Det är väl ingen nuförtiden som gjuter in syllen ?
Den ligger ju "uppepå" platta/kantbalk med syllpapp eller syllisolering emellan för att stoppa fuktvandring.
Idag har man ju avsevärt mycket högre medvetenhet om mekanismer bakom fuktvandring så nog tror jag att ett hus som byggs idag står längre än 30 år.
Det brukar ju alltid bli några år med "barnsjukdomar" när man börjar bygga på nya sätt - dessa barnsjukdomar dök upp i tex 70-talshus när man började bygga isolerat och med plast och på 80-talet när det slog igenom med prefabhus... precis som när knuttimrade hus i stora delar av landet konkurerade ut skiftesverkshusen eller när man började bygga med takstolar istället för ryggåsar.
Idag har man ju gjort ändringar, som tex platta på mark som numera byggs som "varm" platta med cellplastisolering
under plattan istället för dessa vedervärdiga konstruktioner som bygdes för några årtionden sedan med
träreglar och mineralull
ovanpå betongen vilket ofelbart leder till mögel.
På samma sätt var ju i mångt och mycket torpargrunderna beroende av varma murstockar och dåligt isolerade golv som höjde temperaturen där - att bygga torpargrund på ett nytt hus idag är ju däremot kvalificerat vansinne - på samma sätt som uteluftsventilerad kallvind är värdelöst som bör ersättas med oventilerat parallelltak.
Kraven på bostadshus förändras, och byggmaterial och byggmetoder måste ju förändras i takt med detta.
Fö är det ju en skröna att äldre hus aldrig drabbas av mögel - till att börja med är ju bara de allra mest välbyggda som står kvar idag för de andra har bränts upp när folk var less på dem och för det andra är det väldigt vanligt med mögel i spånisoleringen på kallvindar och i trossbottnar. Men till skillnad från svartfärgad gullfiber så syns inte dessa mögelsorter med blotta ögat på samma vis, men jag har rivit upp gammla spånfyllda trossbottnar och idag använder jag alltid mask vid såna jobb