Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför får tomaterna svarta fläckar?  (läst 7137 gånger)

Daniela B

• Halland
Varför får tomaterna svarta fläckar?
« skrivet: 29 jul-11 kl 18:38 »
Mina krukodlade Marmande-tomater har fått svarta fläckar som brer ut sig mer och mer och så känns de lite "kladdiga" på ytan. Vad har hänt dem? Potatisbladmögel? Men bladen ser friska ut...

Daniela B

• Halland
SV: Varför får tomaterna svarta fläckar?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-11 kl 20:58 »
Daniela som tillägger att tomaterna fortfarande är gröna och små och att de står en bra bit från potatisåkern som ännu inte utvecklat något bladmögel...

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 29 jul-11 kl 21:06 »
Låter som svampsjukdom,nog bara att slänga angripna frukter och hålla koll.

Daniela B

• Halland
« Svar #3 skrivet: 29 jul-11 kl 21:45 »
Slänga angripna frukter, låter bättre än att slänga hela plantan. Men jag undrar om jag kommar få några friska tomater på de buskarna... Jag som hade hoppats på att det skulle hjäla med lite såpvatten eller nåt.

Tännlappen

• -
« Svar #4 skrivet: 29 jul-11 kl 21:58 »
Mina plantor fick sådan pest för 2 år sedan,jag rensade allt som var dåligt,minsta fläck,jag slängde,klippte bort alla blad,sprayade plantorna och kvarvarande gröna frukter med Atamon. Spred sig som en löpeld. Lyckades få en hel del goda tomater.Håll noga koll  :)

Daniela B

• Halland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-11 kl 22:06 »
"Spred sig som en löpeld" låter inte kul för övriga tomatsorter som står borta i landet. Ska cykla till affären tidigt i morgon bitti (nej, då har de ju inte öppnat) och köpa Atamon! Tack för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser