Generatorn fungerar, men batteriet laddas inte.. Vilket föranleder mig att tro att det är laddningsregulatorn som spökar.
Och det är inte så enkelt som någon dålig kabelanslutning eller spänningsfall någonstans?
Många engelska laddningsregulatorer har två påbyggda säkringar, kolla att de är hela.
Kolla att alla elanslutningar till laddningsregulator och generator är i ordning och rätt kopplade. På ett Lucas-system kan man vänta sig följande beteckningar, men de stämmer inte för engelsk utrustning av andra fabrikat:
A Ledning från laddningsregulator till batteri (minus i ett plusjordat system)
A1 Uttag för matning av strålkastare och andra större strömförbrukare på vissa regulatorer, får ej förväxlas med A.
E Jord. Viktigt att både generator och laddningsregulator har bra jordförbindelse.
D ledning från generator till laddningsregulator (minus i plusjordat system).
F ledning för magnetisering av generatorn.
Ta av kåpan på laddningsregulatorn om det är lätt gjort och kolla om allt ser bra ut därinne - inget sönderrostat, inga brända spolar eller kontakter osv. Försök inte röra några justerskruvar etc.
Med motorn stillastående, mät spänningen från jord till en anslutning i taget på laddningsregulatorn. Du ska hitta batterispänning (-12 V) på A och A1, och 0 V på alla andra.
Med motorn igång ska E fortfarande ha 0 V. D, A och A1 ska ha samma spänning som batteriet (13-15 V om generatorn laddar för fullt). F ska ha varierande spänning som beror på motorvarvtal och hur mycket ström som tas ut ur generatorn.
Om A (och A1) har högre spänning än batteriet så är det dålig kontakt någonstans i ledningen mellan A och batteri. Om D har högre spänning än A och A1 så är felet att bakströmsrelät i laddningsregulatorn inte slår till - kanske brända kontakter eller att ankaret kärvar.
Mät gärna spänningen på D och F även vid generatorn och kolla att det blir samma spänningar där som vid laddningsregulatorn. Generatorns stomme ska också ligga på 0 V.