Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man... (äggätning)  (läst 2070 gånger)

freeky

• Gäst
Hur gör man... (äggätning)
« skrivet: 02 jul-11 kl 23:28 »
...när hönsen plötsligt börjar äta upp äggen? Det är mina hedemorahöns som bara sådär har börjat hacka sönder äggen ???.Och orpingtonarna värper inte alls, vad ska jag göra? Dom får värkoncentrat från Granngården blandat med spannmål(havre, vete och korn) och dom har fri tillgång till snäckskal, vatten byter jag morron och kväll och ibland får dom matrester.Jag har dragit ner på den biten förvad jag fattade kan dom bli feta och värpa sämre, så nu får dom ett par dar i veckan istället. Grönt har dom tillgång till i hönsgården plus att jag slår gräs och ger dom när det är skralt där inne.Saknar dom nåt eftersom det blir såhär?

yezzika

• Bohuslän
SV: Hur gör man... (äggätning)
« Svar #1 skrivet: 03 jul-11 kl 00:36 »
Äggätarna har jag inget svar på.

Men alla våra höns har dragit ner på värpandet just nu. Varför vet jag inte  ???
Det är väl förmodligen något med naturens gång el. nåt  ::)
Kommer förhoppningsvis igång igen snart.
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 03 jul-11 kl 08:43 »
Kompisen har samma problem inte lätt att komma till rätta med.
man kanske får köra uteslutnings metoden tills man vet vem.
har du dem ute så de äter vad de vill så lär de
iaf inte ha ngn brist.
De bara får för sig och ägg smakar gott det vet vi.

Uppehåll/ lägger färre ägg så är det samma här .
Hedemorahöns

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 03 jul-11 kl 08:45 »
Ge det mycket snäckskal.
Och töm några ägg, i med stark senap, ut med de till hönsen och se om de äter de.
Jag kan lova att de rör inte fler ägg på ett tag efter!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 jul-11 kl 09:21 »
mina dv cochin slutade i 1½ månad och sen satte de bara igång igen.  så behöver inte vara något farligt
ruggar de ?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

freeky

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 jul-11 kl 09:39 »
mina dv cochin slutade i 1½ månad och sen satte de bara igång igen.  så behöver inte vara något farligt
ruggar de ?

Ja dom ruggar, det ser för jäkligt ut hos dom :(

freeky

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 09:41 »
Ge det mycket snäckskal.
Och töm några ägg, i med stark senap, ut med de till hönsen och se om de äter de.
Jag kan lova att de rör inte fler ägg på ett tag efter!!

Det var ett konkret och bra tips som ska provas, tack oskar98!

Torry

« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 11:36 »
Om de ruggar så värper de inte, då går all energi åt till att sätta nya fjädrar, kanske därför de börjat äta ägg för att de behöver extra protein till fjädrarna.
//Torry

gernsö

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 11:47 »
ja där har du nog förklaringen, hönsen brukar inte  lägga ägg när de ruggar.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

freeky

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 jul-11 kl 21:48 »
Hur länge håller dom på att rugga? Dom har hållit på i 4-5 veckor, minst!Och vad jag kan se så ruggar inte Hedmororna nämnvärt, men det kanske är olika från ras till ras?När silkeshönorna ruggade märktes ingen större skillnad vad gällde värpning, kanske att äggen kom varannan dag istället för varje, orparna däremot lade först pytteägg för att sen sluta helt.Man har mycke att lära!
En annan sak som jag märkt är hur olika fort kycklingar växer beroende på ras(OT så det förslår ;)), hedemororna växer långsamt medans bladrasen växer som attans!Dom är 3 veckor nu, och är snart ikapp hedemororna som är 12 veckor, otroligt!Dom är förresten helt underbara, kommer springande och vill bli upplyfta och klappade så fort man kommer, KÄRLEK :-*

Torry

« Svar #10 skrivet: 03 jul-11 kl 22:25 »
Det tar ca 8 veckor att rugga, lite olika mellan olika individer, en del tappar mycket fjädrar samtidigt vissa fäller lite då och då så att det knappt märks, du kan kolla mellan fjädrarna på dem och se om det finns nya på gång mellan de gamla.
//Torry

Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 2 användare
Byggarmamman, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser