Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmakokt mat till kyckling.  (läst 3031 gånger)

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
Hemmakokt mat till kyckling.
« skrivet: 21 jun-11 kl 12:01 »
Vi har fått en liten kyckling och ska koka ett äg och mosa med lite potatis men det är ju färsk mat. Hur länge ska det stå framme till den lill*? HUr gör man över natten men hemmablandad mat? Den måste väl få äta när den vill?

Den kläcktes igår så är det okej att ställa fram mat idag?
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

kackelägare

• Småland
SV: Hemmakokt mat till kyckling.
« Svar #1 skrivet: 21 jun-11 kl 20:30 »
Kokade ett ägg som jag mosade och ställde in. Hur ofta måste man byta?
Ska kycklingen ha tillgång till mat hela tiden?
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Methoni

• Närke
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 21:50 »
Går kycklingen med sin mamma?
Jag gör en blandning av koktägg,havregryn,sockerkaka och undelatfrö som jag ger dem första veckan och 2ggr/dag.....därefter tar jag bort ägget och ökar frö mängden. När de blivit så stora att mamman tar med dem ut med de övriga så ger jag dem viltfågelfrö som lite extra när de vuxna får allfoder.
Detta har fungerat bra hos mig. :)

kackelägare

• Småland
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 12:16 »
Ok, ska blanda i havregryn nu då och köpa viltfågelfröblandning.
Ja den är med sin mamma. Lyste de andra äggen. De var inte klara men ett av dem var helt utfyllt och gick inte se igenom. Jag la tillbaka det hos hönan. Hur länge ska det få vara kvar innan man ger upp?
Kycklingen är 2 dagar nu.

Går kycklingen med sin mamma?
Jag gör en blandning av koktägg,havregryn,sockerkaka och undelatfrö som jag ger dem första veckan och 2ggr/dag.....därefter tar jag bort ägget och ökar frö mängden. När de blivit så stora att mamman tar med dem ut med de övriga så ger jag dem viltfågelfrö som lite extra när de vuxna får allfoder.
Detta har fungerat bra hos mig. :)

Methoni

• Närke
« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 15:09 »
Jag brukar låta dem ligga ca en vecka....vilket brukar vara ungefär lika länge som hönan väntar :)....därefter brukar mina hönor geupp och börjar ägna sig helt åt de kläckta små liven.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-11 kl 16:13 »
jag blandar: ägg kokt i 12 min
                    undulatfrö
                    torkade vetegroddar      hackar/blandar ihop allt
                    keso
                    lite havregryn
                    söndersmulade corn flakes.

Förvarar i kylen tar fram lämplig mängd så de har mat hela dagen.
Ger först 2a  dagen efter kläckning.
har funkat för mig.
Spec om jag har få kycklingar annars färdig kycklingfoder.
Ger naturruvade också den hemlagade menyn 
mamman behöver gotta ,efter 3 veckor ;)
Hedemorahöns

kackelägare

• Småland
« Svar #6 skrivet: 27 jun-11 kl 12:12 »
Hej alla hjälpsamma. :-)

Kycklingen är väl 8 dagar gammal nu. Det är full fart på h*n. Den har fått kokt ägg, flingor och undulatfrö och hönan samma. När kan den börja äta värpfodret som mamman egentligen ska äta?
Ska sluta med ägget denna veckan tänkte jag, gav bara ett halvt i morse.

Känns så otroligt overkligt att vi har en så liten frisk krabat där inne i hönsgården. Full fart på den. Hon hade övergett det andra ägget igår så jag har tagit bort det nu. Det kan inte varit en levande kyckling i det för då skulle den kommit ut nu. Den var ju lika gammal som vårt andra ägg som kläcktes för en vecka sedan.

Vi är otroligt nyfikna på om det är en storkochinkyckling eller dvärgkochin. :-) Vi listade inte ut på ägget vilket av dem det var. :-)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #7 skrivet: 27 jun-11 kl 12:23 »

Kycklingar utan mamma

jag ger mina starfoder de föra 6 veckorna.
Sen övergår jag till allfoder i 2-3 veckor och sen blandar jag säd och allfoder tills de är 3 månader.

Kycklingar med mamma

Fösta 2 veckorna startfoder
Från vecka 2 till vecka 6 startfoder och säd
Från vecka 6 till vecka 10 allfoder och säd.
Efter de är 10 veckor kan de få enbart säd.
Därför jag har säd med så tidigt här är för att hönan ska få sitt naturliga foder så snabbt så möjligt och inte behöva äta startfoder hela tiden, och för att kycklingen ska testa lite.

Alla kycklingarna med eller utan mamma få också
Sand, undulatfrön och gräs.

Du ska inte ge kycklingen värpfoder föränns den är 5-6 månader, då den ändån inte kommer börja värpa föränns dess.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

kackelägare

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 jun-11 kl 23:00 »
Kycklingar utan mamma

jag ger mina starfoder de föra 6 veckorna.
Sen övergår jag till allfoder i 2-3 veckor och sen blandar jag säd och allfoder tills de är 3 månader.

Kycklingar med mamma

Fösta 2 veckorna startfoder
Från vecka 2 till vecka 6 startfoder och säd
Från vecka 6 till vecka 10 allfoder och säd.
Efter de är 10 veckor kan de få enbart säd.
Därför jag har säd med så tidigt här är för att hönan ska få sitt naturliga foder så snabbt så möjligt och inte behöva äta startfoder hela tiden, och för att kycklingen ska testa lite.

Alla kycklingarna med eller utan mamma få också
Sand, undulatfrön och gräs.

Du ska inte ge kycklingen värpfoder föränns den är 5-6 månader, då den ändån inte kommer börja värpa föränns dess.

Mvh oskar

Men kommer den inte äta av de andra hönsens värpfoder när de går tillsammans, ska jag sluta med värpfoer på alla och ge allfoder istället? Jag kunde inte köpa startfoder eftersom vi bara har en liten kyckling.  Får lägga till gräs då. :-)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 28 jun-11 kl 11:14 »
Man kan krångla till det hur mycket som helst om man vill.
Du ska se att det går bra.
Hedemorahöns

kackelägare

• Småland
« Svar #10 skrivet: 28 jun-11 kl 13:39 »
Man kan krångla till det hur mycket som helst om man vill.
Du ska se att det går bra.

Nej, jag kom på att tuppen äter ju också värpfoder men han ska ju inte värpa några ägg. ;-) Hönan verkar vara supernoga med vad kycklingen stoppar i sig och testar allt först och tänker den ta något hon inte testat hackar hon till den i ryggen skäller lite. :-) Hon håller nog reda på h*n. :-)

Vi kör på. :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser