Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sol-nybörjare: var börjar jag?  (läst 10102 gånger)

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Sol-nybörjare: var börjar jag?
« skrivet: 04 jul-11 kl 18:44 »
Hej

Precis idag har jag köpt en mycket efterlängtad fäbodstuga. El saknas, och jag skulle vilja ha en liten strömkälla för att kunna ladda min telefon, kanske någon lampa och ev min laptop för tillfälligt bruk. Varmvatten finns i nuläget inte behov för.

För att kunna ta ställning till vad jag behöver vill jag lära mig mer om lösningar för att ta tillvara solenergi, och jag efterlyser en riktigt bra hemsida som förklarar "du behöver en sån här för att... och för att den ska fungera så.... NÄr jag läser de länkar jag hitintills hittar så blir det väldigt rörigt med olika watt och regulator och kablar osv, eftersom ajg vet så lite om det. Jag behöver kanske helt enkelt lära mig mer om el, en el-grundkurs? Hur vet jag om min dator går att koppla till 12 v tex? sådana saker behöver jag lära mig!

tack på förhand!

Lina

Det man vill är ibland något annat än det som är.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Sol-nybörjare: var börjar jag?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-11 kl 01:59 »
Har inga bra tips på sidor som förklarar ALLT från grunden, men jag försöker gärna svara på frågor eller förklara hur man skulle kunna göra. Man borde kunna "sno" ihop ett paket med saker för några tusen kronor som räcker för dina behov.

Sidor att kika på kan vara t.ex:
http://www.eurosunpro.com/Pages/Products/SunCell/SunCell_Sv.aspx
http://www.swexergon.se/produkter-foer-fritidshuset/energi/om-solcellspanel.aspx
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 06 jul-11 kl 08:00 »
Om man ska ordna egen elproduktion och så att säga bli sin egen driftingenjör, så bör man börja med att skaffa sig en del grundläggande kunskaper om ellära, elanläggningar mm. En bra början är att läsa på avsnitten om ellära i fysikböcker för högstadium och gymnasium.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 jul-11 kl 08:16 »
[quote author=Elmi link=topic=114867.msg1038396#msg1038 Hur vet jag om min dator går att koppla till 12 v tex? sådana saker behöver jag lära mig!

Det finns adapters som gör att du kan koppla  din dator till cigarettändaren i bilen. Så det behöver ju inte vara något problem. Solceller laddar ju oftast bilbatterier om jag förstått det hela rätt.
Kolla in husbilsoch husvagnsfirmor det finns ju en hel del solcell/solfångar prylar  idag.
Jättespännande!
Själva har vi solfångare på stalltaket som går till en 1 kubikmetertank, den funkar ju inte tillnågot reda på vintern -mer än att dete är häftigt att läsa av solfångartemp. som kan vara 78 grader när det är minusgrader. Vi har skaffat en luftvattenpump som går in i samma accumulatortank och nu samarbetar de så effekten blir mycket bättre. På sommaren får vi 60 gradigt varmvatten så fort bara solen inte lyser med sin frånvaro.

tidningen Land hade en annons för ett tag sedan med ett paket med allt man behöver, har glömt vad det kostade. Det var inte så stort  skulle nog kunna passa dig.
Det händer ju en hel del på den här fronten nu och nu när tom tyskland ska lägga ner kärnkraftsverk så betyder det  förhoppningsvis att forskningen på alternativa energier ökar!

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 06 jul-11 kl 08:24 »
här finns lite smått och gott:http://24volt.eu/kalkyl_ohmslag.php
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Solklart

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 06 jul-11 kl 08:52 »
Det blir väldigt dyrt om du vill kunna köra datorer på din solcellsanläggning. De flesta datorer drar en hel del ström tyvärr.

Fundera lite på om inte batteridrivna lampor kan vara ett alternativ för dig? Med ett par sådana och extrabatterier till mobilen och datorn kanske du klarar dig utan att behöva satsa några större summor.

Det blir inte en teknikporrig :o  lösning men det är definitivt det enklaste och billigaste sättet. Du behöver inte heller kunna ett skvatt om energi, ström eller volt.

Men har du en bra budget och gillar teknik så är en riktig anläggning förstahandsvalet.
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #6 skrivet: 06 jul-11 kl 13:13 »
Tack för alla svar!

Ja, det har ju känts som att man behöver lära sig el-lära från grunden. Det vill jag gärna, det är spännande och jag gillar att förstå, inte bara göra. Att byta AA batterier hela tiden är säkert det enklaste, men jag väljer hellre något lite bökigare o mer hållbart än enklare och mindre hållbart. Jätterik är jag inte, så jag kan inte investera t ex 6000 kr i något som inte fungerar. Jag vill alltså lära mig så pass mycket så att jag på riktigt kan ta ställning till olika alternativ, och även förstå när folk försöker förklara. 24 volt-sidan verkar vara just en sådan sida, har inte satt mig in i den utan bara kollat än så länge, men det ser lovande ut! Swexergons mini-paket med omvandlare verkar ganska lagom, utifrån vad jag vet just nu :-)

Är det något särskilt som ni rekommenderar att man läser på lite extra om?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 06 jul-11 kl 15:54 »
Det är väl bra att läsa på grunderna. Att förstå någorlunda vad ström, spänning, effekt och resistans är för att ta några exempel.

Annars tycker jag gott man kan ta det hela stegvis, man behöver inte köpa något komplett paket. Börja med ett batteri som tas hem och laddas. Ett vanligt fritidsbatteri är enklast och billigast att börja med. Går ju att ansluta 12v mobilladdare och belysning till direkt. Och ett fulladdat bilbatteri driver en dator en dag om man så vill. Batteriet kostar från 600:- och en batteriladdare från 200:-
Sen kan du plocka på saker eftersom behov dyker upp. En mindre solcell med regulator 500-1500:- till. En växelriktare eller inverter för att göra om batteriets 12v likspänning till växelspänning från 400:- för de billigaste. Själva installationen med kablar, strömbrytare och kontakter kan ju kosta allt från gratis till massor beroende på vad man har sedan tidigare, vad man köper för prylar och hur komplext det blir.

Jag anser personligen att mycket blir enklare när man inför växelriktaren i systemet även om man väljer en mindre enklare sådan. Så är det mer än en lampa skulle jag absolut överväga det. Man kan använda alla mindre 230v-saker direkt. Bara att koppla in lampor, den vanliga mobilladdaren osv direkt. Man kan dra vanlig tunn elkabel och använda vanliga stickproppar samt grenuttag. Nackdelen är ju att man får "starkström" i huset om man känner sig osäker på det.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 06 jul-11 kl 16:08 »
Kanske skulle motivera lite med vaför jag tycker man ska börja med ett batteri...

Allt kretsar ju här runt själva lagrandet av energi. Har man tillgång till det fasta elnätet så produceras ju elen någonstans i samma stund som man konsumerar den utan att man riktigt behöver tänka på vad som krävs. Man bara betalar och ser glad ut (eller mindre glad om räkningen är för hög)

Har man inte fast anslutning det så måste man själv göra detsamma, producera (på dagen solcell, när det blåser vindturbin, om det finns vattendrag med rinnande vatten en mindre vattenturbin. eventuellt även den brummande och inte allt för miljövändliga men ack så bekväma lösningen med ett bränsledrivet elverk), alternativt så måste man ta energin från ackumulatorer/batterier. Att lagra energi är inte så effektivt så man kan inte enkelt lagra så stora mängder att man helt ersätter en fast elnätsförbindelse. Men man kan utan problem lagra energi för belysning och för att driva mindre elektronisk utrustning. Så man börjar med lagringen. Sen vad man ska ha som förbrukar och efter det funderar man på hur man ska kunna ladda upp batterierna.
//Daniel

noki

• -
« Svar #9 skrivet: 12 jul-11 kl 13:30 »
Hej, jag är ny i forumet. Jag har elbehov snarlika de Elmi beskriver i första posten. Hoppas det är ok att jag hakar på med frågor här. Jag planerar att köpa ett fritidsbatteri och en strömomvandlare (12V --> 220V). Jag ska driva en lågenergilampa ett par timmar per dag, ladda mobiltelefon och använda netbook (drar ca 40W) någon timme. Det jag kört fast på är solceller.  Tre frågor:

1. val av solcellsladdare: JULA har en väldigt liten och billig laddare här: http://www.jula.se/solcellspanel-for-bilbatteri-17-5-v-1-5-w-604145 . Värden som anges är "Effekt: 1,5 W. 17,5 V". Vad betyder det rent praktiskt? Hur länge behöver jag ladda en vanlig "halvsolig" svensk sommardag för att gå från tomt till fullt i ett fritidsbatteri med 70 Ah kapacitet? Jag har förträngt elläran från fysiklektionerna är jag rädd och vet inget om hur effektiva solceller är i svenska förhållandena. Värdena i beskrivningen måste väl vara något slags teoretiska max? Hoppas någon kan ge feedback. Om den solcellspanelen är alldeles för svag hoppas jag på förslag på någon annan som är "lagom" för det här ändamålet.

2. är det nödvändigt att ha en regulator mellan solcellspanelen och fritidsbatteriet? Vad händer annars? Finns solcellspaneler med inbyggd regulator?

3. hur länge kan ett fritidsbatteri stå fulladdat utan att det laddar ur?
« Senast ändrad: 12 jul-11 kl 13:33 av noki »

noki

• -
« Svar #10 skrivet: 12 jul-11 kl 14:07 »
uppdatering:
En kompis säger att man räknar så här med värdena från solcellen jag beskrev: 1,5 W / 17,5 V = 0,08 A.
70 Ah / 0,08 A = 397 timmar (!) för att ladda fritidsbatteriet fullt. Stämmer det verkligen? Hur sjutton kan de sälja solpanelen som laddare för bilbatteri då? Den verkar ju alldeles för klen?

Det finns 12 V MC-batterier med värdena 6 Ah , 90 A. Kanske räcker det för mina ändamål.
6 Ah / 0,08 = 75 timmar

Om jag skaffar två sådana kanske det räcker. Då kan det ena ladda medan det andra används (eller går det att ladda och använda samtidigt?)

uppdatering 2:
jula har även en panel för 300 kr med värdena "13,5-17 V. Max 6 W, 350-410 mA." , http://www.jula.se/solcellspanel-604103
Stämmer sättet att räkna ovan så blir det  6 Ah / 0,35 = 17 timmar . Men frågan är hur mycket sämre än så det blir under genomsnittliga svenska sommardagar.

Ok, känns som att jag ska vänta med att spekulera mer innan jag hört från någon om det här ens är rätt uträknat och vad mer man måste tänka på.
« Senast ändrad: 12 jul-11 kl 14:22 av noki »

eremit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jul-11 kl 14:43 »

Jag vill rekommendera dig att ta kontakt med Egen El och deras chef Johan Ehrenberg för råd och dåd!

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 13 jul-11 kl 01:49 »
Man kan under sommarmånaderna räkna med att få i snitt 6h fulleffekt från solcellen per dygn. Mer än så ger inte solcellerna (man kan få 20-30% mer med en riktig aktiv solföljare som riktar solcellerna, men då pratar vi om ett antal tusenlappar i extra investering). Övriga månader kan man säga att det är betydligt mindre, under de 6 mörkaste månaderna är det bara en bråkdel av detta. Så man måste alltså rakt av fyrdubbla kapaciteten på solcellen för att timberäkningarna ovan skall hållas. Men dessa i sig är inte heller helt sanna eftersom inte all energi som solcellen producerar tas upp av batteriet. Så i själva verket tar det alltså ännu lite längre tid.

Vill man ladda upp ett enskilt batteri 60-90Ah (jag räknar att man inte utnyttjar mer än drygt 50% av batterikapaciteten) under en dag så bör man ha solceller på 60-100w. Småceller på några få watt är egentligen mest avsedda för underhållsladdning och då man har extremt låg elkonsumtion. Små solceller under 10-talet watt kan man koppla direkt till ett "normalt" bil/fritidsbatteri. Över dessa storlekar, eller om man har ett väldigt litet batteri (typ mc-batteri) så behövs en laddningsregulator.

Kan nämna att jag i stugan har en batteribank på drygt 200Ah, till det en solcell på 175W med en Naps serieregulator. Förbrukningen (tv, belysning, radio, dator och lite laddning av olika saker) sker nästan uteslutande via en 300w 230v sinusinverter. Solcellen hänger med hyggligt, så om man inte slösar behöver man sällan stödladda från elverk. Elverken får dock gå då och då om man behöver köra någon större förbrukare eller maskin och då brukar jag passa på och ladda batterierna under tiden eftersom det sitter en stor batteriladdare som grundbelastning för elverket.
//Daniel

noki

• -
« Svar #13 skrivet: 13 jul-11 kl 11:04 »
Tack Daniel! Vad bra att få hjälpsam feedback från någon som praktiskt använder den här typen av lösningar.

Jag har sökt och räknat lite mer. Kommentera gärna om det ser rimligt ut. Jag lutar åt det här paketet (Hoppas det är ok att klistra in produktlänkar. Det finns väl liknande i andra butiker men de här var de billigaste jag hittade just nu).

Solceller:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_69&products_id=94
450 kr --- 10 watt, 12 volt, 0,6A

Strömomvandlare:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161937813
max 100 W  350 kr , kontakt: cigarettuttag

Batteriklämmor till ciggarettuttag   40 kr (mellan strömomvandlare och batteri)
http://www.kjell.com/?item=67305

Kabel med klämmor mellan solceller och batteri. ?? kr

http://www.jula.se/batteri-marin-fritid-underhallsfritt-72-ah-608038   
600 kr 72Ah
(För min dagsförbrukning räcker ett MC-batteri men om man då behöver regulator blir det ingen prisskillnad mot ett större batteri)

Om förbrukningen kan hållas på 6 Ah per dygn så får jag fram denna teoretiska tid för återladdning:  6 ah / (10 W / 12 V) = 7,2 h

Under goda sommarförhållanden skulle dygnsanvändning och -laddning gå ungefär jämnt upp. Och även med 1-2 Ah nettominskning per dygn räcker batteriet till flera veckors bruk. Längre sammanhängande perioder än så är inte aktuellt för mig. Andra årstider är användningsperioden kortare, i takt med den kortare soltiden ungefär.

Det går väl att ladda och använda batteriet samtidigt eller finns problem där (försämras laddningen på något vis, slits batteriet)?

Gör reflektorer någon märkbar skillnad för solpanelen? T.ex. blanka, vinklade plåtskivor vid sidan om panelen.

Små solceller under 10-talet watt kan man koppla direkt till ett "normalt" bil/fritidsbatteri.

De delar jag räknat på ligger på gränsen där. Beror riskerna för skada på batteriet på tidsperioden här? Om det system jag skissar på t.ex. skulle stå obrukat och ladda i två månaders tid skulle batteriet ta skada då?
« Senast ändrad: 13 jul-11 kl 11:09 av noki »

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 21 jul-11 kl 17:56 »
Med lite tur han du hitta ett helt ok batteri helt gratis och spara in dessa pengar för stunden, om det finns lite tid över för letande vill säga. Bilbatterier kasseras ibland utan anledning eller utan att vara uttjänta. Det kan räcka att fylla på lite batterivatten och ladda batteriet för att det ska vara helt ok. Det är bara att åka runt bland mackarna i närmsta stad och leta. Ett annat alternativ kan vara att köpa bättre begagnat, men då bör priset vara lågt anser jag eftersom man inte vet vad man får.

Tänk på att spänningsomvandlare/växelriktare inte har 100% verkningsgrad utan oftast runt 90% (vissa riktiga sinusomvandlare har lite bättre verkningsgrad). Så räkna med att den drar 10% = 10w. Ska du köra den länge varje dygn så räcker alltså inte solcellen till. Jag tycker spontant att solcellen känns klen. Skulle nog själv inte sätta upp mindre än 30-50W. Men varför inte köpa och pröva. Räcker det inte till så kan du köpa en till likadan och montera vid sidan av den gamla samt parallellkoppla.

Angående det här med växelriktarens vara eller inte vara, så kan du gott fundera på att utesluta den om du vet med dig att det bara är aktuellt att köra t.ex en lampa och 12-voltsanslutet (datorn telefonladdare mm). Är du osäker, och kanske vill ha något mer så ta med den. Driver du datorn direkt med en spänningsomvandlare från 12v så får du ner förlusterna där med. Du får annars räkna med förluster både i växelriktaren och i datorns nätomvandlare. En spänningsomvandlare för bärbara datorer som kan drivas på 12v kostar från 250kr. En sak som kan vara värd att nämna också är att viss utrustning inte fungerar ansluten till billiga växelriktare med "modifierad sinusvåg" som den du länkade till. Det kan vara mer känslig elektroniskt utrustning som datorer eller tv-apparater som helt enkelt inte fungerar. Dock har jag aldrig hört talas om att sakerna skulle ta skada så koppla in och pröva kan man alltid.

Jag skulle nog överväga att ha med en enkel laddningsregulator ändå.
Bland de billigaste regulatorerna man hittar idag är denna

artnr 88149 hos Kjell & co, 169kr. Förutom skydd mot överladdning så är det ju rätt så bekvämt att ha en visuell indikering på att solcellen laddar.

Ska du trots all köra direktinkopplat är det viktigt att solcellspanelen har en inbyggd backdiod för annars kommer panelen att ladda ur batteriet under dygnets mörka timmar.

Man kan utan problem förbruka samtidigt som batteriet laddas.

Reflektorer runt om gör ingen skillnad på verkningsgraden, men all annan vinkel än exakt vinkelrät mot solen försämrar verkningsgraden. En fast montering blir en kompromiss som förslagsvis är någorlunda vinkelrät mot solen när solen står i zenit. Min panel är monterad på husets södersida. Inte helt optimalt men en hygglig kompromiss mellan det som går, hur det ser ut och vad som är praktiskt (bild finns här http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=media;in=431;preview).

//Daniel

Bo

« Svar #15 skrivet: 22 jul-11 kl 05:11 »
Efter mycket problem i början med fördärvade batterier har det fungerat problemfritt nu länge med solpaneler, gelbatterier, två parallellkopplade Max Power regulatorer och en omformare till normal växelström som också fungerar som djupurladdningsskydd.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 22 jul-11 kl 16:55 »
Intressant det där med parallellkoppling av regulatorerna, kan vara aktuellt om jag bestämmer mig för att byta ut nuvarande regulator. Jag har en MaxPower själv som används sporadiskt i båten som jag inte vågat koppla in i stugan eftersom solcellen är för kraftig. Det finns å andra sidan ett antal likande regulatorer som skulle kunna användas istället.
//Daniel

noki

• -
« Svar #17 skrivet: 28 jul-11 kl 17:28 »
Tack igen Daniel. Den regulatorn var mycket billigare än de andra jag hittat. Jag skaffar nog en sån då, ihop med det andra på min lista. Bra att man kan parallellkoppla en panel till om det visar sig behövas. Sommarn är långt gången redan så eventuellt väntar jag med köpet till vårkanten. Solpaneler verkar bli bättre och billigare snabbt så kanske sparar jag några kronor på att vänta lite.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 28 jul-11 kl 23:25 »
Man bör tänka sig för innan man parallellkopplar solcellsregulatorer. Om inte tillverkaren uttryckligen skriver att det är ok, så bör man först ha mycket klart för sig hur regulatorn är konstruerad.
Risken är annars att, om regulatorerna inte är ställda på exakt samma spänning, eller om spänningsfall i kablage etc inte är exakt samma till båda, så kommer bara den ena av dem att ta all ström och då blir den överbelastad i alla fall.

Bo

« Svar #19 skrivet: 01 aug-11 kl 05:06 »
Jag ringde och frågade först och det gick bra fick jag höra vilket som sagt stämde: Max Power regulatorer kan parallellkopplas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 2 användare
MarisaAtown7741, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser