Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fölgebi  (läst 2153 gånger)

Rolle johansson

• Småland
fölgebi
« skrivet: 09 jul-11 kl 12:09 »
Fölgebina som följer med när man köper en drottning ska man plocka bort dom jag pratade med en annan biodlare han gorde alltid det

Curt

SV: fölgebi
« Svar #1 skrivet: 09 jul-11 kl 12:17 »
Fölgebina som följer med när man köper en drottning ska man plocka bort dom jag pratade med en annan biodlare han gorde alltid det
Han har helt rätt. Följebina skall dräpas.

Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jul-11 kl 15:37 »
Om detta finns det allt kollosalt att läsa om och ännu kollosalare läsning. Det är en absolut ren SBR skröna om allt hemskt som kan hända.
En universalmanöver som kanske fungerar och är viktigt är om man installerar import eller från okända odlare.
Men från kända drottningodlare som själva haft sina bin besiktigade gör det varken av eller till ur smittosynpunkt.
Både följebin och Drottningen har samma bakterieflora och bär på samma virus. Man tar bort följebina för att minska ner den risken (tror man).
Möjligtvis kan man lura SJV eller någon handläggare.
Men samtidigt är utätningsburen ett bra sätt att installera drottningar med och låta bina äta ut på båda sidor och förenas i befintligt skick.

Sanntos

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jul-11 kl 18:00 »
Kan det tänkas finnas någon annan anledning?

Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jul-11 kl 20:14 »
De två senaste tillsättningarna, två busiga samhällen som fick sin utätningsbur i 6:e lådan, där går en vitprickig dam nu.
Fungerade utmärkt! Oftast fungerar den enklaste, snabbaste, minst jobbiga metoden allra bäst.

Gideon i Roslagen

« Svar #5 skrivet: 09 jul-11 kl 20:14 »
Ja det finns en annan anledning. Drottningen matas av följebina. Och om dom finns kvar så tigger inte drottningen från bina i kupan och risken för att hon inte antas blir större. Ett sätt att göra är att sätta drottningen i en så kallad papiljott utan möjlighet för bina att äta ut henne i det läget. Sedan ger man akt på hur bina uppträder mot henne. Matar dom henne intensivt och uppträder sympatiskt så fixar man utätningen  med sockerdegen. Men om bina signalerar aggresivitet  då är det bäst att försökas med något annat för då blir hon säkerligen dödad om hon äts ut. Lycka till!! Hälsningar Gidde

Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 jul-11 kl 20:35 »
Alternativt bara tillsätta och ev i mitt fall få tillsätta 4-5 drottningar till senare vid invintring i tjuriga samhällen men frigöra en veckas arbetstid.
Det handlar mycket om arbetsinsatsen. Har man tre, fyra kupor är en död drottning kanske 25% och några hundringar är borta.
Har man +100 samhällen betyder 4-5 drottningar absolut ingenting just nu men en vecka arbetstid mycket.

Detta med arbetsinsatsen är något som sällan vägs in i alla möjliga metoder.
Det finns de som lägger ner timmar på att leta drottning och att byta, men bina kan likväl ta död på henne och dra fram en egen.
Statistiskt ser jag ingen skillnad, jag anser att slutresultatet blir detsamma.
Det handlar mera om biras och deras specifika beteende eller i vilket samband man tillsätter. Vid invintring t ex brukar det sällan strula.

Curt

« Svar #7 skrivet: 09 jul-11 kl 21:47 »
En universalmanöver som kanske fungerar och är viktigt är om man installerar import eller från okända odlare.
Men från kända drottningodlare som själva haft sina bin besiktigade gör det varken av eller till ur smittosynpunkt.
/quote]
Det finns något man kallar försiktighetsprincipen. Att själv införa arbetsbin från ett främmande samhälle i mitt eget skulle aldrig falla mig in. Drottningen behöver ingen hjälp att ätas ut inifrån, det sköter bina i samhället. Fem till sex följebin har inget värde för samhället. Min rekommendation är att fortsätta med att döda följebina före tillsättning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser