Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlingsbart i fritidshusträdgård?  (läst 4177 gånger)

Maurenon

• Östergötland
Odlingsbart i fritidshusträdgård?
« skrivet: 29 maj-11 kl 18:31 »
Hej!

Jag och min flickvän håller precis på och köper ett mysigt litet torp med tillhörande tomt i Mjölbytrakten och vi(läs jag) har storslagna
planer på att börja odla grönsaker av alla de slag. Problemet är dock att vi bara kommer att ha torpet som sommarstuga/fritidshus
till en början och antagligen endast kommer att vara där en långhelg i månaden samt tre-fyra veckor på sommaren. Så min fråga är då givetvis: vad kan jag odla som inte är så enormt "närvarokrävande"? Tomater och gurka lär väl gå bort eftersom de kräver enorma mängder vatten efter vad jag förstått. Men kanske funkar potatis eller rotfrukter t ex? Jag är helt nybörjare när det gäller trädgårdsodling, men har sedan våra planer kommit närmare och närmare verklighet blivit mer och mer intresserad. Alla tips är välkomna och emottages tacksamt! :)

LasseDalom

• -
SV: Odlingsbart i fritidshusträdgård?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-11 kl 19:02 »
Fruktträd och bärbuskar kan ni ju ha. Det är inte så mcyket kontinuerligt jobb med sådana.

Djinn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 maj-11 kl 19:15 »
Täckodling av rotfrukter samt bärbuskar, fruktträd och rabarber bör kunna fungera utmärkt.
Skörden av rotfrukterna kommer givetvis bli mindre på grund av ogräs, vattenbrist och för lite gallring, men liten skörd är bättre än ingen skörd!

Undvik allt i krukor och kragar, då det kräver bevattning. Undvik även gurka, zuccini och pumpa, såvida ni inte har en "sur" del av trädgården som går att göra om till land för den typen av vattenkrävande växter.

Täckodling ger fördelen att det håller undan ogräs och håller fukten i jorden jämnare.

edit: Om ni är där 3-4 veckor i sträck under sommaren kan ni försöka "tima" in sådd för "snabba" grönsaker, exempelvis blandgrönsaker, mangold, spenat, sallad och dylikt.

LYCKA TILL!!!
« Senast ändrad: 29 maj-11 kl 19:18 av Djinn »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 29 maj-11 kl 19:20 »
Potatis och rotfrukter bör gå och täckodling är bra. Dålig skörd? Inte nödvändigtvis. Men ni kanske behöver stängsel mot  t ex rådjur och harar. Äter de upp blasten på t ex morötter och rödbetor så blir det inte så mycket under. Finns det vildsvin kan de förstås äta även rötterna. Det kan sork också, men mot dem blir det svårare att stängsla.

Djinn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 maj-11 kl 19:27 »
Dålig skörd? Inte nödvändigtvis.

Sssssshys! Tänk vad glada de skulle blivit om de förväntade sig en dålig skörd och sen lyckades jättebra!  

Naturliv

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 29 maj-11 kl 19:37 »
Kryddor passar utmärkt att odla, de behöver inte mycket skötsel och flera av dem gillar inte alltför mycket bevattning.
Oregano, timjan, gräslök, salvia och mynta för att nämna några. Bonus är ju att många av dem är fleråriga.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 29 maj-11 kl 20:09 »
Sssssshys! Tänk vad glada de skulle blivit om de förväntade sig en dålig skörd och sen lyckades jättebra!

Jo men troligen blir ju skörden ganska liten.   8)

Maurenon

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 29 maj-11 kl 20:33 »
Tackar så hemskt mycket för alla tips! :D Går det rentav att så/plantera t ex rotfrukter redan i år och skörda i höst? Vi får gissningsvis tillträde till huset runt midsommar...

Djinn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 maj-11 kl 21:00 »
Tackar så hemskt mycket för alla tips! :D Går det rentav att så/plantera t ex rotfrukter redan i år och skörda i höst? Vi får gissningsvis tillträde till huset runt midsommar...

Kanske, om du nöjer dig med små primörer.

Djinn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 maj-11 kl 21:02 »
Välj sorter det står "tidig" på. Och strunta i palsternacka, potatis och kålrot.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 29 maj-11 kl 21:27 »
Du kan oxå kolla på plantskola efter fördrivna grönsaker i box..... eller driva lite i box i lägenheten, för att plantera ut nästa gång ni är på landstället.

För övrigt tycker jag du kan testa det mesta. Man som sagts tidigare.... undvik odling i krukor och pallkragar. Täck jorden med halm, hö eller gräsklipp (ett tjockt lager) gallra och rensa när du är i stugan..... och njut :P ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

fräsen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 maj-11 kl 21:34 »
jordärtskockor kräver i princip ingen skötsel alls.

jag odlar både pumpa o squash utan att vattna mer än när jag planterar ut dom. (täckodlar)

lök klarar sig oxå bra.

majrova växer snabbt och blasten kväver det mesta av ogräset.

bondbönor

Maurenon

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 30 maj-11 kl 09:30 »
Aha, både jordärtskockor och bondbönor finns på min lista över saker jag vill odla...:)

Sen får vi väl se hur det går i praktiken för en trädgårdsodlingsrookie som mig...:P

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser