Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om vilka färgvarianter som är intressantast att spara Marantupp  (läst 4069 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Ska sälja en del tuppar nu och funderar på vilka jag ska behålla själv.

Isbar: har många olika blå (tvåmånaders) - blå med silverkrage, bara blå, blå med guld i och spättad med mörkbrunröda fläckar i.
Har förstått att blå är intressantast och lättast att sälja - men vilken variant av dessa tror ni på?

Kopparmaran: Har sexveckors som alla ser svarta ut förutom en som har mycket brunt i sig på bröstet. Kommer alla skifta över till brunt?

Tack på förhand!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Kan tillägg att Marantupparna ofta ser svarta ut rätt länge men även de får koppari fjäderdräkten när dom är vuxna. Titta på typ och storlek i förstahand och därefter färg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• Skåne
Kan tillägg att Marantupparna ofta ser svarta ut rätt länge men även de får koppari fjäderdräkten när dom är vuxna. Titta på typ och storlek i förstahand och därefter färg.
Två har redan fått mycket brunt på bröstet medan en fortfarande är svart. Hmm typ och storlek - får läsa på. Tänker att jag väljer en av dem som har fjädrar på benen varje fall då jag vet att du sagt att det är rastypiskt.

Instämmer du i att jag ska ta den blåaste isbartuppen? Utan andra inslag..

Bubblaren

• Skåne
Här är bilder på en maran 6 veckor och en maran 8 veckor. Har två som ser ut som den på 6 veckor med mycket brunt i och denna som är 8 veckor som fortfarande har mkt svart kvar. Men den svarta måste väl vara en tupp - har nämligen mindre kam och hakklapp än de andra två men mycket mer än hönorna i samma ålder. Funderar på att behålla den som är mest svart i. Men jag har ingen aning hur en fin maran ska se ut så tacksam för tyckanden: verkar som jag bara kan lägga in en bild i taget per inlägg? Nummer ett här är den på sex veckor med brunt i:

Bubblaren

• Skåne
Här kommer nr 2 på åtta veckor som jag funderar på att spara: (eller är den inte typisk för rasen?)

Bubblaren

• Skåne
Puff, puff - är månne tupparna för unga för tyckanden av vilken som är finast?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Svårt att säja något från små suddiga bilder på så unga djur ;)

Om jag måste gallra på unga djur tittar jag på storlek kroppsform och att kammen ser jämn och fin ut samt att dom ska ha benbefjädring. Naturligtvis måste tuppen verka trevlig :D

Är dina tuuppar lika gamla så skulle jag också välja den men mycket koppar. Väldigt många kopparfärgade hönor och tuppar har för lite rött och därför kan det vara en god ide att tänka på det när man väljer vilka djur man ska spara.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• Skåne
Var bilderna så svåra att se på. Hmm de med mer brunt i (har två) är mer knotiga i kroppen på något sätt. Den med mindre koppar i (kommer mer och mer nu) är mer strömlinjeformad - mjuk i linjerna som hönorna. Det var den jag tyckte såg finast ut men jag har ju ingen uppfattning om rasstandard. Får överväga om jag ska ta tuppen som har mest fjädrarna på fötter och mer koppar i stället. Några av hönorna har ngn vit fläck i vingarna eller lite på bröstet. Troligen inte bra...

Men då vet jag - mycket koppar i är bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 3 användare
Galaxie, skogaliten, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser