig om att spackla väl så det inte blir kanter m.m. allt för att minimera slipning.
idag är det inte många målare som gör så här utan de spacklar in remsan i spacklet,nackdelen är att remsan oftast inte blir genomfuktad o därmed inte fäster så bra.funkar ett tag men förr eller senare blir det sprickor o t.om att remsan lossnar.
brukar uppdagas när det är dags för ommålning. att det skulle vara svårt att få gipstak släta är en fråga om kunskap, det gäller att kunna spackla,många använder alldeles för små spackelspadar o dåligt (billigt) spackel som sjunker o då syns varenda skarv.  Ulf

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-11 kl 18:43 »
Enda tipset är att undvika gips i så stor utsträckning som möjligt... Det är för slätt och alla ojämnheter syns :(
Håller med men gjort är gjort.
Klart man grämer sig att man inte satte panel i taket hittade efteråt på ett hyvleri takpanel för 60 kr per m2.
Tänkte tanken att sätta panel övergipsen .
Sedan list och målning -klart .
Nu får man spackla 5 gånger slipa,slipa och sedan måla flera gånger.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 18:48 »
enklaste är att riva ner remsan o limma om. som jag fattar har du limmat upp remsan o det är det enda riktiga,en del lägger remsan i spacklet men det brukar inte hålla så länge då remsan kan få svårt att fästa.
riktiga proceduren är 1 gg spackel som skall fylla springan väl,när det torkat limma dit pappersremsa o efter tork 2 gg spackling med bred spackel sista gången.man skall dessutom bemöda sig om att spackla väl så det inte blir kanter m.m. allt för att minimera slipning.
idag är det inte många målare som gör så här utan de spacklar in remsan i spacklet,nackdelen är att remsan oftast inte blir genomfuktad o därmed inte fäster så bra.funkar ett tag men förr eller senare blir det sprickor o t.om att remsan lossnar.
brukar uppdagas när det är dags för ommålning. att det skulle vara svårt att få gipstak släta är en fråga om kunskap, det gäller att kunna spackla,många använder alldeles för små spackelspadar o dåligt (billigt) spackel som sjunker o då syns varenda skarv.  Ulf
Jag tycker att jag är jävligt noga med spacklingen och väggarna och taket blir bra .Förutom den där egengjorda gavelskarven med remsan utanpå där har jag ett helvete.
Billigt spackel har jag inte 370 kr för 10 kg.
Bredspackel jag har en som är 40cm bred den är väl bred?.
Jag har efter många turer börjat att luta spackeln lite på just denna skarv ,gör jag som på de andra skarvarna dvs 90 grader så blir där knappt något spackel kvar på remsan.
Lars

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 17 aug-11 kl 20:39 »
Jag använder ingen pappersremsa i topp och botten på skivan där man får fasa skivan själv. Spacklet fastnar bra där eftersom gipsen är blottad och inget papper är i vägen, det är iallafall min åsikt och det har funkat för mig. Kan inte dra mig till minnes att jag någonsin sett en målare använda pappersremsor där heller. Däremot i den fabriksfasade skarven som du skriver. Hoppas det löser sig.
Herregud vilken jävla bra nyhet.
Kan inte dra mig till minnes,vad innebär det .Rör du dig på byggen eller menar du en målare som hjälpte dig för 15år sedan.
Tack för en glad nyhet .
Lars

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 aug-11 kl 21:00 »
Jag använder ingen pappersremsa i topp och botten på skivan där man får fasa skivan själv. Spacklet fastnar bra där eftersom gipsen är blottad och inget papper är i vägen, det är iallafall min åsikt och det har funkat för mig. Kan inte dra mig till minnes att jag någonsin sett en målare använda pappersremsor där heller. Däremot i den fabriksfasade skarven som du skriver. Hoppas det löser sig.

Herregud vilken jävla bra nyhet.
Kan inte dra mig till minnes,vad innebär det .Rör du dig på byggen eller menar du en målare som hjälpte dig för 15år sedan.
Tack för en glad nyhet .
Lars

Inte fått nåt på länge?

malarmaster

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 aug-11 kl 21:13 »
nu sätter man ju inte remsor för nöjes skull utan de fungerar som armering för spacklet.givetvis skall remsor sättas även på kortskarvarna (de man fasar själv.)målare som inte gör det fuskar,men det är å andra sidan inget nytt. har själv 30 år i branschen o på den tiden har man iallafall lärt sig spackla.fullständiga anvisningar finns i HUS-AMA o de skall följas om man skall göra det yrkesmässigt.hur man gör själv hemma o åt sig själv är en annan sak. kommer jag på någon av mina grabbar med att fuska blir det ett allvarligt samtal o det har hänt att killar som inte följer reglerna får söka annat jobb. men det är nog olika från firma till firma,standarden sjunker stadigt. Ulf

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 17 aug-11 kl 21:18 »

Inte fått nåt på länge?
Jag fattar inte riktigt vad du menar ,men menar du kvinnor så var det ju jättekul.
Är det du på bilden.

Snickarn ,jag heter Lars inte Edit.
Jag är inte ursinnig bara lite trött på spackling .
Jag är som jag skrev tacksam för ditt och andras råd .
Men det är inte lätt att veta vad du menar med vad jag kan minnas.
Jag har "slängt" väck remsan och spacklat i.
Lars

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser