Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilka färgvarianter är intressantast att spara på Isbartupp?  (läst 2298 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Jag försöker igen - ingen som har koll på bra Isbarfärger?

Ska jag för vidare avel behålla helblå tupp eller kvittar det om det är färgstänkar av guld, svart mm på dem? De är ju vackra i sin variation de med....
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Jennyt

• Västergötland
jaha.... nu har jag inte förkovrat mig så där alldeles i Isbar, men jag babblar lite ändå, så kanske någon annan kan fylla i istället ;)

Vilken färg på tupp du ska behålla beror ju lite på vad du har för färg på hönsen. I min värld går de med gult i kragen bort direkt. Silver i kragen ska det va om du har en blå tupp. Sen tycker jag du tex. ska kolla på benfärg efter det. Att de ser bra ut i storlek och typ e ju en självklarhet.

Åsså var det ju det här med färgerna.... du får berätta vad du har för färg på hönsen för att vi ska kunna råda om vilken tuppfärg du ska ha :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bubblaren

• Skåne
Mina höns är blå och en är svartspräcklig. Men då Isbar inte är någon utställningsras med vad det verkar som fast färgstandard så tänkte jag att här kanske variationen kan blomma lite... som hos Lanthönsen typ. Men i vilket fall vill jag ju avla fram attraktiva höns som folk vill köpa. 

Så är svaret helblå tupp? Fast det är fint med färgvariationerna. Tror det är vanligt att Isbartuppar får silverkrage och kanske då inte ses som avvikande...

Jennyt

• Västergötland
Jorå....de brukar allt få krage när de fjädrat ut ordentligt, även de som till synes är helblå som ungdjur..... precis som du säger....

Om du har blå tupp på blå hönor, då får du spättade och blå bäbisar.  Blå tupp på svart höna blir väl svarta och blå bäbisar. Om du skulle behålla en spättad tupp till blå hönor, hur 17 blir det dårå :-\...... hjälp någon..... tror jag vet, men blev så osäker nu ::) :-X ...... ska kolla lite
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Blå X Blå ger: Blå, Spättade OCH svarta avkommor (25% ärver ingen blekningsgen, dessa blir svarta, 25% ärver två o blir spättade, 50% ärver en o blir blå).  (:)

Blå X Svart ger svart och blått som skrivet. =)

Blå X Spättad ger blå och spättade.

Svart X Spättat ger BARA blå.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
Jamän där är du ju :-*

Spelar det ingen roll om man sätter spättad tupp på blå höna, mot om du sätter blå tupp på spättad höna.... det var där jag blev så tveksam..... det andra TRODDE jag att jag hade koll på ::) :-[ ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Det spelar ingen roll. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bubblaren

• Skåne
Tack för uppdateringen -nästan glömt vad det blir när jag parar dem.
Så då väljer jag den blåaste tupp jag har utan "spännande" färgtillägg?

Och sen får jag ju flera olika färger när jag parar blå med blå och blå med svart och det gör ju inget.
Har ju iofs en spättad tupp med men den har mörkbruna fläckar i sig så då tycker ni säkert att den går bort...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin

Instämmer du i att jag ska ta den blåaste isbartuppen? Utan andra inslag..
Tycke och smak  ;) Finns ingen exakt beskrivning bevarad om hur Silverudd ville ha färgen även om det sägs att han ville ha dem blå  :D  Jag har aldrig sett en vuxen Isbartupp som är enfärgat blå utan alla har haft silver eller guld genomslag i halsen och sadeln. Jag personligen föredrar silver och dom tupparna är oftast dom som ser enfärgat blå ut längst. Men det är min smak all tycker inte som jag och om vad Martin Silverudd tänkte vet ingen  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ceben

• Uppland
    • Ceben
Spännande detta med färgnedärvning.... Hur funkar det om man skulle korsa en svart / blå / spättad isbar med vanlig brun lohmanhybrid? Ngn som vet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 2 användare
Carolina, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser