Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus med plåttak  (läst 3682 gånger)

stbeh

• Västmanland
    • Min Blogg
Hönshus med plåttak
« skrivet: 10 aug-11 kl 08:37 »
Hej.
Jag har märkt att det låter väldigt i hönshuset när det regnar eller haglar (som det gjorde igår)
då huset har plåttak.
Ljudnivån kan vara väldigt hög.
Hösen ska ju ha god hörsel. Kan detta skada deras hörsel?

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: Hönshus med plåttak
« Svar #1 skrivet: 10 aug-11 kl 08:59 »
Nu utgår jag iofs från hundar där frågeställningen är rätt vanlig, men jag skulle bli mycket förvånad om det är annorlunda med höns.

Att ett djur har bättre hörsel än en människa betyder inte att ett specifikt ljud uppfattas som varandes starkare av djuret. Om jag klappar händer på en meters håll hörs det lita starkt i dina öron som in hönans öron. Skillnaden är att många djur kan uppfatta svagare ljud. Om jag klappar händerna på väldigt långt håll uppfattar du inte ljudet, men hönan gör det.

Många djur uppfattar också ljud med högre frekvens än vad vi människor kan höra, tänk överljudsvisselpipor för hund.

Ytterligare en skillnad på åtminstone hund är att de kan lokalisera en ljudkälla med mycket större noggrannhet än vi.

Att djur har känsligare hörsel skulle jag vilja beskriva som att de har exaktare hörsel, snarare än ömtåligare.

Plåttak är ju en vanlig takbeklädnad och även om det låter mycket kan jag inte för mitt liv föreställa mig att det skulle skada hönsen eller ens besvära dem. Djur är ju ofta väldigt bra på att sortera bort ljud de inte är intresserade av. Mina hundar kan ligga och sova djupt när jag tittar på värsta actionfilmen och snarka sig igenom bomber och granater, men öppnar jag skåpet där hundgodiset finns vaknar de omedelbart!  ;D
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

PetraL

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-11 kl 09:25 »
Tack Ugglans för infon, det var roligt att läsa då jag inte alls tänkt på djurs hörsel på det sättet.

Jag har plåttak på mitt hönshus, och visst låter det en del men mina hönor verkar inte alls bry sig. Har suttit där inne många gånger när regnet öser ner men det är inte någon som reagerat. Dem har fortsatt med sin vanliga sysslor.

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 10 aug-11 kl 12:56 »
Jag kan aldrig tänka mig att hönsen skulle fara illa av det.

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 10 aug-11 kl 13:20 »
Jag har också plåttak på hönshuset och mina höns bryr sej inte ett dugg vare sej det regnar eller haglar  ;D
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Rubensgården

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jan-14 kl 20:09 »
Nu tänkte jag lägga in en annan aspekt nämligen att höns inte torkar ut hus på samma sätt som till exempel kor gör genom deras värme. Har fått höra av äldre att hönshus och även stall med får gärna blir förstörda då det inte blir samma fukttransport. Så ur detta avseendet undrar vi om det är lämpligt med plåttak på ett hönshus. Alltså för husets skull.

Alexn72

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 jan-14 kl 18:17 »
på plåttak blir det väldigt lätt kondens så av den anledning om inget annat så tycker jag det är olämpligt ( eller om man isolerar eller likannde)

mats.bulow

« Svar #7 skrivet: 10 jan-14 kl 19:15 »
Om man nu har plåttak med vindpapp under sen isolering och plast och skiva färg varför skulle det vara sämre än tex plasttak ?

Rubensgården

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 jan-14 kl 19:44 »
Vi ska ha takpapp under. Vi väljer mellan tegel och plåt men taket är flackt så tror mer på plåt. Mellan är en kallvind.

mats.bulow

« Svar #9 skrivet: 11 jan-14 kl 08:21 »
Säger som min gamla chef brukade säga! "Det är ingen jävla raketbas vi bygger! Smäll upp skitet nu!"

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser