Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vintermat  (läst 7297 gånger)

Hagelheta

• Ångermanland
Vintermat
« skrivet: 06 aug-11 kl 23:09 »
Hej på er.
Jag undrar bara vad ni torkar och sparar nu under sommaren för att ge era kaniner.
Har hört att man kan torka både brännässlor och rönnbär till kaninerna. Äter dom det?

Själv har jag inte provat något alls än.. men skulle vara kul och fixa lite eget som dom tycker är gott och
är nyttigt för dom.

Gille

• -
SV: Vintermat
« Svar #1 skrivet: 07 aug-11 kl 00:14 »
Rönnbär o nässlor = ja, de äter det :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Stockros

« Svar #2 skrivet: 07 aug-11 kl 08:50 »
Vi har en slänt som är jobbig att klippa. Den lät vi växa istället och slår den en gång om året. Vi har alltså gjort en äng på tomten, fint, naturligt och mycket mer lättskött. Sen vi skaffade kaniner kan vi dessutom spara det slagna gräset/blommorna till hö till kaninerna på vintern.

Hagelheta

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 07 aug-11 kl 15:51 »
Oki ska man torka rönnbären? Kan man ge dom färska rönnbär också? Eller är dom giftiga?
Har på något vis fått för mej att dom bären är giftiga..

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 07 aug-11 kl 20:14 »
Torkat sälg, blåbärlyng och rösslyng ("skördat" vid blomstring) är populært om vinteren  :)
« Senast ändrad: 07 aug-11 kl 20:19 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 27 aug-11 kl 17:19 »
Oki ska man torka rönnbären? Kan man ge dom färska rönnbär också? Eller är dom giftiga?
Har på något vis fått för mej att dom bären är giftiga..

Eftersom man gör rönnbärsgele osv till människor kan de inte vara så överdrivet giftiga...? Men av någon anledning ska man vänta tills efter första frosten med att plocka bären. Vet inte varför. Samma sak gör man ju med slånbär...

Jag har ett rejält rönnbärsträd på tomten, och eftersom rönnbär är rika på C-vitamin vore det ju bra att kunna ta rätt på bären! (Kvistarna tänker jag inte ta ner - inte på just det trädet...) Ingen som vet något skäl till att man INTE ska ge dem till kaniner? Tänkte i så fall torka dem och portionera ut under vintern.

LimJans

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 27 aug-11 kl 17:53 »

Eftersom man gör rönnbärsgele osv till människor kan de inte vara så överdrivet giftiga...? Men av någon anledning ska man vänta tills efter första frosten med att plocka bären. Vet inte varför. Samma sak gör man ju med slånbär...

Kan det vara att de är beska annars?

Stockros

« Svar #7 skrivet: 28 aug-11 kl 21:22 »
Ja, de ska frostnypas enligt alla recept för att minska lite av beskan. Giftiga är de inte. Själv tycker jag de är goda, jag tar dem färska nu ett och ett emellanåt. Sura, men goda på smaken.

Malin80

• Småland
« Svar #8 skrivet: 02 sep-11 kl 17:29 »
Jag torkar och sparar:
Lönn, rönn, äppelträd, alm, asp, löv och grenar.
Rölleka, mjölkört, (svin)målla, ringblomma, vallört, hela växten.
Maskrosblad, groblad, daggkåpa, gräs, mm som växer på ängen. INTE klöver.
Blåbärsris, ljung, lingonris.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #9 skrivet: 03 sep-11 kl 17:20 »
är det helt för sent att samla sånt foder nu (det enda vi har är nässlor och lite hö)
eller ska man satsa på att samla nästa år och köpa mer i år

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 03 sep-11 kl 19:17 »
är det helt för sent att samla sånt foder nu (det enda vi har är nässlor och lite hö)
Satsa på nästa år  :D Jag tycker det är bäst att samla innan midsommar, iallafall sälg, den får ofta "oransja utslett" på sina blader senare på sommaren.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Malin80

• Småland
« Svar #11 skrivet: 06 sep-11 kl 11:05 »

Du bor ju i västerbotten så det kanske är försent för vissa saker. Björk och rönn vissnar ju tidigt tex. Men kolla efter gröna blad på träden och marken. Här har björken börjat vissna men alen är grön och fin. Röllekablommor och mjölkört är vissen men maskrosblad och röllekablad är gröna och fina.
Du kanske hittar sly på ett hygge eller längs en skogsväg i närheten. Fråga markägaren. Och när det gäller kvistar så måste inte bladen vara kvar, dom gnager på barken också. Undantag:björk på vintern.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #12 skrivet: 06 sep-11 kl 13:29 »
Och när det gäller kvistar så måste inte bladen vara kvar, dom gnager på barken också.
Mina kaniner äter inte barken på torkade kvister, men det beror kanske på at jag skördar friska kvistar til dom om vinteren  o:)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #13 skrivet: 06 sep-11 kl 17:57 »
Du bor ju i västerbotten så det kanske är försent för vissa saker. Björk och rönn vissnar ju tidigt tex. Men kolla efter gröna blad på träden och marken. Här har björken börjat vissna men alen är grön och fin. Röllekablommor och mjölkört är vissen men maskrosblad och röllekablad är gröna och fina.
Du kanske hittar sly på ett hygge eller längs en skogsväg i närheten. Fråga markägaren. Och när det gäller kvistar så måste inte bladen vara kvar, dom gnager på barken också. Undantag:björk på vintern.
man ska väl inte ge dom björk alls, dom akn ju inte smälta sockret som finns i björk. eller har jag helt fel?

katten jussi

• En strähårig kaffekat från karelen
    • Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 09 sep-11 kl 13:13 »
förr skar man vide och gorde små buntar som man torkade och gav fåren och kaniner
under vintern.kaniner har en viss förkärlek för vide,,,
smakar man själv under barken så känner man söttman då den är färsk
katten jussi

MorAnna

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 09 sep-11 kl 13:33 »
Jag brukade ta kvistar även under vintern från sälgträden (=vide) och ge till hästarna. Mycket uppskattat. Dessutom växer ju sälgbuskarna/sälgträden som ogräs, så det är ju bara bra när det blir av att "tukta" lite...  :)

Maria C S

• Småland
« Svar #16 skrivet: 09 sep-11 kl 14:53 »
Sälg/pil, lind, lönn,rönn, björk, gran tall grenar från frukt träd och bärbuskar hallonkvistar mm

Kaniners tänder växer hela livet så dom behöver något att gnaga på ibland.

Nu på hösten sö går näringen tillbaka in i barken så bladen har kanske inte så stort värde men den finns i barken.

Om man vill skörda när det är som mest i blad så är det runnt midsommar !

Men kvistar finns året om  :) Näringsrika med eller utan blad.

Om det finns blad så får man se till att det torkar utan att det blir svamp angrepp, vilket kan vara risk på hösten.
Torrt och varmt och mörkt.

Svamp angripna buntar ska kaseras det passa i komposten.

Gran tall och en ges alltid färskt.

MVH Maria
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Malin80

• Småland
« Svar #17 skrivet: 09 sep-11 kl 23:35 »
man ska väl inte ge dom björk alls, dom akn ju inte smälta sockret som finns i björk. eller har jag helt fel?

Som jag har hört och läst så gäller detta med xylitol (socker) på vintern. Någon skrev dock att man kan klippa bort yttersta 5 cm av kvisten så är det ok. Men kanske bäst att undvika björk helt ändå.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 24 mar-12 kl 19:47 »
Undrade just hur det var med björk... Jag har fällt björkar här och gav de fina bruna grenarna till kaninerna. De tyckte det var vääääldigt gott, både det allra finaste yttre kvistarna och barken på de lite grövre men bruna grenarna. Vad synd att de tydligen inte bör äta det.  :-\ Jag får sätta igång och beskära mina äppelträd istället då.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser