Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunbär  (läst 7595 gånger)

Viki

• Hobbyodlande höns-och kattägare
    • Östergötland
Brunbär
« skrivet: 14 jun-11 kl 16:15 »
Hej, Min sambo har tidigare fått en brunbärsbuske som länge stått på samma plats utan att att blomma. Efter de senaste två kalla vintrarna växer busken mer än någonsin, har förökat sig med ett skott, och har fått en massa blommor. Brunbär en en buske som sällan nämns i böcker om bär och frukt. Är det någon som vet något om brunbär i allmänhet? Förekomst i Sverige, användning, hur man sköter dem bäst? (just nu stortrivs den som sagt utan att vi gjort något särskilt)
46-årig kvinna. Bor på landet utanför Linköping  med maken. Intresserad av vilda och odlade örter och grönsaker. Har en katt och 8 kindahönor.

Viki

• Östergötland
SV: Brunbär
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 16:24 »
Det enda jag kan hitta på nätet är dels att brunbär ska vara någon form av körsbär, dels släkt med vinbär. Men det som min sambo påstår ska vara brunbär påminner mer om hallon/björnbär i smaken om jag minns rätt (några bär för första gången förra året) De ser  strukturen ut som hallon fast är bären är först bruna om jag minns rätt. Kan han ha missuppfattat något?
46-årig kvinna. Bor på landet utanför Linköping  med maken. Intresserad av vilda och odlade örter och grönsaker. Har en katt och 8 kindahönor.

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 16:52 »
Hej!
Det som vanligen kallas brunbär är ett surkörsbär. Till skillnad från klarbär så är det mörkt men det är samma art.
MVH
Jan

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-11 kl 19:42 »
Brunbär! Jag blev litet nyfiken på vad detta kunde vara för något så jag kollade litet i mina gamla svenska och tyska odlingsböcker. Jag hittade Prunus cerasus var. austera, en variant av surkörsbär alltså. Finns sorter med mörkt och ljust fruktkött. Tydligen så är klassificeringen likadan i Sverige som i Tyskland; De ljusköttiga benämns amareller och de mörkköttiga moreller. Dock har jag för mig att min morfar odlade brunbär som inte var körsbär. Det var något som växte i buskform, bladen och växtsättet såg ut som något mellanting mellan vinbär och måbär. Bladen var aromatiska och doftade i varm väderlek vid regn. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur bären såg ut. Det var i Jämtland runt 1960-1970 men buskarna var hämtade från Västergötland i slutet av 20-talet eller början på 30-talet. Kanske någon lokal benämning på ett bär inom vinbär-krusbär-gruppen? Attans, jag kommer inte ihåg hur själva bären såg ut eller vilken färg de hade. Gröngula eller mörka, de var nog inte röda i alla fall.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

256:an

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 14 jun-11 kl 19:47 »
Lite lustigt, jag hade inte hört talas om brunbär förrän i förrgår, när min mor frågade mig om jag kände till det. Hon hade nämligen köpt en bok("I mormors skafferi") där brunbär stod omnämnda. Vi gissade att det var någon slags körsbär och då var vi visst inte helt ute och cyklade. Såvida det nu inte var den där vinbärsbesläktade varianten som avsågs.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #5 skrivet: 14 jun-11 kl 20:08 »
Vad kul! Var rädd om ditt brunbär. Det är som tidigare har nämnts ett körsbär. Det är sällsynt men tidigare var det mer vanligt och ses som en kulturväxt värd att bevara.

När de skulle ta bort ett koloniområde i Linköping så fanns där ett stort brunbärsträd. Det var så sällsynt och hotat att kommunen (eller någon förening/statlig instans?) bestämde sig för att försöka flytta hela det vuxna trädet. När jag såg det så hade de satt upp en informationsskylt och rotbeskuret det ena året för att kunna flytta det nästa. De hade också tagit vara på några rotskott. Det fanns en del rotskott kvar som skulle slängas så vi grävde upp ett för att gynna artens fortlevnad. Den busken lever än, men det tar nog många år innan den blir ett helt träd.

Men det som min sambo påstår ska vara brunbär påminner mer om hallon/björnbär i smaken om jag minns rätt (några bär för första gången förra året) De ser  strukturen ut som hallon fast är bären är först bruna om jag minns rätt. Kan han ha missuppfattat något?
Kan det vara Boysenbär han tänker på? Korsning mellan hallon och björnbär med en rödbrun färg.

Jan lindgren

« Svar #6 skrivet: 14 jun-11 kl 20:36 »
Brunbär! Jag blev litet nyfiken på vad detta kunde vara för något så jag kollade litet i mina gamla svenska och tyska odlingsböcker. Jag hittade Prunus cerasus var. austera, en variant av surkörsbär alltså. Finns sorter med mörkt och ljust fruktkött. Tydligen så är klassificeringen likadan i Sverige som i Tyskland; De ljusköttiga benämns amareller och de mörkköttiga moreller. Dock har jag för mig att min morfar odlade brunbär som inte var körsbär. Det var något som växte i buskform, bladen och växtsättet såg ut som något mellanting mellan vinbär och måbär. Bladen var aromatiska och doftade i varm väderlek vid regn. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur bären såg ut. Det var i Jämtland runt 1960-1970 men buskarna var hämtade från Västergötland i slutet av 20-talet eller början på 30-talet. Kanske någon lokal benämning på ett bär inom vinbär-krusbär-gruppen? Attans, jag kommer inte ihåg hur själva bären såg ut eller vilken färg de hade. Gröngula eller mörka, de var nog inte röda i alla fall.

Hej!
Det kan ha varit en variant av gullrips du minns. Ätliga bär som påminner om svarta vinbär. Det finns en del namnsorter som odlas för bärskörd.
MVH
Jan

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 14 jun-11 kl 23:00 »
Hmm, det tickar inte till sådär alldeles igenkännande. Inte om gullripsen har knallröda höstlöv, det hade inte morfars buskar. Ja kanske något enstaka blad, men inte så som det ser ut på en del bilder jag hittar på nätet. Fast det kanske är litet OT.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Viki

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 15 jun-11 kl 12:14 »
Hm. Gullrips är det nog inte vi har i trädgärden, och jag misstänker att det inte heller är brunbär som min sambo har fått, att personen som givit honom den haft fel  Blommorna är vita, ca 2- 3 cm i diameter. Bären påminner om hallon i strukturen, men de är först bruna, och övergår om jag minns det rätt till att sedan bli mer röda.  Busken har en tendens till att vilja sprida ut sig mot marken, och grenarna från huvudstammen är betydligt längre än på hallonbuskar. Bladen är relativt stora och påminner nog både om hallon och vinbär. Borde tagit en bild på blommorna för ett par veckor sedan, nu har det blommat över.
Är inte på landet nu, då skulle jag kollat in busken ytterligare. Kanske det skulle kunna vara boysenbär som någon föreslog. Googlar man efter bilder på nätet får man inte upp hur olika buskar ser ut när de är i blom. Kanske ordet brunbär används lite allmänt av vissa för bär som är bruna? Eftersom det ofta är svårt att hitta brunbär i böcker som handlar om olika bär.

Gamina

« Svar #9 skrivet: 15 jun-11 kl 12:31 »
Men oj är brunbärträd så ovanliga. Helt plötsligt förstår jag att jag aldrig stött på någon annan som har dem och inser att jag har en raritet hemma i trädgården.
I min familj har vi brunbär via mormor och morfar (tom min morbror som bor utomlands tog med sig ett träd). Jag tror att deras träd kom från mormors föräldrahem. När vi var små så hade vi brunbär och första åren så pallades det körsbär men sen tröttnade folk på de vidrigt sura "klarbären"  >:D. När mina föräldrar flyttade tog de med ett träd från den tomten. Min buske var ett fint rotskott från mormors träd men tyvärr dog det men som tur var så kom det upp ett par nya rotskott som blommat rikligt iår och som nu har massor av kart.
Brunbär ger en underbart god körsbärssoppa.
Genbank för Gotlandshöns

kurt

« Svar #10 skrivet: 15 jun-11 kl 15:30 »
Fast det är ju ganska stor skillnad på hallon, vinbär och körbär. De tillhör ju t ex helt olika släkten!!!! Och det är också mycket stor skillnad mellan hallon och björnbär, även om de kan korsas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 6 användare
simon.arvestrand, Mattias, PetterEngvall, bränn, wazi, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser