Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Englasfönster  (läst 31290 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Englasfönster
« Svar #20 skrivet: 04 aug-11 kl 08:44 »
Tack för alla svar!
Fick en liten chock när jag skulle kolla om någon svarat =)

Det blir nog (om vi köper huset) till att specialbeställa innanfönster som går att ta i och ur under vinter/sommar.

Är dock rätt orolig för inomhusmiljön i ett sådant gammalt hus. Känns som att det är kallras överallt och jag har svårt med kyla. Mår bäst när jag sitter vid kaminen =) Men i vårt nuvarande hus som är modernt blir det fort varmt men i ett äldre hus med springor måste man väl elda järnet och då blir det väl torrt i luften och problem med luftvägarna i halsen på en?

Springor med drag går att täta.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 04 aug-11 kl 09:05 »
Tack för alla svar!
Fick en liten chock när jag skulle kolla om någon svarat =)

Det blir nog (om vi köper huset) till att specialbeställa innanfönster som går att ta i och ur under vinter/sommar.

Är dock rätt orolig för inomhusmiljön i ett sådant gammalt hus. Känns som att det är kallras överallt och jag har svårt med kyla. Mår bäst när jag sitter vid kaminen =) Men i vårt nuvarande hus som är modernt blir det fort varmt men i ett äldre hus med springor måste man väl elda järnet och då blir det väl torrt i luften och problem med luftvägarna i halsen på en?

Jag har sett innerfönster som satt på gångjärn och öppnades inåt. Det är ju både för- & nack-delar med det.

Springor tätades med tjärdrev eller tyg. Det går väl att förbättra?

Enligt min granne, som eldar järnet i kulvertpanna och ett antal rörspisar har han mindre problem med både hud och luftvägar. Det är ett gammalt plankhus från förra sekelskiftet så gardinerna hänger vågrätt när nordan friskar i.

Sköter du spjällen rätt, så du varken blir kolos-förgiftad eller vädrar ut värmen så överlever du.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Naturliv

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 04 aug-11 kl 09:06 »
Men i vårt nuvarande hus som är modernt blir det fort varmt men i ett äldre hus med springor måste man väl elda järnet och då blir det väl torrt i luften och problem med luftvägarna i halsen på en?

I gamla torp är torr luft vid eldning inget problem. Det är normalt väldigt fuktigt och när man eldar blir luftfuktigheten lite mer normal. Springorna kan säkert göra lite nytta också, genom att det blir luftcirkulation. Det finns ju också andra värmekällor om du är frusen av dig. Ved och gas värmer fort, jag tycker mest att det är elvärme som värmer upp långsamt. En kombination kanske behövs för att få bra och jämn temperatur.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

malarmaster

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 04 aug-11 kl 15:52 »
tvärtom,eldar man med ved får man ett mjukt inneklimat,värre med direktel som ger torr luft.som komplement till veden skulle jag rekommendera en luftvärmepump som ger behaglig värme o släng ut alla elelement.sedan får man acceptera att hus o isolering är av annan standard o därmed inte dragfritt. ulf

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 04 aug-11 kl 21:46 »
Gammla hus är så otäta att dom inte blir "torra" särskilt lätt  ;D

Om du börjar att elda i ett gammalt hus som har stått ett tag så kan du ofta märka efter sådär en timmes idogt eldande att det nästan känns kallare än innan du började att elda, detta inträffar när fukten börjar gå ur väggarna - ofta kan man då om det inte är svinkallt eller dimma ute öppna fönstren och vädra.

Eftersom huset med all sannolikhet inte är diffusionstätt så kommer det även in fukt utifrån under viss väderlek - och man fölorar även en del energi när fukt vandrar ut genom väggarna och lyfter med sig energi - diffusionsöppna lösningar blir aldrig lika energieffektiva.

Det kan också vara läge att ta bort ytterpanelen och slå på ett lager isolering + vindpapp alt asfaboard innanför ytterpanelen eller om du ändå ska måla eller tapetsera invändigt så kan du isolera invändigt.

Även om du inte får dit några våldsamma mängder isolering så gör ändå 45-50 mm med u-värde 0,04 eller bättre stor skillnad på ett gammalt hus.

I värsta fall är det en gammal plank-kåk med två lager plank med i bästa fall lite spån emellan - där gör 45 mm modern isolering att väggen isolerar minst 3 ggr bättre än innan, förr i tiden byggde dom inte särskilt energisnålt... man bodde istället i köket med hönsen under vintern vilket kanske inte känns så lockande idag  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 04 aug-11 kl 21:52 »
Gammla hus är så otäta att dom inte blir "torra" särskilt lätt  ;D

Om du börjar att elda i ett gammalt hus som har stått ett tag så kan du ofta märka efter sådär en timmes idogt eldande att det nästan känns kallare än innan du började att elda, detta inträffar när fukten börjar gå ur väggarna - ofta kan man då om det inte är svinkallt eller dimma ute öppna fönstren och vädra.

Eftersom huset med all sannolikhet inte är diffusionstätt så kommer det även in fukt utifrån under viss väderlek - och man fölorar även en del energi när fukt vandrar ut genom väggarna och lyfter med sig energi - diffusionsöppna lösningar blir aldrig lika energieffektiva.

Det kan också vara läge att ta bort ytterpanelen och slå på ett lager isolering + vindpapp alt asfaboard innanför ytterpanelen eller om du ändå ska måla eller tapetsera invändigt så kan du isolera invändigt.

Även om du inte får dit några våldsamma mängder isolering så gör ändå 45-50 mm med u-värde 0,04 eller bättre stor skillnad på ett gammalt hus.

I värsta fall är det en gammal plank-kåk med två lager plank med i bästa fall lite spån emellan - där gör 45 mm modern isolering att väggen isolerar minst 3 ggr bättre än innan, förr i tiden byggde dom inte särskilt energisnålt... man bodde istället i köket med hönsen under vintern vilket kanske inte känns så lockande idag  ;D

Här blev det inte kallare. Vi bor inte i köket med hönsen, men i vintras gick det visserligen åt ström för säkert en tre-fyra tusen spänn för att vi inte var här och eldade hela tiden. Strömvärmen görs av en luft-luftpump som står på 16 grader.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #26 skrivet: 04 aug-11 kl 21:54 »
Enkelglas med innanfönster funkar utmärkt, så självklart ska du behålla dem. Riktiga fönster håller med underhåll lätt ett par hundra år, så även det ska vägas in när man jämför med modernitétsfönster. De får man byta efter 20-30. Inte miljövänligt det inte.

Och ju längre dom sitter där desto mer energi hinner dom läcka ut...

Energin för tillverkning av fönster, förresten för att bygga hela huset för den delen, är väldigt liten del av hur mycket energi ett hus gör av med under sin "livstid" - den enskilt största faktorn är istället hur välisolerat huset är.

Ska det byggas miljövänligt så ska det vara hus med passivstandard - även om de byggs med mängder av cellplast och med pvc-fönster så blir miljöpåverkan mindre än ett handbilat timmerhus som lyser som en julgran i värmekameran.

Som sagt var så om man ska bo i oisolerade gammhus så ska det eldas med egenhändigt handhuggen ved och man dår bo i köket under värsta vintermånaderna, annars är man mer eller mindre miljöbov.

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 04 aug-11 kl 21:58 »
Och ju längre dom sitter där desto mer energi hinner dom läcka ut...

Energin för tillverkning av fönster, förresten för att bygga hela huset för den delen, är väldigt liten del av hur mycket energi ett hus gör av med under sin "livstid" - den enskilt största faktorn är istället hur välisolerat huset är.

Ska det byggas miljövänligt så ska det vara hus med passivstandard - även om de byggs med mängder av cellplast och med pvc-fönster så blir miljöpåverkan mindre än ett handbilat timmerhus som lyser som en julgran i värmekameran.

Som sagt var så om man ska bo i oisolerade gammhus så ska det eldas med egenhändigt handhuggen ved och man dår bo i köket under värsta vintermånaderna, annars är man mer eller mindre miljöbov.

Du äger ett modernt byggvaruhus va?

malarmaster

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 05 aug-11 kl 07:15 »
Du äger ett modernt byggvaruhus va?
han är i vilket fall varken kulturintresserad eller byggnadsvårdare ;D ulf

Intricate

« Svar #29 skrivet: 05 aug-11 kl 07:51 »
Det blir vedeldning i de tre kaminerna som gäller som uppvärmning. Har lite av en princip av aldrig använda el-element och luftvärmepumpar har jag inte mycket till övers för. Men om jag ska vara ärlig så använde jag el-element inne i hönsens lekstuga. Såg ingen annan lösning på hur de skulle få det varmt. Lekstugan läckte värme och det var väl inte så effektiv uppvärmning men hönsen var lyckliga iaf.

Jag kanske ska titta på ett mer modernt hus ändå. Det är ju så mysigt att elda men man måste ju kunna bo och leva också. Är dessutom rädd för att det kan finans mögel i någon vägg det vore ju inte helt otroligt. Jag är så känslig för kyla, mögel och liknande. Mår skitdåligt av det. Förstå mig rätt...det kan vara kallt på morgonen och så men jag kan inte sitta och jobba vid datorn om det är under 21 grader =)

bua

« Svar #30 skrivet: 05 aug-11 kl 09:01 »
Min upplevelse är att det aldrig blir så torr luft när man eldar som när man har element.
Vintertid sveper jag in ben och fötter i en filt när jag sitter till lägre stunder eftersom golven känns kalla. Tycker inte att det blir kallras från fönstrena och inte heller dragit (drag=värk för mig) även om mitt hus är dåligt isolerat, det är nog olika från hus till hus.

Hattstugan

• -
« Svar #31 skrivet: 05 aug-11 kl 09:08 »
Jag bor i torp från 1800-talet året om. På under våningen har jag enkelglas med ett innerfönster jag sätter in på vintern. Har vadd mellan rutorna. Isolerade nyligen övervåningen och har även där enkelglas (små fönster) men där fanns inga innerfönster att sätta in. Funderade på att beställa men faktum är att när värmen stiger från undervåningen till den välisolerade övervåningen behövs det inte ens när temperaturen ligger på stdaiga -20 grader.
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

Kira

• Småland
« Svar #32 skrivet: 05 aug-11 kl 09:56 »
Jag bor i torp från 1800-talet året om. På under våningen har jag enkelglas med ett innerfönster jag sätter in på vintern. Har vadd mellan rutorna. Isolerade nyligen övervåningen och har även där enkelglas (små fönster) men där fanns inga innerfönster att sätta in. Funderade på att beställa men faktum är att när värmen stiger från undervåningen till den välisolerade övervåningen behövs det inte ens när temperaturen ligger på stdaiga -20 grader.

Får du inte kondens på insidan av enkelglasen på övervåningen?

Kira

• Småland
« Svar #33 skrivet: 05 aug-11 kl 10:15 »
Det blir vedeldning i de tre kaminerna som gäller som uppvärmning. Har lite av en princip av aldrig använda el-element och luftvärmepumpar har jag inte mycket till övers för.
Om du bara ska elda i kaminer kan det vara bra att ha en alternativ värmekälla, det finns oljefyllda element med fläkt i som kan användas för att hålla en grundtemperatur på kanske 16grader så där då du inte är hemma. Jag tycker du ska fundera om angående luft-luft pumpen, de är energisnåla och bidrar till att cirkulera luften.

Jag kanske ska titta på ett mer modernt hus ändå. Det är ju så mysigt att elda men man måste ju kunna bo och leva också. Är dessutom rädd för att det kan finans mögel i någon vägg det vore ju inte helt otroligt. Jag är så känslig för kyla, mögel och liknande. Mår skitdåligt av det. Förstå mig rätt...det kan vara kallt på morgonen och så men jag kan inte sitta och jobba vid datorn om det är under 21 grader =)
Vedeldning ger den goaste värmen, bäst värmekomfort hade jag i ett tidigare hus med vattenburet system och oljebrännare 8). Där jag bor nu eldar vi med ved i ett vattenburet system med ackumulatortank (det går åt mycket ved, huset är inte särskilt välisolerat. Men efter allt rivande och renoverande har jag konstaterat att gamla och dragiga hus drabbas nästan aldrig av mögel, det mesta våta som kommer in torkar upp :) Jag skulle vara mest orolig för att köpa ett gammalt hus där man tätat och isolerat för mycket, då kan det bli mögelproblem om det inte är gjort på rätt sätt. Själv skulle jag inte satsa på ett hus som saknar centralvärme (vattenelement-system) där man kan komplettera med  en elpatron i pannan eller en luft-vattenpump för uppvärmning då man är på jobbet. Tänk också på att du kan få merkostnader för reparation av skorstenen. Om det inte eldats kontinuerligt tidigare uppstår det kanske sprickor inne i skorstenen, vi fick sätta rör i vår skorsten för att få den tät.

Hattstugan

• -
« Svar #34 skrivet: 05 aug-11 kl 14:25 »
Får du inte kondens på insidan av enkelglasen på övervåningen?

Nej faktiskt inte. Jag får faktiskt en känsla av att jag skulle få värmeslag om jag satte in en ruta till. Man får anta att själv draget gör att jag slpper kondensen? Men då borde det å andra sidan dra eb del vilket det inte gör på övervåningen iaf. På vintern har jag ett litet element för underhållsvärme på övervåningen.
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #35 skrivet: 06 aug-11 kl 03:46 »
Men i vårt nuvarande hus som är modernt blir det fort varmt men i ett äldre hus med springor måste man väl elda järnet och då blir det väl torrt i luften och problem med luftvägarna i halsen på en?
O nej. Tvärt om. Man har gjort mätningar på partikeltätheter och hur partiklarna svävar runt, runt i moderna ventilationsförsedda lägenheter och detta har ansetts vara betydligt sämre för hälsan. Och mina luftrör håller med. Jag upplever också att jag får städa och torka damm mycket oftare i en lägenhet än i stugan. Enorm skillnad!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

TW

• Finland
« Svar #36 skrivet: 06 aug-11 kl 16:46 »
I ett gammalt timmerhus i gott skick brukar det faktiskt vara mycket bättre chans att få bra inomhusluft än i ett modernt hus. Jag skriver "chans" för att det finns så många undantag beroende på dåligt utredda faktorer att jag föredrar att inte generalisera alltför mycket.
Hur som helst så är moderna hus med plast och bergull och maskinell ventilation väldigt känsliga för minsta lilla skada eller driftsstörning. Som jag ser det så står vi precis på det möjligas gräns vad det gäller fuktegenskaperna i nya hus och alltid när man pressar teknikens gränser löper man en stor risk att misslyckas.

Min personliga åsikt är att eventuell tilläggsisolering skall läggas på utsidan av timmerhus. Då kan man fortfarande utnyttja timrets förmåga att jämna ut temperatur och fuktförhållandena inomhus. Samtidigt undviker man att fukt som är på väg ut genom väggen möter en kall stockyta mitt inne i väggen och kondenseras där.
Det är den rent fysikaliska sidan av saken.
Byggnadsantikvarierna må skälla på mig men jag tycker att man gott kan tilläggsisolera om man gör det med måtta och förnuft. Om man driver upp timran ordentligt med lindrev och lägger till 5cm isolering på utsidan har man en fukttekniskt väl fungerande konstruktion som visserligen inte uppfyller isoleringsnormen men normen gäller ju inte för gamla hus.

Gamla enkelglasfönster kan få förvänansvärt goda tekniska egenskaper om man sätter in innerfönster på traditionellt vis. Det är ett vetenskapligt faktum. Det gäller bara att sätta ned litet arbete så innerbågarna verkligen blir täta.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

johanfilip

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 09 aug-11 kl 17:58 »
http://www.energimagasinet.com/EM98/05_aldre_fonster.html

Jag har tidigare sett rapporten men hittade den inte denna gång.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #39 skrivet: 09 aug-11 kl 19:16 »
10 % procent är rena glädjesiffror...

Det man ska titta på är hur stor del av ytterväggen som är fönster, denna andel kan variera högst avsevärt - på huset vi bor i är det ca 15% av väggarean som då ligger på runt 3 i u-värde jmf med 0,3 som är ganska normalt för en vägg i befintliga byggnader.

I det här huset handlar det om förluster på ca 2000 watt under riktiga vintern med 1880-tals fönster jmf med nya fönster, det gör alltså nästan 50 kwh per dygn eller i runda slängar 30-50 liter ved beroende på verkningsgraden på det man eldar i - 1,5 kubikmeter i månaden vilket är en väsentlig skillnad.

Eller 1500 kr i el per månad... för häruppe förslår inte luftvärmepumpar under midvintern.

Det är fantastiskt snyggt med gammla fönster, men dom är inte bra - tyvärr säger jag då jag gärna skulle se att de gammla fönstren var precis så bra som fanatikerna påstår.

« Senast ändrad: 09 aug-11 kl 19:20 av Tacitus »

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 4 användare (2 dolda)
Ljunghonung, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser