Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rena ägg som smakar hönsgödsel! Varför???  (läst 3306 gånger)

Tuve

• Skåne
Rena ägg som smakar hönsgödsel! Varför???
« skrivet: 04 jul-11 kl 07:49 »
Nu har det hänt mig flera gånger att ett ägg från en viss höna har luktat gödsel inuti när jag har knäckt det. Det har handlat om ägg som varit rena utanpå. Eftersom jag bara har en enda grönvärpande höna (renrasig araucana), så vet jag att det bara är från en enda höna detta kommer. Hennes ägg brukar vara lite skrovliga på ytan, om det nu har med saken att göra. Men hon har haft det även förra året, och då märkte jag aldrig dålig lukt från hennes ägg. Hönan i fråga är inne på sin tredje sommar (eller om det nu är fjärde?).

Vad kan detta bero på? Kan det finnas bakterier i, tror ni, så jag heller inte bör ge hennes ägg till grisarna?

Lycka

• Ångermanland
SV: Rena ägg som smakar hönsgödsel! Varför???
« Svar #1 skrivet: 04 jul-11 kl 08:16 »
Verkar märkligt   ::)
Har aldrig varit med om det,
men här får du säkert svar.
Hedemorahöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 04 jul-11 kl 08:39 »
Det där har jag varit med om enstaka gånger också. Ägget luktar som dyaktigt blandat med skit och kaviar och om man råkar stoppa det i munnen är någon äcklig smak som sätter sig långt bak på tungan och man tappar smaken för att vilja äta något mer ägg på den dagen ir två. ::) Skulle beskriva smaken som lite "växtaktig", som att hönan skulle kunnat ätit något grönt som smakar besktaktigt ir något.  ???

Min pojkvän hade problem med ägg som smakade skit och lukta konstigt i början med med det försvann när han bytte från något värpfoder till allfoder.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 jul-11 kl 09:45 »
Det här är inte någon växtsmak, tycker jag. Mer dyngaktigt hönsskit. Jag doppade faktiskt tungspetsen i rå ägvita en gång för att känna efter om jag bara inbillade mig, men det smakade inte som det luktade - i alla fall inte på tungspetsen. Men när jag gjort äggröra till kycklingarna på ett sånt ägg, så luktade det illa även som tillagat. Det är inte någon jättestark lukt.
Jag ger dem i stort sett bara vete, snäckskal, och vad de plockar i trädgården, så här års. Vore konstigt om det var fodret, eftersom det bara är en höna som får såhär. Om inte hon har nån äcklig vana att äta bajs, eller så.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 04 jul-11 kl 09:49 »
Köpte foder (EDEL )  men bara en gång.
Fodret luktade urk :P Men gav ingen dålig smak på äggen
Hedemorahöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 04 jul-11 kl 09:49 »
Vill minnas att jag läst att om det bara är en höna och den lägger ägg som luktar snusk ir smakar snusk hela tiden/ofta så skulle det kunna vara någon lätt infektion hon har.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 04 jul-11 kl 09:51 »
Den tanken slog mig också. ::)
Hedemorahöns

Tuve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 jul-11 kl 12:37 »
hm, ska kolla med min veterinärkompis om infektion... Tack för tipset!

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 1 användare
JohannesE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser