Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmebehandla honung  (läst 4918 gånger)

ersam

• -
Värmebehandla honung
« skrivet: 14 aug-11 kl 21:33 »
Hade lite självkristalliserad honung som jag skulle värma för eget bruk. Har kört i mikron och i vattenbad. Men denna gång ställde jag in den i varmluftsugnen på 50 grader. Tog kanske en timme så var den lättflytande och helt genomskinlig. Så snygg!

Hade tappat upp några burkar "nyslungad honung" och de är ju alldeles grumliga i förhållande. Ställde in en sådan i ugnen för att testa och den blev också helt genomskinlig.

Vad säger regelverket om att behandla sin honung på detta sätt? Är det helt etiskt förkastligt? Förstörs honungen (smaken är densamma)?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Värmebehandla honung
« Svar #1 skrivet: 14 aug-11 kl 22:54 »
man skadar och förstör dom nyttiga enzymerna , detta sker igenom grad antal på värme + längden av tiden man värmer.

Låg värme under lång tid kan vara skadligare än hög värme under kort tid.

Vill kunden ha en flytande honung , så ska den ändå kunna köpa svensk ?

Smaken är desamma

Bara man informerar kunden och den kan göra ett aktivt val så tycker jag att det är OK !

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 18 aug-11 kl 16:24 »
man skadar och förstör dom nyttiga enzymerna , detta sker igenom grad antal på värme + längden av tiden man värmer.

Var går dessa gränser? Är det alltid "skadligt" att höja temperaturen eller finns det en brytpunkt där enzymerna förstörs?

Curt

« Svar #3 skrivet: 18 aug-11 kl 16:41 »
Här är en tabell från Eva Cranes bok Honung

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 18 aug-11 kl 18:14 »
Så kör man upp honungen till 50 grader i två timmar så torde det vara försumbart?
Finns det i regelverket kring livsmedel att man måste ange detta och vad ska då anges?

Curt

« Svar #5 skrivet: 18 aug-11 kl 18:31 »
Regelverket om honung

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 19 aug-11 kl 22:05 »
Tackar!

Läser följande: "Annan honung
än bagerihonung får inte ha någon främmande smak eller lukt eller ha
börjat jäsa, ha en på konstgjord väg förändrad surhetsgrad eller ha uppvärmts
så mycket att dess naturliga enzymer förstörts eller i väsentlig grad förlorat
sin verkan."

Alltså borde man utan dåligt samvete kunna värma honungen till 50 grader under 2 timmar för att få en mer estetiskt tilltalande (och säljande) produkt. Eller är man ute och närmar sig gränsen till vad som man bör göra?

Samtidigt tänker jag att det är väl just det som livsmedelsförädling handlar om. Att kunna på ett professionellt sätt manipulera livsmedel så det blir mer säljbart och attraktivt. Man går ju inte gärna på restaurang och köper nyslaktad gris otillredd utan man låter någon "manipulera" köttet till att bli gott och göra kunden nöjd.

Lite kluven. Ska man värma sin honung för att sälja mer?  ???

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 19 aug-11 kl 23:23 »
Ska man värma sin honung för att sälja mer?

Om kunden har ett behov och vill ha det , varför inte ?!

Ska de bara hänvisas till utlänskt bearbetade honung ?

mvh edward :P

Eller ska vi bli franska  ::) kypare  ::) iställe för bi odlare och honungs producenter
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser