Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns i lekstuga?  (läst 8077 gånger)

Cathrin73

• Södermanland
Höns i lekstuga?
« skrivet: 09 jun-11 kl 12:07 »
Har en lekstuga som inte används längre och funderar på om några höns skulle kunna bo där. Har 3000 m2 tomt som är inhägnad så de skulle kunna gå lösa. Jag tänkte inte ha så många höns. Skulle det funka att göra om lekstugan till hönshus? Det är en vanlig liten lekstuga i trä.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Terra77

• -
SV: Höns i lekstuga?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 12:10 »
Funkar nog bra, har läst flera (o även sett bilder) här på Alternativ som gjort så. sök bland gamla trådar!
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
« Svar #2 skrivet: 09 jun-11 kl 12:19 »
absolut! tänk bara på sittpinnar och värpreden och att inte ha för många hönor på ett litet utrymme... lycka till!  :D
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 12:44 »
Går hur bra som helst, både sommar och vinter!

tranicos

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 13:07 »
Funkar perfekt hos mig!

Eller ja, tuppfan väcker mig kl 03.20 varje natt nu trots att lekstugan är isolerad och luckan är stängd. :)

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 21:49 »
Du får ta och flytta på lekstugan då. Vi har hönshuset jämte sommargästernas torp. Äkta "lantidyll" för dem varje morgon!

PetraL

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 jun-11 kl 07:08 »
Jag hade mina höns i lekstuga från början. Jag skulle ju ändå inte ha så många höns och dessutom av dvärgsort... Jo dem bodde i lekstugan i ca en månad, sen var jag och hälsade på en vän och fick träffa hennes Faveroller, sen var det klippt, jag blev helt kär i stora höns och insåg snart att jag inte kunde ha speciellt många i en lekstuga. Så nu har hönsen flyttat till ett Mycket större boende och jag är hur nöjd som helst.
Det är lättare att hålla rent för även om jag hade full ståhöjd i nock på lekstugan så fick man gå och huka sig, jag kom knappt in med en spade för att plocka ut sågspån. Det blev jobbigt att gå ut och fylla på mat bl a eftersom jag slog pannan i dörrkarmen på lekstugan ett antal gånger!!

Så (som alla sa till mig när jag frågade i en liknande tråd), planera fem år framåt i tiden och försök träffa olika hönsraser för att se vilka som passar dig.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 10 jun-11 kl 11:43 »
Jag tänkte ha kanske max 4-5 st till att börja med. Hinner inte bygga nåt nytt nu i alla fall så det får bli ett senare projekt.

Jag ska leta efter gamla trådar i ämnet.

Tack för svaren!
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

PetraL

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 jun-11 kl 13:06 »
Tilläggas bör att det finns folk som har sina höns i lekstugor och trivs jättebra med det. Och jag skulle hellre ha färre höns i en lekstuga än inga alls, så det är inget dumt alternativ, men om man som jag hade en bod som kan göras om till hönshus så bör man ta en närmare kik på det innan man bestämmer sig för lekstuga.

rackarns

• Närke
« Svar #9 skrivet: 13 jun-11 kl 11:56 »
Jag har höns i lekstuga :) Har full ståhöjd i den och det är gott om plats, har delat den i två och med lucka ut i rastgårdar på varje sida.
Om möjligt ställ lekstugan i skuggan för det blir snabbt ganska varmt i en så pass liten byggnad.
Lycka till med dina höns!

DaisyMalone

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 jun-11 kl 18:04 »
Hej. Jag håller precis på att renovera den gamla lekstugan och gör om till hönshus.
Personligen har jag isolerat väggar och tak, samt lättisolerat golvet och lagt nya träplattor på. Det som bekymrat mig är en eventuell vargavinter men då får jag väl sätta in ett el-element eller nåt!
Ny råspont på taket samt takplast är vad som fattas, lite färg och sittpinnar, reden osv... Såg bilder då jag googlade på just höns i lekstuga förra året och då fick jag många fina idéer och superfina bilder! Enligt lantbruksverket ska man tydligen kunna ha 3 hönor / m2...men jag kommer nöja mig med fyra hönor och en tupp!

Lycka till!!
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 3 katter, Brahma och loman höns, 2 getter, 3 barn.

DaisyMalone

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 jun-11 kl 18:11 »
Läs här på forumet boende och hägnad : "Äntligen - barnens gamla lekstuga har blivit hönshus!!!" från 2/7-10 :)
 :)den är så tjusig!!

Lina79

• Västergötland
Det går jätte bra!
« Svar #12 skrivet: 22 jun-11 kl 10:21 »
Jag har hållt på hela våren och renoverat en gammal lekstuga,
jag har isolerat väggar, golv och tak. La en gammal plastmatta
på golvet. Har satt in sittpinne och två reden.
Satte in ett riktigt 2-glas fönster också, innan satt det bara
en plastskiva i fönstret..
Nu bor det en dvärgkochin-tupp, tre dvärkkochin-hönor och
två mille fleur hönor där!
Jag är så nöjd!  :D
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

höna bönan

• -
« Svar #13 skrivet: 08 aug-11 kl 16:00 »

Våra höns har nu bott 6år i en liten lekstuga. Den är isolerad, På golvet ligger en plastmatta, väggarna är målade med kalkfärg. på vintern har jag extra mycke halm på golvet som isolering. Och en värmelampa som vi sätter på kalla nätter.
Så ser vårt lilla hönshus ut. Litet enkelt men funktionell. lagom om man bara ska ha ett par stycken .
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 08 aug-11 kl 16:10 »
Enligt lantbruksverket ska man tydligen kunna ha 3 hönor / m2...men jag kommer nöja mig med fyra hönor och en tupp!

Jordbruksverket står för reglerna i Sverige, och man får ha upp till 9 höns per kvadratmeter.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar/honsochkycklingar.4.6beab0f111fb74e78a780001693.html
Citera
Antal höns per kvadratmeter

Har du ett envåningssystem får du som mest ha 9 höns per m² tillgänglig yta om hönsen väger mindre än 2,4 kilo och 7,5 höns per m² tillgänglig yta om hönsen väger 2,4 kilo eller mer
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

DaisyMalone

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 23 aug-11 kl 09:04 »
oj... :o

om jag vore höna skulle jag inte vilja bo tillsammans med åtta andra på en kvadratmeter oavsett vad
jordbruksverket säger.... >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser