Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laddningsrelä Nuffield ala 50-tal  (läst 11172 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Laddningsrelä Nuffield ala 50-tal
« Svar #20 skrivet: 04 jul-11 kl 18:40 »
Jag hann aldrig kolla i morse innan avfärd till jobbet om traktorn var +jordad... Men jag hittade en instruktionsbok idag och där står det att den ska vara det, om det nu inte är omgjort senare. Ska det i så fall kopplas på något speciellt sätt till generatorn eller kanske det inte går alls?

Om du får tag i en växelströmsgenerator för plusjordat system (mycket sällsynt) så är det bara att koppla in den på vanligt sätt, en sådan generator kommer förmodligen från någon engelsk 60- eller tidigt 70-talsbil och då är det bäst att följa elschemat för den bil generatorn kommer ifrån. Se också till att använda originalladdningsregulatorn.

Vissa generatorer är helt isolerade från jord (förekommer t ex på maringeneratorer), och på en sådan är det ju bara att ansluta batterikabeln till minus och jorda plus ut från den. Det krävs en del extra tankeverksamhet och planering för att få laddningslampan och eventuell batteriavkännande magnetisering att fungera i ett plusjordat system med en sådan generator, det kan gå åt något extra relä som manövreras via tändningslåset.

Men i annat fall, om du har en växelströmsgenerator för minusjord, så bör du överväga att konvertera hela traktorns elsystem till minusjord. Om det i stort sett bara består av generator, startmotor, belysning och tändning så är det bara att polvända batteriet och byta plats på primäranslutningarna till tändspolen, men om det finns någon liten elmotor med permanentmagneter så kommer den att gå åt fel håll om inte även den polvänds. Det kan också bli problem med eventuella elektriska instrument (tempmätare, oljetrycksmätare etc).

Teoretiskt sett skulle du kunna isolera en minusjordad generator noga från motorn (gummibussningar vid alla fästskruvar osv), ansluta generatorns B+ till jord och ansluta batteriets minuspol till generatorns stomme. Det blir samma förvecklingar beträffande laddningslampan som för en helisolerad generator.

Om du byter generator så är det viktigt att ta hänsyn till remskivornas storlek för att få lämplig utväxling. Se till att växelströmsgeneratorn går minst 2000 varv/min då motorn går på tomgång, och att den inte gärna kommer upp över 10000 varv/min vid maxvarvtal på motorn. Ju mindre generatorn är i diameter desto högre varvtal är lämpliga, och vice versa.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #21 skrivet: 04 jul-11 kl 18:52 »
Generatorn fungerar, men batteriet laddas inte.. Vilket föranleder mig att tro att det är laddningsregulatorn som spökar.

Och det är inte så enkelt som någon dålig kabelanslutning eller spänningsfall någonstans?
Många engelska laddningsregulatorer har två påbyggda säkringar, kolla att de är hela.

Kolla att alla elanslutningar till laddningsregulator och generator är i ordning och rätt kopplade. På ett Lucas-system kan man vänta sig följande beteckningar, men de stämmer inte för engelsk utrustning av andra fabrikat:
A Ledning från laddningsregulator till batteri (minus i ett plusjordat system)
A1 Uttag för matning av strålkastare och andra större strömförbrukare på vissa regulatorer, får ej förväxlas med A.
E Jord. Viktigt att både generator och laddningsregulator har bra jordförbindelse.
D ledning från generator till laddningsregulator (minus i plusjordat system).
F ledning för magnetisering av generatorn.

Ta av kåpan på laddningsregulatorn om det är lätt gjort och kolla om allt ser bra ut därinne - inget sönderrostat, inga brända spolar eller kontakter osv. Försök inte röra några justerskruvar etc.

Med motorn stillastående, mät spänningen från jord till en anslutning i taget på laddningsregulatorn. Du ska hitta batterispänning (-12 V) på A och A1, och 0 V på alla andra.

Med motorn igång ska E fortfarande ha 0 V. D, A och A1 ska ha samma spänning som batteriet (13-15 V om generatorn laddar för fullt). F ska ha varierande spänning som beror på motorvarvtal och hur mycket ström som tas ut ur generatorn.
Om A (och A1) har högre spänning än batteriet så är det dålig kontakt någonstans i ledningen mellan A och batteri. Om D har högre spänning än A och A1 så är felet att bakströmsrelät i laddningsregulatorn inte slår till - kanske brända kontakter eller att ankaret kärvar.
Mät gärna spänningen på D och F även vid generatorn och kolla att det blir samma spänningar där som vid laddningsregulatorn. Generatorns stomme ska också ligga på 0 V.

Halte

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 04 jul-11 kl 19:06 »
Tack för svaret!
Men jag hann att byta mot den nya växelströmsgeneratorn innan jag hann läsa.. :)

Så nu har jag vänt på jorden på elsystemet, d.v.s. att minus är jordat i traktorn. Batteriet var dåligt laddat så jag hann bara testa lite men motorn gick inte runt.. Osäker på om det berodde på det dåliga batteriet eller om man även måste försöka vända på jorden till startmotorn. Har hört att man inte ska behöva göra det men jag fick känslan av att den gick baklänges.. Det knäppte lite märkligt i den, så har jag inte för mig att den lät härom dagen. Ska testa igen i morgon när batteriet är laddat.

Men frågan är alltså, ska man försöka kasta om polerna på startmotorn? För nu är det ju den forna minuskabeln som nu är pluskabel men den går ju till samma stift på startmotorn samtidigt.. Rent spontant känns det ju som om det skulle kunna göra att den går baklänges..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #23 skrivet: 04 jul-11 kl 23:04 »
En så gammal startmotor BORDE inte gå baklänges för att man går över från plus- till minusjord. Startmotorn är vanligtvis en seriemotor, och om man polvänder den så byter strömmen riktning i både rotor och fältlindning, vilket så att säga tar ut vartannat. Om det däremot hade varit en "modern" startmotor med permanentmagneter (dvs teknik från sent 80-tal och framåt) så hade den gått baklänges efter polvändning.

Har traktorn bensin- eller dieselmotor? Om det är bensinmotor, så kom ihåg att även polvända tändspolen som jag skrev tidigare (det har egentligen ingen stor betydelse, motorn borde gå att få igång ändå). Om det är dieselmotor, och startmotorn är av en sån här komplicerad typ med förskjutbart ankare (man känner igen dem på att det inte finns någon solenoid bredvid, som på en personbilsstartmotor, men däremot en stor plåtkåpa i änden av startmotorn och diverse reläer och elektromagneter innanför den), så skulle det möjligen kunna finnas någon komponent där (t ex relä med permanentmagnet i kärnan, selenlikriktare etc) som är känslig för polvändning och kan ställa till problem. Men om startmotorn är av "vanlig" sort med solenoid eller slungdrev (bendixdrev), så ska det inte vara något att bekymra sig över.

Halte

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 06 jul-11 kl 09:46 »
Det var bara batteriet som var helt slut.. Testade med ett annat batteri och då gick allt så fint så. Så nu tuffar den och går med ett "normalt" elsystem!

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser