Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är ett rimligt pris för...  (läst 1440 gånger)

Lilla ja

• Skåne
Vad är ett rimligt pris för...
« skrivet: 04 jul-11 kl 18:52 »
Vad är ett rimligt pris för:

1. Kläckfärdig drottningcell med så gott som renrasig Buckfastdrottning?
2. Fem fullt utbyggda LN-ramar med övervägande täckt yngel samt med blåmärkt drottning?

Om priserna varierar över landet så är det priser i södra Sverige (bor i Skåne) som är intressanta.

/Ida, lilla ja

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad är ett rimligt pris för...
« Svar #1 skrivet: 04 jul-11 kl 22:56 »
Vid den här tid punkt på året 100kr ramen

ej kläckt drottning cell = 0 kr svårt att transportera i första och sista täckta dagar

parad och äglägande färdig drottning ca 300 -350 kr

mvh edward :P

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 04 jul-11 kl 23:13 »
Som Edward skriver är kläckfärdiga celler lite svårhanterade för andra än odlaren själv. Om jag fick dem levererade till min bigård och kunde förvänta mig att få lika bra resultat som mina egenodlade och drottningen var larvad efter renrasig hade jag tyckt det var värt en slant.

Jag har en bekant som tar 1500+moms för sådana samhällen med omärkt årsdrottning. Ett avdrag på 100 kr kanske för en 2010?

fauve

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jul-11 kl 01:00 »
Jag betalade (längre upp i landet iofs) 750 kr för en 10 ramars garanterat varroafri avläggare med italienska gula bin ( med ca 8 ramar yngel i olika stadier och knöfullt med bin på alla ramar) och äggläggande drottning född i år. I det priset ingick hemleverans dessutom.

Således skulle jag inte vara villig att betala speciellt mycket för en så pass liten avläggare med en ännu okläckt blandrasdrottning.

Har betalat det dubbla för helt samhälle gula italienska tidigare, också där med äggläggande drottning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser