Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidiga brytärtor  (läst 5483 gånger)

Bo

Tidiga brytärtor
« skrivet: 13 jul-11 kl 18:27 »
Efter råd i en bok har jag alltid sått trinda ärtor tidigt, - sockerärtor - och skrynkliga när körsbären blommar, - brytärtor.

Men sedan fortsatte jag att så sockerärtor tidigt med gott resultat fast den sorten också hade skrynkliga frön. - Har jag kanske väntat onödigt länge med brytärtssådden.

När sår ni era brytärtor? - Någon som sått redan när tjälen släpper?

morris matte

SV: Tidiga brytärtor
« Svar #1 skrivet: 13 jul-11 kl 18:53 »
jag brukar så alla ärtor runt 1:a maj (zon 3 på en ö i Östersjön där det inte blir lika varmt som fastlandet motsv. zon). Ärtorna är inte lika känsliga som bönor. Bönorna ruttnar om marken inte är minst +8C. Men jag täcker dom med ngt om risk för frost finns. Jag brukar så en ny omggång ärtor i slutet på juli. Då kan man mumsa på dom långt in i  september.

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #2 skrivet: 14 jul-11 kl 13:02 »
Det är egentligen inte fröets form som avgör när sådden bör ske, utan sortens egenskaper. Det kan mycket väl finnas brytärter som tål att sås tidigt, likaväl som det finns sockerärter som behöver sås lite senare. Jag har inte själv provat att så brytärter tidigt, men råkat ut för att en sorts sockerärter ruttnat av kylan precis intill en annan sort som vuxit bra, det trots att den soorten som växte bra hade skrynkliga frön.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Bo

« Svar #3 skrivet: 14 jul-11 kl 17:22 »
Sugar snap handlar det om, högväxande brytärt.

Bo

« Svar #4 skrivet: 24 jul-12 kl 05:26 »
I år sådde jag Sugar Snap tidigt och de trivs bra i blötan. Jag skördar 5 kg varje dag.

Jag förgror dem i en fuktig tidning och planterar 4 i varje kruka sen som jag sätter ut med 25 cm lucka när de kommit upp. - De blir runt 2 meter höga när de trivs.

Elin G

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 24 jul-12 kl 06:23 »
I år sådde jag Sugar Snap tidigt och de trivs bra i blötan. Jag skördar 5 kg varje dag.

Jag förgror dem i en fuktig tidning och planterar 4 i varje kruka sen som jag sätter ut med 25 cm lucka när de kommit upp. - De blir runt 2 meter höga när de trivs.
Vad roligt att de går så bra! När sådde du dem? Hur många plantor har du?

Bo

« Svar #6 skrivet: 24 jul-12 kl 13:37 »
Jag räknade fel. - 10 kg ärtor plockar jag dagligen nu, runt en tiondel sockerärt resten brytärt. Runt hundra meter och 15 a 20 per meter.

Elin G

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 jul-12 kl 13:58 »
Och när var det du sådde dem?

Bo

« Svar #8 skrivet: 24 jul-12 kl 19:23 »
Jag startar med att låta dem förgro i en blöt tidning. I år blev det 10/4 sockerärt, 12/4 några brytärtor och 22/4 resten av brytärtorna.

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 24 jul-12 kl 19:29 »
Jag startar med att låta dem förgro i en blöt tidning. I år blev det 10/4 sockerärt, 12/4 några brytärtor och 22/4 resten av brytärtorna.
Odlingszon?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Bo

« Svar #10 skrivet: 24 jul-12 kl 20:16 »
Lämpliga såtider bör anges med vad som händer ute. - Sockerärt: när tjälen släppt och jorden "reder sig", bönor: När körsbären blommar, morot, potatis, rödbetor: När det är 7 grader i jorden.

Förut har jag sått brytärtor när körsbären blommar efter råd i en bok men fortsättningsvis skall jag så dem samtidigt med sockerärtorna.
« Senast ändrad: 24 jul-12 kl 20:20 av Bo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser