Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta 20 liters sirapshinkar  (läst 3336 gånger)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Hitta 20 liters sirapshinkar
« skrivet: 10 aug-11 kl 08:47 »
Hej!
Min leverantör av sirapshinkar, Citybageriet i Karlskoga, gick i konkurs i höstas.

Ringde till ett större bageri, de svarade att de använder större kärl för sin sirap.
Så nu behöver jag få tips var det finns sådana hinkar.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Lindell

• Gäst
SV: Hitta 20 liters sirapshinkar
« Svar #1 skrivet: 10 aug-11 kl 09:22 »
Det borde vara ett överskott på 10L gamla Biforhinkar som ofta är i gott skick. Jag köper nya lock (3 sek/st) så blir de som nya.

Har själv 4:a pallar sådana 33 x 4 = 132 st. Använder detta till att hälla upp vinterfoder. En 20L hink skulle väga för mycket att hantera.
« Senast ändrad: 10 aug-11 kl 09:40 av Sten-Åke Lindell »

beekeepern

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-11 kl 10:16 »
Hej!
Jag använder 20 liters hinkarna till honungsförvaring.
Men det går ju även att använda rentvättade biforhinkar till honungen också.

Beekeepern.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Lindell

• Gäst
« Senast ändrad: 10 aug-11 kl 10:28 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 aug-11 kl 23:17 »
Nu har mina nya 295 mm lock kommit.

Det är samma lock till nästan alla hinkar (295 mm), Bifor, 28 kg etc. Man kan återanvända dem till något kreativt.
Bifor hinkarna går att få ordentligt rena men inte det medföljande perforerade locket med etikett. Med ett nytt lock blir alla behållare up-to-date igen.

Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 aug-11 kl 22:34 »
De hinkar med gamla perforerade lock tar in en del regnvatten etc om de får stå ute på pall i sådant väder.
Ett tätt lock klarar detta.
Det är tydligen Bifor leverantören (redskapsleverantören) som själva gör alla hål i locken, man kan be dem att skicka lock utan etikett och hål.

beekeepern

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 13 aug-11 kl 00:17 »
Hej!
Nu vad det 20 liters siraps-hinkar som jag efterlyste, till att förvara honung i. :)

Apropå lock till de gamla bifor-hinkarna, så fixade en kompis några sådana igår, åt mig,
de slits ju efter många gånger vickande fram och tillbaka. ;)

Beekeepern.
Sökare...

Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 aug-11 kl 06:41 »
Jag vet .. men 20L hinkarna finns i olika versioner. En som man levererar sirap etc till bagerier och en som typ LP säljer som är lite kraftigare.
Sköter man dem så håller de ett tag. Men de där 20L hinkarna man får har det blivit allt mindre utav. Ofta kommer de dessutom utan lock.
Jag köper in så finns dom. Vi borde dela på mera pall i föreningarna.

« Senast ändrad: 13 aug-11 kl 06:44 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser