Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förbryllande avläggare  (läst 1736 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Förbryllande avläggare
« skrivet: 30 jun-11 kl 06:18 »
Ju längre jag håller på med biodling, desto mindre förstår jag.... ;)

Jag har en avläggare som fick en oparad drottning för snart tre veckor sedan. Efter en vecka var jag o tittade till dem, men såg henne inte. Inga viseceller eller annat heller.

Efter ytterligare en vecka så såg jag henne fortfarande inte, MEN det fanns en påbörjad visecell med ett ägg i! Så vitt jag kunde se, det enda ägget i hela lådan.

Jag satte dit en yngelram från ett annat samhälle och efter tre dagar hade bina börjat dra upp viseceller på ramen. Märkligt nog så fanns det en visecell även på ramen bredvid ??? Cellen satt inte på sidan mot yngelramen, utan på den andra sidan.

Men inga andra ägg nånstans.

Hur kan det bli så här? Nån som har en bra teori?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Förbryllande avläggare
« Svar #1 skrivet: 30 jun-11 kl 07:35 »
Spännande! Helt klart gör de något de inte ska kunna göra. Jag tror du antingen har städgalna arbetsbin som städar bort alla ägg eller en icke fungerade drottning som ändå kan lägga enstaka ägg och de försöker göra stilla byte. Kan också vara ett äggläggande arbetsbi som inte gör som de brukar. Nödcellerna på visetestet tyder på att det inte finns en feromonproducent. Är du säker på att det är bin och inte humlor?  :o

Aspargus

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 30 jun-11 kl 10:37 »
Jag tycker du bör ta bort de där enstaka vicecellerna, och låta de från yngelkakan du satte in utvecklas i stället. Oavsett vem som lagt de där enstaka äggen är det ju risk att kvalitén inte är den bästa. Om de kläcks först kommer antagligen hemskheten som ev kryper ut ta död på de ännu ej kläckta cellerna och du kanske får samma problem igen..
Lycka till!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 30 jun-11 kl 12:32 »
Tack båda! Förbryllande är det, jag frågade min "mentor" som inte heller hade nåt bra svar.... :P Jag har gjort så som Aspargus tyckte och tagit bort de märkliga cellerna och bara sparat dem på yngelkakan.

Tänkte titta till i början av nästa vecka och se vad som hänt.

Och helt säkert är det bin, olof... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 30 jun-11 kl 19:05 »
Jag hade då inte kunna hålla mig av nyfikenhet, jag hade bortstat av bina och gjort en ny avläggare med skaksvärm på ramen med den enstaka cellen och hållit den instängd några dagar. Mysterier är till för att lösas!

shimibi

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 jul-11 kl 18:58 »
Naturens lag säger att det hade krupit ut en drönare

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare
Davvan, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser