Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla pumpa och squash i halvskugga?  (läst 7535 gånger)

maimiti

• Västergötland
Odla pumpa och squash i halvskugga?
« skrivet: 10 jul-11 kl 15:52 »
Jag har odlingsfunderingar inför nästa år. Har inget hopp om att det ska bli några fruktgrönsaker i år, de har ju precis börjat blomma trots att jag förodlade 1/5 enl. anvisningar och planterade ut några veckor senare... inte en frukt så långt ögat ser... Har testat att odla på lite olika ställen och det som funkar bäst är i komposten. Växer som ogräs. Tryckte ner några frön samtidigt som jag satte plantorna jag förkultiverade och fröna blev till plantor som är större än de som fick starta livet inne. De två plantor som växer i brunnen gödsel växer ok, men det blir inte lika varmt som i komposten så det kanske är därför de inte har samma växtkraft.
Men, då funderar jag. Jag har ett dike där det är sol från tidig morgon fram till ca 15.00 på sommaren, sen är det skugga där. Det skulle gå att fylla med hästdynga, och när den bränner blir det ju varmt så då skulle jag kunna plantera ut pumpaplantorna tidigare och täcka med väv eller dylikt utifall att det skulle bli frost, alt. trycka ner frön som kan gro där direkt. Jag undrar dock om det är tillräckligt ljust? Där komposten står är det ljust från morgon till kväll men där finns inte utrymme för några plantor att breda ut sig utan de måste klättra uppåt och det är svårt att täcka över. Vill på något sätt öka på chanserna att faktiskt få några frukter på plantorna innan hösten. Pumpor tar ju ett tag på sig att mogna också.

tinna.m

• Skåne
SV: Odla pumpa och squash i halvskugga?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-11 kl 16:20 »
Jag tog fel på gurkplantor och squaschplantor. Växthuset fick 12 squaschplantor på sina 1,5 x 1,8m...
Eftersom jag satt snören till "gurkorna" ålar sig de rankande exemplaren uppför dessa. Välgödslat och välvattnat är det. Växer gör det. Vandrande skugga har det. Frukter blir det.
Kolla så dina plantor inte har för blåsigt där de står och passa låg temperatur nattetid i början, så tror jag squasch växer var som.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 10 jul-11 kl 16:23 »
Angående placeringen i diket, kan jag bara säga, Prova  :)

Jag har alltid tagit in pumpor och vintersquashar när frosten kommit, oavsett storlek. De har eftermognat på en hylla inomhus och sedan hållit sig fräscha fram till februari, mars sisådär.
Landsflykting i storstan...

maimiti

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jul-11 kl 19:20 »
Då ska det definitivt testas till nästa säsong. Måste hitta dynga någonstans bara...

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser