Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kallas detta redskap?  (läst 12372 gånger)

Epione

Vad kallas detta redskap?
« skrivet: 19 jun-11 kl 22:07 »
Vad är det här för redskap?

Finns de att köpa idag? Var hittar man dem i så fall? :)

Xoot

• Gäst
SV: Vad kallas detta redskap?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-11 kl 22:17 »
hö/halm/gödsel? ser ju onekligen så ut. :)  men vad den heter känner jag inte till. aldrig sett något liknande.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 jun-11 kl 22:19 »
Rätta mig om jag har fel, men jag tror bestämt man använder den när man tar upp potatis..... vet inte va den kallas :-\  Potätegrep kanske ;D Vet inte om den går att köpa idag, men bra är den ;)
« Senast ändrad: 19 jun-11 kl 22:27 av Jennyt »
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 19 jun-11 kl 22:33 »
Jag kommer inte ihåg vad de kallas för men här i Hälsingland finns de på nästan varje gård och de används till att dra loss hö på skullen med. Han använt många såna i mina dar.

Humle

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 19 jun-11 kl 22:40 »
Böjd högaffel?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 jun-11 kl 23:04 »
Höraka, fast den är böjd.. Men det ska den va.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Luffsen

• -
« Svar #7 skrivet: 19 jun-11 kl 23:15 »
Det ser helt klart ut som en höraka.

Potatisupptagare... pärgräv... ser ut på samma sätt... nästan.

Den pärgräv jag kom i kontakt med som liten pilt, var däremot mycket mindre, ca 75 cm långt skaft, och den hade tre eller fyra fingrar.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 19 jun-11 kl 23:22 »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jun-11 kl 23:24 »
Potatis-/betgrepar brukar ha knoppar på klorna.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 19 jun-11 kl 23:30 »
Höklo kallas de.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 20 jun-11 kl 00:14 »
Jag tippar också på nåt till höet, de man har till potatis brukar inte vara så vassa. Risken är väldigt stor att man spetsar (och då förstör) de flesta potatisarna.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 20 jun-11 kl 00:54 »
Höraka eller höklo, det köper jag väl då, fast jag alltid kallat min för vinkelgrep. Jag använder mest min till täckodling, samt överhuvudtaget för att hantera större mängder stråmaterial eller växtrester i trädgården, när det ska hanteras på sånt sätt att vinklingen är till fördel.

Dock har jag på senare tid upptäckt att ännu bättre för täckodling är en grep med långt rakt skaft utan handtag
(typ denna: http://www.karlstadredskap.se/forsaljning/default.asp?grupp=9&modell=62  )
men med 4-5 klor, som en gödselgrep eller lite glesare,
typ denna: http://www.karlstadredskap.se/forsaljning/default.asp?grupp=9&modell=59

Sådana finns t ex på Hornbach för ca 150 spänn. Klart prisvärt tycker jag.

Hur tätt man vill ha klorna beror dock på hurdant täckmaterial man hanterar, främst då hur lång- eller kortstråigt. Ju längre strån desto glesare klor. En tvåkloig tjuga är bäst för långstråigt material, tycker jag.

Nu vart detta en liten utvikning mest med inriktning på täckodling, men det hoppas jag kan tolereras.
« Senast ändrad: 20 jun-11 kl 01:10 av Anders Skarlind »

Erik F

« Svar #13 skrivet: 20 jun-11 kl 05:55 »
Klona kallades den för när jag växte upp.

Förr när man tröskade med tröskverk blev det mycket agnar som var svår att ta reda på.
Man hade en 1.5 m avlång korg som man lade på hög kant framför sig sen fyllde man den på ett par sekunder med klonan.

Lika när man ströade med agnar åt djuren använde man korgen och klonan. Jag såg den aldrig användas till hö eller halm.
Där var det högaffel som gällde.

Har haft flera sådana här, men jag har kapat bort så att det är bara 2 korta tänder kvar . en med 1.5 m och en med 3.5 m skaft
helt perfekta att ha på skullen att dra åt sig hårdpressade hö och halmbalar och slippa klättra.

Potatishackan är bara hälften så stor.

Körven

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 20 jun-11 kl 09:57 »
Man kan nog andvända den till lite av varje,men jag tror att dom andvändes till att raka ut kol från kolmilan.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #15 skrivet: 20 jun-11 kl 11:18 »
Innan de vita plasbalarna uppfanns så körde de flesta bönder in sitt hö på skullen med en höfläkt och då blev det högar med hö som det var svårt att nå upp till toppen på, där använde vi oss av höklon för att få loss höet och sen ner på foderbordet. Men på foderbordet använde vi en vanlig högaffel. Men klon har säkert flera användningsområden. Har även rensat en liten damm från växtlighet med en klo och det gick också bra.

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 20 jun-11 kl 11:55 »
Antalet klor tyder väl på att det är en grep och inte en högaffel? Eller har jag fel? Jag tror att en liknande saluförs av det där danska postorderföretaget som etablerat sig i Enköping nu ( P. nånting...) Där säljs det nog helt enkelt som en böjd grep.

Man kan ju använda en grep till hö också men en högaffel torde det väl inte vara.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

bagglamm

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 20 jun-11 kl 19:31 »
Ursprunglig användning vet jag inte, men den är, som några skrivit tidigare, perfekt att rensa skräp i vattendrag med. Hade en med ca 4 m skaft på mitt förra jobb och då nådde man en bra bit i bäcken för att fånga det som kommit flytande.
Gift, ett eget barn på väg och två bonusbarn, 12 finullstackor

nordtravare

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 20 jun-11 kl 21:45 »
När jag jobbade på nytorp hängde dom på en käpp där det stod käx

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 21 jun-11 kl 14:30 »
Det där ser ut som en gammal kloraka, kanon att använda på höskullen.

Potatisgrepar brukar däremot vara "rättvända" och ha kulor längst ut på pinnarna så att man inte skadar potatisen genom att spetsa dom eller rispa upp ytan på dom.

Till dammar finns det särskilda vasskrattor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
Radar, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser