Då jag är nybörjare så har jag inte blivit stucken så många gånger, men för två dagar sedan var det dags för stick nummer tre. Tidigare stick har inte gjort ont, men svullnaden har varit ganska kraftig under ca en vecka. Tycker att det känns som en ganska lång tid så det jag vill veta är om det är "normalt"
Är lite besviken på min kropp som "sviker" mig, det är ju så roligt med biodling...
Bilden visar hur det såg ut efter 1,5 dygn.
Funderar på om sensibilisering kan vara något för mig, finns det någon som har erfarenhet av det?
För att återgå till ämnet...
Du kan förmodligen vara lugn, jag svällde rätt bra första två åren av sticken. Kroppen vänjer sig och skapar antikroppar, sedan att få en anafylaktisk reaktion kan alla få, det hänger ihop med ditt immunförsvars nivå och förmåga att hantera giftet tex om du haft en allvarligare infektion i kroppen är ditt immunförsvar nedsatt och kan reagera kraftigare på sticket...
sensibilisering görs på de som blivit allergiska mot giftet, du sensibiliserar dig själv när du regelbundet får nåt enstaka stick !!
men man ska nog vara rädd om sig och använda skyddskläder och undvika stick så långt det går...
Tycker du ska ta dina funderingar och ev. oro på allvar men ställ inte frågorna här, ställ dom till en allergiläkare eller liknande så du får riktiga svar och inte som här en massa tro, tyckande och annat trams som har andra syften än att svara på frågor och funderingar.