Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finsk mandel  (läst 4960 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Finsk mandel
« skrivet: 27 maj-11 kl 09:56 »
Någon som har erfarenheter av finsk mandel? Fick ett gäng av grannen som jag satte igår och de sa att den var jättebra. De hade haft den runt 20 år och sparade alltid några sättpotatisar till nästa år. Försökte söka på nätet men hittade ingen info om dem. De har iaf EN jättelång lila grodd och är rätt så stora. Kokar aldrig sönder och gav mycket potatis enligt grannen, vilket ju låter kanonbra :)

Har även satt Hertha, Bellona och lite bakpotatis. Har satt totalt 35 kvadrat potatisland i år. 35 kadrat mer än förra året men 50 mindre än året dessförinnan :) Får se om vi sätter mer där grisarna gått och gjort "fint".  ;D
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Finsk mandel
« Svar #1 skrivet: 27 maj-11 kl 13:20 »
Vad spännande att få fatt på en sån sort som bevarats av din granne! Förmodligen inte så lätt att få tag på. Vet ingenting om den dock.

anders50

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 maj-11 kl 13:43 »
Lustigt att det är en mandelpotatis och inte kokar sönder, men bra i så fall. :)
Jag känner bara till en gammal finsk sort som heter Timo, men den är lite rundare i formen.
Kul med lite udda sorter, satte några fransk mandel förra året men det blev dålig skörd.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 maj-11 kl 14:01 »
Kul med lite udda sorter, satte några fransk mandel förra året men det blev dålig skörd.

Är det samma som sparrispotatis? Testade dem ifjor, liten skörd men mycket goda.
Testar i år Arrow. Heter mycket tidig.
Min erfarenhet på mandel är att de blir godare i mager jord. "Bättre" jord ger inte fullt så god mandel.
« Senast ändrad: 27 maj-11 kl 15:31 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

yvonn

« Svar #4 skrivet: 27 maj-11 kl 14:20 »
så vitt jag vet, mandel odlad i norr, fast och mycket god. mandel odlad i söder mjölig och ganska tråkig.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #5 skrivet: 27 maj-11 kl 14:32 »
Jo det är ju jättekul med en sort som knappt finns längre verkar det som. Och dessutom som bevarats av grannen :) Den skulle ge mycket god skörd med stora potatisar enligt grannen iaf så vi får väl se hur det blir :)

Vet inte hur sparrispotatis ser ut eller smakar så jag kan inte säga varken bu eller bä där :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

anders50

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 maj-11 kl 15:56 »
Är det samma som sparrispotatis? Testade dem ifjor, liten skörd men mycket goda.
Testar i år Arrow. Heter mycket tidig.
Min erfarenhet på mandel är att de blir godare i mager jord. "Bättre" jord ger inte fullt så god mandel.
En del säger att det är samma som sparrispotatis men jag vidhåller att det är Amandine-potatis!
testade Arrow förra året och de passade perfekt i min jord. Satte dem även i år, men inga blir så goda här som gamla hederliga Early Puritan.
Har samma åsikt om jorden.

Lasse46

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 28 maj-11 kl 00:51 »

Det är troligen Finsk långoval och har just de kännetecken du redovisar Jonas, starkt lila groddar och kokar inte sönder utan förbli fasta. Om de dessutom har gulaktigt skal och kraftigt gult kött så är det nog den sorten. Heter på finska Tammiston Aikainen. Ytterligare kännetecken är ett lågt buskigt växtsätt med blåvioletta blommor med bakåtböjda vita spetsar.

Lasse

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser