Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför växer inget i landet?  (läst 12650 gånger)

sway307

• Hälsingland
Varför växer inget i landet?
« skrivet: 11 jul-11 kl 20:56 »
För 3 år sedan lät vi gräva ett grönsaksland på ca 12 kvm, vi grävde ur det 1,5 meter djupt, och köpte sedan matjord som vi fyllde med.
Samma år frösådde vi, använde fiberduk och vattnade när det kändes torrt.  Landet Frodade, vi fick Spenat i massor,Rädisor, Morötter, Sockerärtor, Vitkål  och rödbetor.   

Året därpå Jordförbättrade vi med 2 säckar planteringsjord och 3 säckar kogödsel,  vi sådde sannolikt lite tidigt, i mitten på maj. (vi bor i  Zon6 ) Vi hade en sprinkler som vattnade och vi hade den på timer att vattna 30 minuter  varje dag = Vi dränkte allt, och inget kom upp. 

Iår skulle vi göra det rätt, jordförbättrade med 100 liter planteringsjord och en säck kogödsel. Vid midsommar hade endast rädisor och sockerärtor kommit. Vi beslutade att prova så igen, eftersom jorden är varm så tänkte vi att sådden skulle komma snabbare.  Sagt och gjort, vi vattnar vid behov och idag har det ännu inte kommit NÅGOT. Vad gör vi för fel, jag blir vansinning på detta. 2 år helt förstörda. Vi har använt fiberduk alla år för att det är lättare med bevattningen och vi slipper att fåglarna är där och pickar i sig fröna.

Alla tips välkomnas med öppna armar, får vi inte igång landet nästa år (för det är väl för sent för att det skall gå iår? ) så låter vi det växa igen trots allt slit. *uppgiven* :(

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Varför växer inget i landet?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-11 kl 21:00 »
Kan i princip inget om odling, jag sår och oftast så kommer det upp..

För mycket gödsel?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jul-11 kl 21:04 »
Planteringsjord på säck är ofta inget bra, den består bara av halvt förmultnad torv. För grönsaker är det bättre med gödsel om man köper per säck, exempelvis den de säljer på bauhaus för den är lagom utblandad och inte extremt stark.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jul-11 kl 21:15 »
Är nyfiken... grävde ni ur och bytte all jord? Förresten så kan sådant som säljs som "matjord" var nästan lite vad som. Vad kom det i ifrån? Blandade, överblivna schaktmassor som siktats? Så brukar det vara..

Luff

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 jul-11 kl 21:36 »
Finns det maskar i jorden?
Om inte så fattas det nog mull - jorden behöver få lite halm eller löv o dylikt för att bli "levande"
//Luff

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #5 skrivet: 11 jul-11 kl 21:40 »
Grubblade lite på ditt problem. När jag har anlagt nya trädgårdsland, en sex-åtta stycken har det väl blivit, så har jag bara röjt slyet och därefter vänt jorden och planterat. Har ofta börjat med potatis då man bearbetar jorden rätt mycket då och får bort rätt mycket rotogräs. Har med detta, en del kompost och lite konstgödning lyckats få bra skördar av det mesta. Men jag läser här att du grävt ut 1,5 m ?? och sedan fyllt upp med ny matjord. Marken är ju väldigt sällan uppbyggd med så mycket matjord, normalt är väl en 30-40 cm. Sen skriver du att du vattnade väldigt mycket förra året. jag funderar på om du lyckats skapa en gryta med kompakt jord i botten som inte dränerar ut och där du lyckats dränka all mikroorganismer. Dessutom kan denna jordstruktur kanske göra att tjälen går djupare ner och kanske rent utav inte släpper helt i botten på sommaren. Att sedan använda planteringsjord att förbättra med hjälper föga då den normalt skall vara steriliserad för att inte sprida sjukdomar och inte bidrar med några mikroorganismer. Jag tror nog du skall låta denna jordplätt vila och se vad som händer med gräs och motsvarande till nästa år. Ge däremot inte upp. Välj en ny plätt och anlägg den på ett lite enklare sätt. Försök då att se till att behåll jordstrukturerna i de olika skikten. Det gäller ju att försöka efterlikna normalt goda växtförhållanden så mycket som möjligt. Trots allt så växer det ju ganska bra på obruten jord.
Lycka till.
Kenneth
Min bästa ägodel är min vedspis!

Plingsan

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 jul-11 kl 22:02 »
Jag tycker också att det låter som att det har hänt något med markstrukturen i och med att ni grävt ut så djupt och fyllt på med så mycket matjord. Risken finns som sagt att det finns ett lager i jorden som blivit packad alternativt slammat igen när ni vattnade första året. Detta gör att vattnet nu inte kan rinna bort och det ni sår kan mögla/ruttna innan det gror.
Sedan är det bättre att använda "riktigt" gödsel istället för planteringsjord då denna inte innehåller så mycket näring.
När jag har anlagt mina trädgårdsland (än har det blivit 3) så har jag sett till att jordförbättra. De två första gångerna la jag ut brunnen kogödsel och det blev stora skördar av alla grönsaker men jag har sett till att underhållsgödsla lite vart år. Den sista gången var det på en styv lerjord som jag skulle anlägga ett trädgårdsland och där körde jag dit lite mossjord, sand och brunnen kogödsel som jag fräste ner för att få en lättare jord med lite högre mullhalt. Allt för att mikroorganismerna ska trivas.
Rätt eller fel så trivs grönsakerna och det växer som bara den i landet. Nu bor jag iofs i zon 1 men jag tror inte att det ska ha någon betydelse ur den synpunkten.

Lycka till med ditt fortsatta odlande och hoppas att du lyckas till nästa år.

Nedley

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 jul-11 kl 22:21 »
De två föregående är inne på vad jag också tror är ditt problem. Det är för kompakt och sterilt - ingen aktivtet under ytan.

Det du behöver är välbrunnen kompost i massor, gräv ner med spade! Ta ett spadtag djupt och lägg i den rännan du får ordentligt med kompost eller dynga av häst eller nöt. Gräv om och gör ett nytt dike och lägg i. Gör så över hela landet och vips så kommer du få markaktivitet som ger både struktur och näring till ditt land. I höst kan du lägga dit löv i ett tjockt lager uppe på så jobbar alla kryp med det när vi kurar inomhus och till våren kommer du ha - inte ett underland - men ett väldigt mycket bättre land. Testa med täckodling nästa år och du kommer att häpna!

I år tror jag inte mycket på ditt land men om följer mina råd ovan så har iaf inte gjort ditt land i onödan till kommande år. Det tar tid och mycket kraft och hjälp av alla mikroorganismer att få till en bra jord. Färdiga land säljs inte i säck på Plantagen...

Lycka till!

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 11 jul-11 kl 23:27 »
Jaaaa....Har du grävt ur 1,5 meter så har du säkerligen saboterat strukturen i jorden som sagts. Fräsa ner löv och dylikt är aldrig fel,att låta landet vila som sagts låter bra.  :)

sway307

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 12 jul-11 kl 01:10 »
1,5 meter kanske var överdrivet, men jag hade en grävare till hjälp och vi grävde iaf ur en hel del.  vid närmare efter tanke så kanske 0.5 meter men minnet är kort. Ogräs växer det ju i landet. Och det är nog mycket riktigt det ni säger att dräneringen på det hela kan ha problem. Jag frågade på granngården och de sade att planteringsjorden som dom har och säljer där innehåller så pass mycket Torv att jag inte behövde köpa enbart torv. Jag ville nämligen köpa det i våras.  Men om jag gräver hur en hel del och lägger torv, för att sedan lägga på kogödsel, tror ni jag får fart på det till nästa år. att anlägga nytt kommer att driva frugan till vansinne och så kommer denna odling stanna av totalt, lite synd jag som vart så glad när hon föreslog ett grönsaksland.   

Hur som helst så kan det tänkas att ni är inne på rätt spår då jag tycker mig ha sett antydan till mosstillväxt där också

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 12 jul-11 kl 06:03 »
Jag håller med övriga om att du nog helt enkelt tagit i för mycket och sabbat jordstrukturen. Gräv inte mer i landet nu, men lägg gärna gräsklipp och liknande ovanpå jorden och låt maskarna dra ned det. Då får du snabbt en bättre struktur med mera humus. Välbrunnen hästgödsel är bra också, men gräv inte ned den utan krafsa bara ned den lite lätt i ytan.

Du kanske har vattnat för mycket? Nysått behöver bara hållas lite lätt fuktigt (vattna i såfåran innan du sår, krafsa sedan över jord men vattna inte mera), frön ruttnar lätt. Jag vattnar mycket sällan, bara när det verkligen har varit torrt länge, men då bor jag i ett regnigt område.

Annars tror jag att det, trots din frus protester, skulle vara en bra idé att börja på ett nytt land med andra metoder. Om inte annat kan du jämföra hur det fungerar. Finns många trådar här, eller googla på "lasagnebäddar".

sway307

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 12 jul-11 kl 09:32 »
Men varför växer rädisorna och sockerärtorna då? , Det är gott om både mask och insekter i jorden, iaf. när vi sådde. Den är kompakt på ytan, men sätter man en räfsa i landet så är det rätt så poröst.  Så ni rek. att jag skall köpa tex. 100 lite torv och gräva ned, gör detta någon skillnad, jag har inte tillgång till hästgödsel, har fri tillgång på Spån som används som strö till smådjur, men att använda detta i ett trädgårdsland känns inte rätt.  Jag har heller inte tillgång till mycket kompost, kan man köpa kompost?  Vi har bara granngården här i denna lilla by så det är ju en fördel om det finns i deras sortiment.

Jag är otroligt tacksam för alla tips!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 12 jul-11 kl 10:17 »
Jag har heller inte tillgång till mycket kompost, kan man köpa kompost?  Vi har bara granngården här i denna lilla by så det är ju en fördel om det finns i deras sortiment.

Om du komposterar allt hushålls- och trädgårdsavfall så kommer du en bra bit på vägen. Om du har gräsmatta så lägg ut klippet i tunna lager på landet (några cm max). Har du spisaska från vedspis, braskamin eller liknande så lägg på det också (men inte för mycket). Krossad träkol ("grillkol") kan också användas, men tillsätt kväve (kissa på det  ;)). Googla på terra preta!

Att bygga upp en bra odlingsjord är ett långsiktigt projekt, man får ta det lite i taget. Vad är det du har sått som inte har kommit upp?

sway307

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 12 jul-11 kl 13:50 »
Det vi har sått som INTE kommit är, mangold, majrovor, morötter, vitkål, persilja, Spenat, rödbetor.     Morötter har vi försökt att så i 3 omgångar utan resultat.

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 12 jul-11 kl 14:13 »
Det vi har sått som INTE kommit är, mangold, majrovor, morötter, vitkål, persilja, Spenat, rödbetor.     Morötter har vi försökt att så i 3 omgångar utan resultat.
Vi har oxå sått x flera av allt möjligt men här äter mördar  >:D sniglarna upp de nyuppkomna plantorna (speciellt på senkväll/natt). Men ni har väl inga sådana så långt norröver?
Köp några säckar brunnen kogödsel/hönsgödsel på nån stormarknad och mylla ner i jorden, vattna igenom ordentligt, luckra upp jordytan, vänta 5-6 timmar och sätt sedan nya fröer - ni kan nog hinna få upp mangold, spenat, rädisor, sallad, sockerärtor och kanske även rödbetor (man kan äta även blasten) tidiga morötter, som ni täcker med fiberduk. Den ekologiska persiljan man köper i kruka kan man sätta ner i jorden, vattna och luckra och den tar sig, likaså timjan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #15 skrivet: 12 jul-11 kl 14:18 »

Hmm. Mangold brukar komma upp utan större problem, likaså majrovor. Morötter har gått dåligt här i år, det verkar variera från år till år. Vitkål och andra kålsorter är mycket lättare att förså för utplantering - här blir den uppäten av jordloppor så fort den visar sig (majrovorna blir också åtgångna av jordloppor, men verkar växa ifrån angreppen utan större problem). Jag har slutat försöka så kål på friland. Persilja tar en himla tid på sig att gro, det kan vara smart att köpa plantor. Spenat brukar komma upp ganska problemfritt, rödbetor likaså, men lite ojämnt. Jag har ganska luckiga rader med rödbetor i år, men jag har sått i dem efteråt.

Tyvärr ser jag inget riktigt mönster i detta, någon mer odlingsrutinerad kanske gör det?

Abigail

« Svar #16 skrivet: 12 jul-11 kl 18:35 »
Det bästa du kan göra för att få en fin jord så är det att täckodla. Ett riktigt tjock lager som hela tiden fylls på. På våren drar man isär täcket precis där man ska så, annars ligger täcket kvar överallt och fylls på hela tiden.

När man startar en täckodling så tar den i början upp mycket kväve ur marken för att kunna bryta ner men efter ett tag så ger den den allra finaste och näringsrika jord. Lämpligt är ju att börja täcka redan nu med vad du har tillgång till. I botten lägger man först något kväverikt, tex gräsklipp i ett rejält lager eller gödsel från djur. Ovanpå det så ett tjockt lager halm eller om det kanske finns mögligt eller näringsfattigt hö någonstans som man kan få gratis om man har tur. Om du inte har något kväverrikt att lägga i botten så sprid urin över halmen. Sedan fortsätter du att bygga på lagret allteftersom med allt vad du kan få tag på. Gräsmatteklipp, löv mm. Det går utmärkt att lägga på spån och flis om bara lagret inunder är tillräckligt tjockt.

Första året så fungerar täckodlingen lite knackigt, andra året går det bra, tredje året och i fortsättningen så är det rena himmelriket. Om du börjar lägga på täcket nu så startar du med år två nästa år.

Jorden kommer att bli fantastisk, full med maskar, den håller fukten och den doftar underbart. Det blir aldrig mer jobbigt eller tungt att gräva, det är nästan som att köra spaden i mjukt smör. Fast man behöver inte gräva, det räcker att krafsa med planteringspaden där man ska så. Det blir betydligt mindre ogräs och det som ändå kommer är så mycket lättare att dra upp.

Det finns en bok "Den arbetsfria trädgården" och någon mer bok av Ruth Stout och Ingrid Olausson, de finns på biblioteket. Handlar om en gammal dam som odlar mängder vilket hon inte skulle orka med om hon inte täckodlat. Skriven litegrann i typisk amerikans frälsaranda, jag blev frälst när jag läste den och är det fortfarande. Det gäller bara att få tag i tillräckligt med material att täcka med. Har man inte tillräckligt själv så blir det ju ändå mycket billigare att köpa halm till täckning än att gå och köpa jord och gödsel.

Snoken

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 jul-11 kl 07:57 »
Skicka in jordanalys och få reda på vad det är för jord du har. Kanske det saknas näringsämnen eller är för mycket av något för att vissa saker ska kunna ta sig och växa bra.

sway307

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 13 jul-11 kl 20:34 »
Vad kostar sådant ? och vart skickar man osv?

Nedley

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 14 jul-11 kl 00:08 »
Angående att du sått och det inte kommit upp - jag tror du vattnat en massa när du sått och då lyckats få till en skorpa i översta jordskiktet (lätt hänt när det är dålig mullhalt) och den har dina sådda fröer inte lyckats ta sig genom.

När du sår så låt bli att vattna! Det kommer vatten kapilärt - underifrån så det räcker! Sätter du däremot plantor så vattna rejält kring plantan när du planterat: en gång! Skäm inte bort en växt med att gå och dutta, då går rötterna aldrig mer på djupet.

Och svar på alla dessa påsar - det är torv i dem med lite olika procent sand och andra mineraler men de är liksom redan "färdiga". Du behöver något för maskar och kryp att jobba med - de har inget att göra med torven. Visst ger det mullhalt lite grann men du behöver de där kompisarna för de jobbar struktur åt dig i jorden - men då vill de ha något att äta! Gräsklipp måste du kunna få tag i - det är utmärkt både maskjobb och näringsmässigt och för det mesta gratis!

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser