Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur få bort fukt mellan fönsterna  (läst 9703 gånger)

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
hur få bort fukt mellan fönsterna
« skrivet: 09 aug-11 kl 17:31 »
Hej jag har problem med att varje gång det regnar så blir det imma mellan fönsterrutorna har kopplade tvåglas fönster vad ska jag göra för att få bort det .
tacksam för råd praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
SV: hur få bort fukt mellan fönsterna
« Svar #1 skrivet: 09 aug-11 kl 17:49 »
1. Yttre bågen skall vara ventilerad. ofta har den blivit fastmålad i karmen och då kan ingen luft passera runt om den. Skrapa bort färgen så att en springa av ett tumstocks-trä ryms mellan karm och båge.
2. Inre bågen måste sluta tätt in mot rummet, särskilt vintertid. Varm luft läcker annars in mellan bågarna innifrån och kondenseras mot det kallare yttre glaset.
3. Vintertid är det extra viktigt att hindra kallras. Helst skall ett element sitta under varje fönster för att få luften att stiga uppåt.

Är det även imma på insidan glaset får man se över ventilationen i rummet för då står luften så still att det blir för fuktigt i rummet.

Finns säkert massa mer tips, men dessa kommer jag på just nu.....Borra ex.  INTE i ytterbågen!

Finns massor av bra böcker på bibblan om byggnadsteknik; fukt, kyla, värme, luft, isolering är ganske komplexa frågor. Ofta med ett helt koppel av följder om man ändrar något i huset. Att plugga på lite och fråga folk som vet-inte bara tror är bra.
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 aug-11 kl 19:33 »
Finns säkert massa mer tips, men dessa kommer jag på just nu.....
När det blir imma mellan fönsterrutorna precis när det har regnat
är väl troligaste orsaken att vattnet kommer in någonstans utifrån.
Kolla över yttre bågen noggrant. Finns det löst kitt eller hål? Är det stora gap mellan bågen och karmen?
Och det kan vara en bra idé att montera överbleck...
« Senast ändrad: 09 aug-11 kl 20:35 av jenses »

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 09 aug-11 kl 19:47 »
Inte hela världen. Blir så här ibland också. Kittet har torkat bort. Fixar ett par förster per år.

malarmaster

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 aug-11 kl 07:56 »
ylvak gav ett bra svar o jag håller med jenses.troligtvis kommer det in vatten någonstans eftersom det händer just vid regn.att kittfals o målning är intakt är viktigt.är det dessutom spröjsade fönster finns det många kittfalser som kan dra in vatten.det behövs inga stora mängder vatten för att det skall bildas imma.kolla också att tätningslisterna in mot rummet är intakta då det annars kan bidra.det kan vara så att vid ett regnfall sjunker yttertemperaturen o saknas tätningslister kan fenomenet uppträda då varm inomhusluft kondenseras mot ytterglaset.det behöver alltså inte vara vattenläckage utifrån om tätningslister saknas/är trasiga.är tätningslister intakta o funkar följ då ylvaks råd o kolla springor i ytterbågen. kolla också att det finns springa mellan ytterbåge o innerbåge.en tändsticka bör få plats,oftast är färglagrena tjocka efter många ommålningar o springan liten.Ulf
« Senast ändrad: 10 aug-11 kl 08:04 av malarmaster »

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 10 aug-11 kl 09:43 »
tack för alla svar håller på att kitta om och måla fönstrerna ska skrapa så det blir ventilation soch sätta i nya tätningslister /praline1

Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 14 aug-11 kl 21:11 »
När det regnar kraftigt på sommaren, luftfuktigheten är hög och temperaturen inte är mycket högre inne än ute, så får man vackert finna sig i att det fälls ut kondens mellan rutorna. Det är om man har problem med immiga fönster även vintertid när man har varmt inne och relativa luftfuktigheten är låg, som man verkligen måste fundera över kloka åtgärder

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare
stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser