Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu ska jag göra slag i saken och skaffa får. Tips mottages tacksamt!  (läst 10135 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland

Bygg en rymlig ligghall eller låt bli att skaffa djur. Den ritning som redovisas här räcker möjligen till att ställa in cyklar i.


 ;D ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
Så här har ja framtida planer att bygga för mina


http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=media;in=3428;preview


Jag tycker ditt bygge ser bra ut. Jag har ett liknande bara för sommarbruk men skulle gott kunna tänka mig att ha det även på vintern. Jag har det ganska länge på hösten och då brukar jag bygga för framsidan, (som är öppen annars) med en sida som är ca 120 cm hög och bara en mindre öppning. Det blir nog ganska kallt om man ska ha det helt öppet och regnar/snöar in. Man behöver nog en dörr som kan stängas när det är snöstorm. Du behöver säkert göra något för att det inte ska bli blött och skitigt vid ingången, t ex ett tak av något slag. Det såg jag i en annan tråd för ett tag sedan, utfodring utanför med en sida och ett tak. Man behöver rätt stor plats att fodra på.
Åsenfår, hundar och katter

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Rymligheten är väl beroende av hur många får man har...

Ett grundläggande krav på en ligghall bör ju tycker jag vara att man har ståhöjd för skötaren även när ströbädden är hög ( iaf 2m som lägsta punkt. )

Även om man bara har ett får ska det ju ha en yta som är acceptabelt stor, torr och dragfri.

Får man tre täta väggar vill jag mena att man undviker att snö yr in genom den öppna sidan. Det blir jussom lite av en vakuumeffekt. Sen kan man ju försöka lägga öppningen i det läge varifrån det blåser minst.

Många större ligghallar jag har sett har byggts med öppen långsida. Om det var så förklastligt borde en sådan byggnation inte godkännts vid förprövning, kan man tycka.

De ligghallarna jag sett har haft ett väldigt långt utskjutande tak över den öppna sidan just för att det inte ska driva in snö och slå in regn !!
Det kanske är därför de blivit godkända vid förprövningen.......

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
Ett grundläggande krav på en ligghall bör ju tycker jag vara att man har ståhöjd för skötaren även när ströbädden är hög ( iaf 2m som lägsta punkt. )

Även om man bara har ett får ska det ju ha en yta som är acceptabelt stor, torr och dragfri.

Säger du det... jag trodde att det var helt OK att ha fåren hur som helst om man bara hade 1 får  ::)
 
Anledningen till mitt inlägg var att jag ville påpeka att även ett litet vindskydd kan uppfylla djurskyddskraven.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
"En ligghall för får och getter bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör ha söderläge. Om en ligghall inte har en öppen hel sida bör den ha flera mindre öppningar för att undvika att djur som har hög rang hindrar andra djur från att gå in eller ut ur ligghallen."

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/utevistelseochbetesgang.4.4b00b7db11efe58e66b8000574.html
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Har läst tråden men förstår inte ditt inlägg ovan Lorita ???
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Har läst tråden men förstår inte ditt inlägg ovan Lorita ???

Lorita citerar L100. Jag känner igen formuleringen och det tror jag du också gör.

Om man skall bygga ett stall av ovanstående modell så stort att det inte vid några väderleksförhållanden finns en teoretisk möjlighet för snö att yra in på någon del av ströbädden torde det bli väldigt stort för fem får. Enklare i så fall att ha stängningsbara portar för öppningen som endast används vid snöstorm, eller kanske vindväv som kan hissas ner.

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
sätt en "plastridå" på den öppna sidan


Så tänkte jag göra för hästarna :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Lorita citerar L100. Jag känner igen formuleringen och det tror jag du också gör.
Japp givetvis! men jag undrade över avsikten med inlägget ???
Lorita får svara.
« Senast ändrad: 20 jul-11 kl 10:55 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Trevlig bild!  Hos mig har textil fungerat bättre: en gammal filt, utslitna jutesäckar, eller, ja, nånting som får gå sönder och bli smutsigt!

Om raser:  Ett ställe till för en utrotningshotad ras är väl bra?  Hur ska Du göra, Nina_enn, när Dina får blir för gamla för att tycka om att bli vallade?  LITE återväxt lär Du ju behöva, kanske en lamning vartannat år eller så?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hustran

  • Inlägg: 1803
vi har plastrid'å och det fungerar toppen. Att tänka på bara är att om utgången är åt söder så vitnar plasten och blir ogenomskinlig. Det gjorde vår på bagghuset.Tål tydligen inte solen.

Nina_enn

  • Inlägg: 76
    • Skåne
    • Kärra gård
Tack för alla svar. Det är mycket att tänka på.
De kommer givetvis att få ett bra vindskydd.  :)
Det jag är allra mest nervös över är att de ska rymma mest hela tiden. Hur gör jag för att bäst förhindra det? Jag har tänkt mig fårstaket.  :)
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
Angående rymningsrisken: Köttrasfår är generellt lättare att hålla innanför stängslet. Det behövs dock ett rejält stängsel ändå...
Vi har Suffolk, de är något mer hoppbenägna än de tidigare får sambon har haft (Shropshire, Oxford Down, Texel). Det är en riktigt trevlig ras.   :-*
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser