Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kupa potatis med gräs?  (läst 5735 gånger)

Jessica i Småland

• Småland
Kupa potatis med gräs?
« skrivet: 13 jun-11 kl 08:32 »
Hej!

Jag är ganska ny här inne. Har "alltid" odlat hemma i mammas och pappas trädgårdsland men har nu fått ett eget! Försöker i år med täckodling. Jag har grävt upp en ny bit jord och det finns bara sten :( Bestämde därför att potatis  nog var det bästa som första gröda och att under sommaren försöka få upp mullhalten inför nästa säsong.

Jag har läst någonstans att man kan sätta potatis genom att bara lägga dem på marken och täcka med halm, jag grävde ner mina. Men nu till min fråga: Kan jag kupa dem med gräsklipp? Borde det inte vara ett tema på samma som att endast sätta dem under ett lager halm? Jag har stor tillgång till gräsklipp, min sambo är galen i att klippa.

Undrar Jessica

Vitis

• Skåne
SV: Kupa potatis med gräs?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-11 kl 08:44 »
Det borde väl funka.

Risken är att det blir för mycket näring, gräsklippet ger ifrån sig en hel del när det bryts ner.

Kan du blanda med halm, torv, gamla löv eller nåt annat näringsfattigt så borde det bli utmärkt.

hustran

« Svar #2 skrivet: 13 jun-11 kl 09:47 »
Jag täckodlar gärna potatis,fast med halm och gammal ensilage. Har du förmycket gräsklipp så kan det bli "geggigt" vid regnsommar,så gör gärna som Vitis skrivit, blanda i ngt. grövre. Något att tänka på är också när blasten blir längre, se till att trycka till täckningen ordentligt kring densamma så inte ljuset kommer ned och gör potatisen grön. :)

Brokullen

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 13 jun-11 kl 10:01 »
det går jättebra att lägga ett lager halm det första när man lagt dit sättpotatisen och sedan fylla på med gräsklipp efterhand som blasten börjar växa
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Jessica i Småland

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 jun-11 kl 20:41 »
Tack så mycket för era svar. Har själv funderat på det där att det kan blir geggigt, nu vet jag hur jag ska undvika det. Vilka proportioner ska jag använda om jag tex blandar i gammal halm, 50/50?

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser