Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Englasfönster  (läst 31313 gånger)

Broberg

• Gäst

TW

• Finland
SV: Englasfönster
« Svar #41 skrivet: 21 aug-11 kl 22:48 »
Jag skulle vilja se en rapport som visar att nya fönster är så bra som fanatikerna påstår. Också efter 20 års användning.

Då man tittar noga på hur ett nytt fönster är gjort så kan man inte låta bli att tvivla på hållbarheten. Är det rentav så att efter 20 år är ett nytt fönster glesare än ett gammalt väl underhållet? Jag har ingen aning men vill gärna veta om mina misstankar har någon grund.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #42 skrivet: 21 aug-11 kl 23:17 »
Statens provningsanstalt har gjort mycket prov på detta...

Och även om all argon eller krypton skulle läcka ut och ersättas med luft så skulle dom ändå vara bättre än tradionella fönster - tyvärr är det så illa.

Den dan dom lyckas att lösa att få fram aerogel som inte blir "mjölkig" eller blå när ljuset träffar den så kan vi se fram emot fönster som har u-värden på sådär 0,3 - vill man bara ha "fönster" för ljusinsläpp utan att kunna se igenom så kan man idag med hjälp av aerogel göra "fönster" med 0,28 i u-värde  8)

Broberg

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 22 aug-11 kl 08:38 »

Och även om all argon eller krypton skulle läcka ut och ersättas med luft så skulle dom ändå vara bättre än tradionella fönster - tyvärr är det så illa.

Den dan dom lyckas att lösa att få fram aerogel som inte blir "mjölkig" eller blå när ljuset träffar den så kan vi se fram emot fönster som har u-värden på sådär 0,3 - vill man bara ha "fönster" för ljusinsläpp utan att kunna se igenom så kan man idag med hjälp av aerogel göra "fönster" med 0,28 i u-värde  8)

Och de håller i flera hundra år med underhåll? Annars vill man ju inte ha besvär med att sätta in dem.
Fönster ska hålla lika länge som huset i övrigt, annars har de ingen vidare kvalité.
« Senast ändrad: 22 aug-11 kl 08:43 av Lopt »

TW

• Finland
« Svar #44 skrivet: 22 aug-11 kl 10:08 »

Hur som helst så verkar många moderna fönster vara ganska glesa efter 20 år. Jag talar inte om värmeglasen utan om tätningslister som inte går att byta och bågar av dåligt virke som inte håller. Aluminiumfönster har en massa små plastknäppen och plastdelar och vi vet ju hur plast smulas sönder med åren och jag tvivlar på att man kan få reservdelar. Många lister och delar verkar också bli omöjliga att få tag i redan efter 20-30 år. De flesta "långtidstester" som görs på moderna material handlar om högst 10 år och jag anser att det perspektivet är för kort.
Ingen människa har råd eller ork att renovera med så täta intervaller som många moderna material förutsätter. De nya fönstren är väldigt bra då de är nya men sanningen är att vi vet ganska litet om hur de åldras.

Å andra sidan är gammaldags tvåglasfönster litet halvdåliga från början men de håller i 40-150 år och går att reparera i det oändliga och blir inte sämre med åren. Rerservdelar växer i skogen.

Spekulationer:
Personligen tror jag att en möjlig framtidslösning skulle vara treglasfönster med tre separata fönsterbågar enligt gammaldags princip. Det är det enda sätter jag kan komma på att göra välisolerade fönster som går att underhålla och reparera under en rimligt lång livscykel utan att vara uppbunden vid någon tillverkare som knappast bryr sig om att tillverka reservdelar. Tillverkarspecifika delar borde inte få förekomma i hus.

Tillverkare kommer och går och oftast skiter de blankt i gamla kunder. Det vet ju var och en som äger en litet äldre bil och har jagat delar kring hela Europa och pusslat ihop reparationer med udda delar. En bil har ju en rimlig livslängd på 20-35 år och det är ju bara en bråkdel av vad ett hus skall hålla.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 22 aug-11 kl 13:53 »
håller med tw,min erfarenhet som målare/byggnadsvårdare är att moderna fönster har låg medellivslängd,moderna träfönster visar rötskador redan efter 10-15 år,alufönster ser skit ut efter samma tidsrymd o där finns inga färger som fäster på det o lika illa är det med den senaste flugan,"underhållsfria" plastfönster.snacka med en tysk t.ex om vad han tycker om det,bytesintervall 10-20 år beroende på kvalitet.. energikassetterna håller inte längre de heller o är det meningen att de skall bytas säg vart 15:de år blir det en dyr affär,möjligt att du under de åren sparat en del energi men de pengarna får du lägga på nya kassetter/fönster.Hur folk kan gå på försäljningssnacket o slänga ut fullt funktionsdugliga äldre fönster med en kvalitet som vida överstiger nya är för mig en gåta.Förstår att en del tycker målning o underhåll är tråkigt men med nytt köper de sig bara ett uppskov o nya bekymmer. det finns tester gamla fönster versus nya o skillnaderna är marginella särskilt om man skall ta med ALLA miljöaspekter,alu o plast är riktiga miljöbovar. Ulf

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #46 skrivet: 22 aug-11 kl 15:39 »
Håller med om den intressanta och mycket tilltalande ljudeffekten av att ha englasfönster med lösa innerfönster som sätts in på hösten och tas ur på våren. (Inte lika tilltalande när alla ens grannar envisas med att konstant genom hela sommaren köra en eller annan form av motordriven gräsklippare/trimmer/lövblåsare osv...men ändå  ;D)
Vi tog faktiskt bort ett "nytt" (80-tals) fönster för att sätta in ett hundra år gammalt krysspostfönster med enkelglas. Har inte ångrat mig en sekund! Men så är vi mer intresserade av byggnadsvård än medelsvensson också...
Malin

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #47 skrivet: 23 aug-11 kl 00:40 »
Och de håller i flera hundra år med underhåll? Annars vill man ju inte ha besvär med att sätta in dem.
Fönster ska hålla lika länge som huset i övrigt, annars har de ingen vidare kvalité.
Jag har några fönsterglas kvar som är från 1740-1750 ungefär. Likaså glas som sitter i några äldre vitrinskåp. Dessa glas är tjockare nedtill än upptill (glas är ju flytande fast man inte tänker på det) och de håller än!

Hur som helst så verkar många moderna fönster vara ganska glesa efter 20 år. Jag talar inte om värmeglasen utan om tätningslister som inte går att byta och bågar av dåligt virke som inte håller. Aluminiumfönster har en massa små plastknäppen och plastdelar och vi vet ju hur plast smulas sönder med åren och jag tvivlar på att man kan få reservdelar. Många lister och delar verkar också bli omöjliga att få tag i redan efter 20-30 år. De flesta "långtidstester" som görs på moderna material handlar om högst 10 år och jag anser att det perspektivet är för kort.
Instämmer.

Citera
Å andra sidan är gammaldags tvåglasfönster litet halvdåliga från början men de håller i 40-150 år och går att reparera i det oändliga och blir inte sämre med åren. Rerservdelar växer i skogen.
Exakt

Citera
Spekulationer:
Personligen tror jag att en möjlig framtidslösning skulle vara treglasfönster med tre separata fönsterbågar enligt gammaldags princip. Det är det enda sätter jag kan komma på att göra välisolerade fönster som går att underhålla och reparera under en rimligt lång livscykel utan att vara uppbunden vid någon tillverkare som knappast bryr sig om att tillverka reservdelar. Tillverkarspecifika delar borde inte få förekomma i hus.
Instämmer!

håller med tw,min erfarenhet som målare/byggnadsvårdare är att moderna fönster har låg medellivslängd,moderna träfönster visar rötskador redan efter 10-15 år,alufönster ser skit ut efter samma tidsrymd o där finns inga färger som fäster på det o lika illa är det med den senaste flugan,"underhållsfria" plastfönster.snacka med en tysk t.ex om vad han tycker om det,bytesintervall 10-20 år beroende på kvalitet.
Precis så är det. I en lägenhet jag haft i 38 år byttes det fönster inklusive karmar inte mindre än tre ggr hittills. Och gissa vad? Idag ramlar glasen ur nedåt pga att ramen släpper ... Det är inte riktigt klokt? Är det ekonomi det?

Citera
Hur folk kan gå på försäljningssnacket o slänga ut fullt funktionsdugliga äldre fönster med en kvalitet som vida överstiger nya är för mig en gåta.
Jag begriper det inte heller. I stugan har jag dessutom så fiffigt att om något fönster går sönder (går ju inte att få tag på, det måste man mått-tillverka isåfall) så har jag drivbänksfönster i samma kaliber. Och litet snickrar jag själv också, och målar och kittar förståss. Det är inte världens bästa klimat med tidvis 30-40 grader kallt på vintern, så karmar och ramar tar ju litet stryk också, men håller, det gör dom!

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Intricate

« Svar #48 skrivet: 23 aug-11 kl 07:41 »
Läste också att 3glas fönstrenas gas efter 10 år kan missfärga glaset. ???
Då har jag hellre tvåglas som håller livet ut.

Det blev dock inget köp av huset med englasfönster på grund av att vi istället tittar på moderna hus.  -70 och senare på grund av att jag är rädd för minsta mögel i huset.

När vi ändå talar energi och fönster. Hur gör ni som har kattluckor? det blåser ju rakt in. Tillverkade en isolerad låda och hade utanför luckan. Då blev det lite bättre.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 23 aug-11 kl 08:03 »
Om man är rädd för mögel kan det vara bra att veta att på 70-talet började man försöka spara energi (oljekrisen, för den som glömt), med stundtals ganska misslyckat resultat.

malarmaster

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 23 aug-11 kl 08:28 »
hus byggda på 70-talet o framåt är de som man absolut skall söka efter mögel i då det är de som är mest drabbade.kolla kallvindar m.m. Våtrummen är ju också en svag punkt med framförallt felgjorda badrum med kakel/klinker.här är plastmatta att föredra då det för det mesta är trästommar i husen.äldre hus kan också ha mögel men oftast som en effekt av senare tilläggsisoleringar o fel materialval. Kolla noga o anlita expertis när du hittat ett hus du ev. kan tänkas vilja köpa. Ulf

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 23 aug-11 kl 08:33 »
Det blev dock inget köp av huset med englasfönster på grund av att vi istället tittar på moderna hus.  -70 och senare på grund av att jag är rädd för minsta mögel i huset.

:o Är du rädd för mögel så är det ju sjuttital och frammåt som du verkligen ska undvika! Tänk bara på hur frukt blir om den får ligga i en plastpåse ett tag... Jag vill då rakt inte bo i en plastpåse! Gamla timmerhus där luften byts, och som inte innehåller en massa täta material, det är friska hus! (fast det finns ju ett och annat sånt som nån dåre fått för sig att plasta in, och som då ruttnar bort på ett par decennier...)

Intricate

« Svar #52 skrivet: 23 aug-11 kl 11:04 »
Kanske skulle skriva varför jag var mer rädd för mögel i äldre hus...

Det handlar förstås inte om konstruktionen men jag förstår att det framstod så.

Det handlar bara helt enkelt om att jag är mycket mer bekant med modernare konstruktioner och där kan jag avgöra vad som är en riskkonstruktion eller inte och jag kan avgöra om ett badrum är bra eller dåligt byggt, om en kallvind ser bra eller dålig ut, om en plintgrund ser bra ut.

Men jag kan ytterst lite om torpargrunder och konstruktionen i allmänhet i äldre hus.

Det är alltså bara en fråga om vad man känner till och inte och känner sig trygg med.

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #53 skrivet: 23 aug-11 kl 11:28 »
Jag har 7 st fina handblåsta fönster med karmar  som är englas med innerfönster Kan fås mot hämtning. 08 55174426 070 7640712

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #54 skrivet: 24 aug-11 kl 00:31 »
Det handlar bara helt enkelt om att jag är mycket mer bekant med modernare konstruktioner och där kan jag avgöra vad som är en riskkonstruktion eller inte och jag kan avgöra om ett badrum är bra eller dåligt byggt, om en kallvind ser bra eller dålig ut, om en plintgrund ser bra ut.

Men jag kan ytterst lite om torpargrunder och konstruktionen i allmänhet i äldre hus.
Du kan väl lära dig? Tar du med dig näsan på en husvisning är mycket vunnet ;) , mögel luktar mögel oavsett husets ålder, är du själv inte en sån som kan känna sånt så har du säkert någon vän/släkting som kan.
Själv hade jag aldrig betalat pengar för ett smäckbygge från 70-talet...snart ska vi flytta in i ett härligt hus vars största del byggdes på 1850-talet. Vi har fått riva en hel del ytskikt eftersom de som bott där på 2000-talet låtit sina förgjordade hundar pissa inne >:( , men alla gamla byggnadsdelar som kommer fram är friska :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #55 skrivet: 24 aug-11 kl 00:39 »
Vad kostar det att hyra en mögelhund? Jag har träffat en sådan en gång. Hon var jätteproffsig  :D Men det lär finnas litet tveksamma företagare också i den branschen. Länge man hörde talas om sådana förresten.

Intricate

« Svar #56 skrivet: 24 aug-11 kl 09:50 »
Min granne har en mögelhund =)

Har varit på visning på en hel del hus och de äldre husen "BÅ 1909" har varit skiftande. Vissa har varit fräscha men i andra fall har det faktiskt varit så att i bilen på väg hem har jag fått ont i halsen och svårt att andas. Så om det är mycket mögel så känner jag av det.
Är väl därför jag är rädd också att man ska råka köpa ett hus som jag inte sen kan leva i.

har dock aldrig fått den känslan av nyare hus. Men de kanske har varit i gott skick.

Det kanske beror på vart i landet man bor också. Kan tänka mig att i övrig landsbyggd så bor folk i de äldre husen men här i Stockholm finns det en tendens till att äldre hus bara står som sommarstugor och får fuktproblem därav.

Broberg

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 24 aug-11 kl 17:44 »
Min granne har en mögelhund =)

Har varit på visning på en hel del hus och de äldre husen "BÅ 1909" har varit skiftande. Vissa har varit fräscha men i andra fall har det faktiskt varit så att i bilen på väg hem har jag fått ont i halsen och svårt att andas. Så om det är mycket mögel så känner jag av det.
Är väl därför jag är rädd också att man ska råka köpa ett hus som jag inte sen kan leva i.

har dock aldrig fått den känslan av nyare hus. Men de kanske har varit i gott skick.

Det kanske beror på vart i landet man bor också. Kan tänka mig att i övrig landsbyggd så bor folk i de äldre husen men här i Stockholm finns det en tendens till att äldre hus bara står som sommarstugor och får fuktproblem därav.

Problemen brukar uppstå när folk har moderniserat lite för flitigt, det är då husen inte tål att stå ouppvärmda.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #58 skrivet: 25 aug-11 kl 04:01 »
Jag har bara sett mögel i "moderna" hus och lägenheter. Den enda gång jag sett mögel i ett äldre hus, var när det hade underhållits dåligt och det blivit kondensfukt under långa tider som inte åtgärdats. Det var en modern inredning som gjorde detta.

Kanske inget att ta efter, men just det här speciella fallet hade aldrig uppkommit om det hade funnits den i äldre tider vanliga jordmetoden. I riktigt äldre hus, från den tiden man som sittande, så hade de väggfasta lådor med jord längs väggarna i rummen (mera sällan köks- eller andra allmäna utrymmen). Litet finare bönder alltså, kanske inte torpare eller herrgårdstyper av byggnader. Där fanns jord som drog åt sig fukten och det var mycket bra miljö i rummet av detta, ingen kondens på väggarna. Man kan se detta i museala byggnader, tex i gården på Vallby friluftsmuseum i Västerås.

TW

• Finland
« Svar #59 skrivet: 26 aug-11 kl 10:20 »
christinag

Menar du mullbänkar? De brukar vara den svaga punkten i gamla hus. Här i Österbotten byggde man allmänt med mullbänkar eller plankgolv på nedgrävda bjälkar ända fram till 1930-talet. Torpargrunderna slog inte igenom som i Sverige.

Här i trakten var det vanligt med väggfasta bänkar längs alla ytterväggarna i storstugan. Eftersom storstugan ofta var det enda varma rummet ville man ju isolera ordentligt så man lät golvplankorna sluta vid framkanten på bänken och mullbänken (jordvallen) mot insidan på stenfoten och väggen gick upp 20 eller 30 cm över golvnivå inne i bänken.
I rum där man inte hade väggfasta bänkar och på 1900-talet då bänkarna hade gått ur mode fanns mullbänkarna under govnivå. Man fyllde helt enkelt upp en jordvall mot insidan på stenfoten och upp över nedersta stockvarvet. Mitt under golvet kunde det vara ett tomrum eller så fyllde man under hela golvet så att golvplankorna överallt låg direkt på jorden.
Visserligen brukade man lägga näver mellan mullbänken/jordfyllningen och stockväggen men i nästan alla gamla hus är syllvarvet totalt sönderruttnat från insidan på grund av mullbänkarna. Mullbänken ledde ju upp markfukt mot träväggen.

Alla tiders byggtekniker har någon svag punkt......fast å andra sidan brukar syllvarvet i hus med mullbänk hålla i 80-140 år medan den ingjutna syllen i moderna regelhus med betonggolv ofta håller bara 30 år.........
« Senast ändrad: 26 aug-11 kl 10:22 av TW »
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 3 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser