Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för minihus  (läst 122560 gånger)

manna

• -
Re:Idéer för minihus
« Svar #80 skrivet: 16 sep-06 kl 10:04 »
Vad är det vi ska få plats för i rummet? Är det möblerna eller är det människorna? Utgår vi från kroppens böljande och cirklande när vi bestämmer husets former eller är det andra behov som tillgodoses i första hand?

Efter inlägget från Alte, började jag fundera över runda hus. Kom fram till att en liten u-länga i så fall skulle se ut som en vattenmolekyl... Att få till en bra planlösning är kanske inte svårare i ett runt hus än i ett med räta vinklar. Det är ju bara att "blåsa upp" ritningen. Ja... alltså... ni fattar...  :P Men så funderade jag på takkonstruktionen och då blev jag genast osäker på fiffigheten med ett runt hus. Antagligen kommer jag att vara så styrd av normen (och begränsad av mitt eget kunnande) att det blir ett räta vinklar-hus som byggs. Men jag kan ju kompromissa med att ha svängda väggar inomhus.

I många fall tror jag att det är behovet av att synas, att visa att det finns ekonomiska resurser, som styr husets utformning. För vilken annan anledning finns det annars för tvåbarnsfamiljer att bygga hus med 250 kvm boyta eller mer? Visserligen blir människor i vår del av världen allt fetare, men jäkla tjocka är ju de flesta inte. Stora hus, små tomter. Trist, tycker jag.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #81 skrivet: 16 sep-06 kl 17:43 »
Vi delar vår tid mellan inne och ute. När de flesta nu vill spendera mer tid inomhus (istället för den farliga utsidan) så växer naturligtvis huset på bekostnad av trädgården. Det är i alla fall min gissning.

Kineserna skiljer mellan uteluft och inneluft och pekar till och med på faran med ett rum som varit stängt länge. ...vilket ett modernt rum med massa syntetiska material faktiskt kan vara.

Japanernas finaste hem har enorma trädgårdar och hus som suddar ut gränsen mellan inne och ute.

Runda tak blir inte svårare att bygga när man ändå använder alternativa takbeläggningar. ...och varför inte bygga sig en lökkupol?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Bo

Med tanke på tomtpriserna
« Svar #82 skrivet: 16 sep-06 kl 18:26 »
i attraktiva områden är det förvånande att man inte utnyttjar marken bättre t ex genom att sänka ner huset så att det inte skuggar onödigtvis och utnyttja även taket som en del av uterummet.

Min vinterbostad som är ett runt minihus med 30 kvadratmeter golvyta är byggt så.

-från sydväst

« Senast ändrad: 16 sep-06 kl 20:07 av Bo »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 16 sep-06 kl 19:31 »
Byggs det hus med källare nuförtiden?

manna

• -
« Svar #84 skrivet: 16 sep-06 kl 20:03 »
Vi delar vår tid mellan inne och ute. När de flesta nu vill spendera mer tid inomhus (istället för den farliga utsidan) så växer naturligtvis huset på bekostnad av trädgården. Det är i alla fall min gissning.

Min gissning är att personer med feta villor är lata och vill skryta med sina parkettgolv.

Runda tak blir inte svårare att bygga när man ändå använder alternativa takbeläggningar. ...och varför inte bygga sig en lökkupol?

Lökkupol, ja. Ett kraftigt underskattat dekorationselement i den svenska bebyggelsen.

Min vinterbostad som är ett runt minihus med 30 kvadratmeter golvyta är byggt så.

Har du murat med vanlig sten? Tycker att det ser ut så på bilden.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

naggen

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 17 sep-06 kl 01:28 »
Jag har med stort intresse följt tråden och det har liksom klickat till i huvudet på mig, gång på gång, när jag har sett olika idéer och lösningar.
Nu har jag kommit på varför.

http://www.ths.kth.se/nyheter/osqledaren/2004-2005/02/ol2_villaspies.pdf#search=%22villa%20Spies%22

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #86 skrivet: 17 sep-06 kl 11:28 »
Villa Spies illustrerar mycket av det vi diskuterat i det här ämnet, javisst. Det bevisar att idéerna går att använda även på större hus, eller hur? Det bevisar i alla fall inte att villa Spies skulle vara ett minihus. ;)

Fyrkantiga tak är lättare att bygga än runda om man bara ser till taksituationen. Ett fyrkantigt lerhus har svagare väggar än ett runt. Ju mer sfäriskt huset (och taket) blir desto starkare blir det. Tänk på ett ägg som exempel. Det behövs inte mycket material för att göra ett starkt skal.

Fyrkantiga tak med plana ytor passar vårt moderna två-och-en-halv-dimensionella tänkande. Det är lättare att visa ett hus med raka ytor på papper, så att säga. Och kommer takmaterialet i stora raka plattor så är det ju lättast att applicera på en plan yta. Om taktäckningsmaterialet kommer i mindre bitar så kan det appliceras till nästan vilken form som helst. Se bara på kyrkan i Paks, Ungern. Det vackert böljande fiskfjällsliknande taket är byggt av sten (skiffer). Det finns ingen annan väggbeklädning då taket och väggen är ett.

Bygger man ett tak med raka bjälkar på en cylinder så blir det en kon. Men vem har sagt att bjälkarna måste vara raka? En lökkupol ser ganska extrem ut men egentligen är det en kon byggd av böjda bjälkar.  
vattuvargs.blogspot.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #87 skrivet: 17 sep-06 kl 14:09 »
Detta är verkligen ett intressant ämne. Den knyter an till flera andra ämnen i detta forum. ”Minihus” är för mig den alternativa vägen till att skapa mig ett annat liv, kanske är det så för fler än mig. Vägen till mer oberoende och självhushåll, styra min tid i den riktning jag vill. Faktum kvarstår: färre kvm, billigare byggande och enklare lösningar är nog, för en del av oss, vägen till att skapa det liv vi vill ha.

Jag träffade en arkitekt för rätt många år sedan som var inne på minihus idéen. Han ritade och byggde modeller av sex kantiga husmoduler där varje modul var ett rum. Beroende på hur man placerade dem kunde man spara in ett antal ytterväggar. Tanken var att man allt efter behov och ekonomisk möjlighet kunde bygga ut huset. Tyvärr såg jag aldrig hur han hade tänkt lösa tak konstruktionen.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

manna

• -
« Svar #88 skrivet: 18 sep-06 kl 07:05 »
Det är bättre "fjong" i konstruktionen om jag bygger runt, men det är enklare rent tekniskt (för mig...  :-[) om jag bygger lådor. Hur är det då med värmeförluster om vi jämför olika former på en konstruktion? En grej med ett minihus är ju, som tidigare nämnts, att ha minskade uppvärmningskostnader. Det blir det väl s a s av sig själv, men det kan ju vara intressant att titta på ändå.

manna

• -
« Svar #89 skrivet: 18 sep-06 kl 07:06 »
Tyvärr såg jag aldrig hur han hade tänkt lösa tak konstruktionen.

Så långt hade han kanske inte kommit i tankearbetet?  ;)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #90 skrivet: 18 sep-06 kl 12:49 »
Flytta minihus med frontlastare:

Vikten är det avgörande. Och naturligtvis framkomligheten. Frontlastaren lyfter 1800 Kg, fast längst ute på gafflarna bör det naturligtvis inte vara alls så mycket.

Kanske dörr mitt på och fästen i golvet där man sticker in och hakar i gafflarna. Kanske en krok i taket där man lyfter utan gafflar. Kanske ett par extra balkar undertill där man sticker in och lyfter. Kanske man bara lyfter en ända i taget och sätter på extra "ben". Sedan kör man in en vagn. Eller monterar på hjul. Eller...

Fast jag funderar också på att bygga i element som man kopplar ihop. Väggar, golv och tak. Hopfällbart. Typ. Eller kanske två gavlar med en utbytbar mittdel. Om man vill mer än en mittdel för mer utrymme.

Inredning: Minimal - säng, bord, stol, skåp och bänk.

A.
« Senast ändrad: 18 sep-06 kl 13:31 av (Anders) »

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #91 skrivet: 18 sep-06 kl 17:48 »
Hur är det då med värmeförluster om vi jämför olika former på en konstruktion? En grej med ett minihus är ju, som tidigare nämnts, att ha minskade uppvärmningskostnader.

Ju mer yta en volym har desto större värmeförlust. Den geometriska form som har minsta ytan för en given volym är sfären. Geodetiska kupoler (liksom igloo) kommer ganska nära. En jurta hamnar också rätt nära. En kub får en större ytteryta och en trekantig pyramid (tetraeder) ännu mer. Teoretiskt kan ytan på en volym ha vansinnigt stor yta om den har veck eller taggar.

En större yta kan också vara bra. Det beror på vad man vill åstadkomma. Vill man absorbera solstrålning så är en större yta på husets södersida en fördel, exempelvis. Ett gammalt hus här i västerbotten vänder en ordentlig långsida mot solen och har ingången på samma sida eftersom den sidan har minst skillnad mot inomhustemperaturen.

En detalj som borde påverka husformen är dörrens placering. Om dörren sitter lägst på huset så blir förlusterna när man öppnar dem minst. Det bästa vore att sätta dörren under huset, som en uppochnervänd frysbox, ungefär. Nackdelen är att huset då kan få svårt att samverka med jordmassan under och dessutom få ökade konvektionsförluster. Man kan jämföra med att sova på golvet eller i hängmatta. Är golvet kallare än luften inomhus är hängmattan att föredra, är golvet varmare än luften så vill man nog vara nära det istället.

Det hela öppnar för en del ganska fantastiska huslösningar att drömma om. ;)
vattuvargs.blogspot.se

Bo

Byggdes runt 1970
« Svar #92 skrivet: 18 sep-06 kl 17:50 »
till mina föräldrar. Jag var arkitekt och ledde arbetet med gjutning och murning av golv och väggar men gjorde sedan resten själv. Taket var först en lättare konstruktion som vi aldrig blev nöjda med och som jag sedan bytte ut mot en gjuten takterrass. På bilden syns rummet utifrån från söder med min nygjorda kakelugn. Det är mycket nivåskillnader. Till höger finns köksinredningen och fyra steg ner till en "källare" som är en hylla under golvet till entrén som man kommer till via en trappa som syns till vänster om kakelugnen. Trappan fortsätter till höger sedan fyra steg upp till ett sovrum där det finns en dörr ut till en taklös dusch mitt i huset varifrån man kan kliva upp på taket som är insynsskyddat och belagt med keramikplattor.

Min idé om boende och byggande var då och är fortfarander att det skall vara litet utanpå och stort innuti. Huset skall vara ordnat för maximal trivsel och bekvämlighet och behöver inte imponera eller dominera sin omgivning.
« Senast ändrad: 18 sep-06 kl 17:53 av Bo »

manna

• -
« Svar #93 skrivet: 22 sep-06 kl 09:07 »
Vill man absorbera solstrålning så är en större yta på husets södersida en fördel, exempelvis.

Ett "tårtbitshus" skulle ju funka bra i så fall. En rundad sida mot söder (och till viss del öst-väst) och så nada norrsida. Typ. Återstår så att få till en bra planlösning inomhus.

Huset skall vara ordnat för maximal trivsel och bekvämlighet och behöver inte imponera eller dominera sin omgivning.

Tänk om fler nybyggare ville tänka i de banorna!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #94 skrivet: 23 sep-06 kl 19:43 »
Vikten är det avgörande. Och naturligtvis framkomligheten. Frontlastaren lyfter 1800 Kg, fast längst ute på gafflarna bör det naturligtvis inte vara alls så mycket.
:
Inredning: Minimal - säng, bord, stol, skåp och bänk.

Man borde alltså se det hela som ett sovloft på gaffeln, alltså? Borde gå. Kräver en del tankemöda, dock. Låt hjärnstormandet börja.

- - -

Jag slänger in två futonfåtöljer i mixen. Två sängplatser för natten och två stolar på dagen. ...eller för middagsluren.

En kista som bord och förvaring för sängkläder. Dras under bänken när man ska sova bägge två.

Tillägg:
Mörkmålad utsida för att absorbera mer sol och för att vara mindre synlig bland träden.
« Senast ändrad: 23 sep-06 kl 19:44 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Idéer för minihus: gångjärn av rep
« Svar #95 skrivet: 18 feb-07 kl 18:26 »
En besatthet är inte bra, men en del företeelser man möter under tiden kan vara det. Min besatthet just nu är båtar. Japp. Men inte vilka båtar som helst utan segelbåtar. Små segelbåtar. Helst av allt skulle jag vilja bygga en ram/duk-korkor (en sorts utriggarkanot med segel byggd som en aleutisk baidarka-kajak), men det kan vi ta senare. Man bör ju undvika sin besatthet, eller hur? ;)

Det var under en av mina irrfärder bland småbåtskonstruktioner på nätet som jag surfade in på en sida som handlade om James Wharrams katamaraner. Det som fångade mitt öga var hur rodret satt fast i aktern på båten. Det fanns inga metalldelar där. Inget gångjärn, bara rep.

Om ni inte tror mig så kolla in själva.

Efter ytterligare lite googlande och frågande på olika forum så kom jag fram till att de som hade provat tyckte konstruktionen var vettig, för att inte säga klurig. Den fungerade väl och var lätt att reparera.

Själv provade jag konstruktionen med runt skosnöre på två spillbitar från snickeriexperimenten och tänkte se om den kanske går att använda på ett skåp. Kanske till och med en trä-och-snöre-byggsats. En utmaning.

Hursomhelst är det nog en teknologi i "mänsklig skala" och som sådan lämplig för detaljer i ett minihus.
vattuvargs.blogspot.se

manna

• -
« Svar #96 skrivet: 30 apr-07 kl 11:27 »
Hur går det med alla idéer? Har någon förverkligat sina planer? Här går det käpprätt åt andra hållet. Huset blir större...  :-X ;D

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #97 skrivet: 03 maj-07 kl 05:46 »
Hur går det med alla idéer? Har någon förverkligat sina planer? Här går det käpprätt åt andra hållet. Huset blir större...  :-X ;D

Jag minimerar hårt. ...och bästa sättet att göra det är att sopa framför sin egen dörr först, har jag hört. Så jag skissar på en enkel liggcykel. På så sätt kan jag spara pengar, fundera, utsätta kroppen för elementen och vara lite metafysisk på en och samma gång.

Minihuset är i högsta grad på spelplanen ännu.
vattuvargs.blogspot.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #98 skrivet: 15 maj-07 kl 00:52 »
Hamnade på denna sida med Minihome som jag vill tipsa om. Intressant planlösning som man kanske kan utgå ifrån så den passar ens egna behov.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #99 skrivet: 27 maj-07 kl 20:14 »
Hamnade på denna sida med Minihome som jag vill tipsa om. Intressant planlösning som man kanske kan utgå ifrån så den passar ens egna behov.  :)

Har kollat vid flera tillfällen och klurade till slut ut ett sätt att se den PDF som fanns där. Planlösningen är väldigt lik den som används i husvagnar. Inte dum alls.

...fast det måste nog avslöjas att jag nog fortfarande tänker asiatiskt när det gäller miniinredningar. Eller kanske som småbåtsbyggare gör?

Köket borde gå att göra flexiblare.
En fundering jag har för mitt eget villakök inbegriper lösa kokplattor. Philips hade ett tag en steglös enkel kokplatta med halogenelement. Ovansidan var  en liten fyrkantig glashäll. Den normala spisens fyra plattor skulle kunna vara två plattor i framkant och avställningsytor bakom (av metall eller sten). Om man verkligen behöver fyra plattor (eller fler) samtidigt så ställer man bara dit lösa plattor bakom. Eller så ställer man en eller två plattor direkt på middagsbordet istället. Gör obskyra maträtter som fondue och sukiyaki lite enklare. Ugnen går att göra mindre, vilket har synts på vissa tvShopping-kanaler på sistone, men grundtanken är ändå en stor välisolerad låda som matas med värme på något sätt. Borde gå att göra på ett smidigt sätt. Hopfällbar låda, kanske? Eller en "dutch oven"?

Det är alla de där lådformade tingestarna som vi fyller våra hem med som man nästan måste göra något åt. Spisen är en låda på en kubikmeter, även när den inte används. Sängen är två kubik, soffan två till, bordet framför soffan är en till... Det är fint att se plattskärmar istället för halvkubikarna från förr, och i ett litet hus är en liten skärm tillräckligt. En laptop sparar volym i huset (den är både mindre än en stationär och eliminerar det stora tvåkubiksskrivbordet). Dessutom kan man arbeta på fler ställen, inklusive verandor och dass... Flexibelt är bra.

Det finns rätt mycket att klura på.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

1005 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser