Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser?  (läst 7495 gånger)

Pigan

• Halland
Vilka raser?
« skrivet: 25 maj-11 kl 21:58 »
Förra året fick jag 4 blandrasägg som jag la under en ruvhöna. Det blev 2 hönor och 2 tuppar och alla fyra väldigt olika varandra fast de kommer från samma ställe. Hade varit kul å veta vilka olika raser som kan tänkas ingå. och om man kan kalla färgerna för något eller om de är "blandfärgade"  :P.

Här är första hönan Stella som nyss blivit mamma. Hon kom ur ett grönt/turkost ägg och lägger själv gröna/turkosa ägg. Hon har lite fjädrar på benen.

Pigan

• Halland
SV: Vilka raser?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-11 kl 22:02 »
Andra hönan Turid. Kom ur ett brunbeige ägg och lägger brunbeiga ägg. Hon har pyttelite fjädrar på benen.
Stellas ägg väger ca 40 g och Turids ca 45g.

Pigan

• Halland
« Svar #2 skrivet: 25 maj-11 kl 22:04 »
Tuppen Sötis. Han har dubbla baktår och ganska mycket fjädrar på benen.

Pigan

• Halland
« Svar #3 skrivet: 25 maj-11 kl 22:05 »
Mer Sötis.

Pigan

• Halland
« Svar #4 skrivet: 25 maj-11 kl 22:08 »
Å så Tussen. Han har antagligen anlag för dubbla baktår för på ena foten har han en extra liten plutt-tå med klo på den riktiga tån.
Han har jättemycket benfjädrar.

Pigan

• Halland
« Svar #5 skrivet: 25 maj-11 kl 22:09 »
mer Tussen.

Kista

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 maj-11 kl 22:33 »
mer Tussen.
den sista är det helt klart silkeshöns i, kanske dvbrahma också?

Pigan

• Halland
« Svar #7 skrivet: 25 maj-11 kl 23:03 »
Vad roligt  ;D
Kollade på bilder. Han är faktisk väldigt lik en dv brahma. Hur ser du att det är silke i?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 25 maj-11 kl 23:07 »
Alla tupparna har iaf. Silke i sig skulle jag säga. Varför jag tror det? Jo...

Silkes har:

1: Hätta
2: Fjädrar på benen
3: 5 tår (dubbla baktår)
4: Blå/mörk hud
5: Rosenkam/Valnötskam
6: Lite rund kroppsform, fluffig

Dina tuppar har allt eller majoriteten av detta. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 25 maj-11 kl 23:11 »
Jag har silkesgener i min blandrasflock o här är exempel på tuppar hos mig som ärvt en del utseende från silkeshönsen. =)

Här är en dvärg kochin/silkes blandning

Filuren kan innehålla uppåt 8 olika raser

Ludde hade Silke, Dvärg kochin o 1-2 andra raser i sig. R.I.P gamla gubben... 14 år blev du.

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kista

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 maj-11 kl 23:16 »
linkoso har redan svarat, men var så jag tänkte också. :)

Pigan

• Halland
« Svar #11 skrivet: 25 maj-11 kl 23:19 »
Ja, här kan jag se mycket likhet. Kul å lära sig lite mer  :D

14 år är väl ganska mycket? Hoppas mina klarar sig lika länge.

Crappy

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 26 maj-11 kl 21:04 »
Filuren var väldigt grann  :)

Malines

• Halland
« Svar #13 skrivet: 26 maj-11 kl 21:25 »
Jag har två hönor som ser ut precis som din Turid och mina är blandning sussex / brun silkes

Kista

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 maj-11 kl 22:11 »
Jag har två hönor som ser ut precis som din Turid och mina är blandning sussex / brun silkes
Hade det vart silkes i den hade den haft hätta, fjädrar på benen m.m

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 27 maj-11 kl 10:03 »
Ja, iaf. om det är en "ren" korsning silke/sussex. Om det däremot avlats flera generationer och blandats i lite mera under den tiden kan spåren av silke försvinna helt, för att sedan poppa upp igen i någon/några generationer senare. Här har vi några andra tuppar i min blandrasflock t.ex. Alla dessa har också silke i sig, men det är inget som syns direkt. ::)

Muffe, inte kan man tro att han har silke i sig? ::)

Nameless

Här är nameless farbror (Ludde som tidigare visats i tråden), han var silkesbefjädrar, hans helbror som var far till nameless hade samma kroppstyp, fjädrar på fötter o rosenkam, men ej silkesbefjädrad.

Ja, det var några väldigt få exempel från gruppen. ;D ;D Men som sagt. Om det är en korsning av bara silke/sussex och gäller även om man korsar in en renrasig silke med något annat (kan vara en annan ren ras ir blandras) så kommer det att synas genom att avkommorna ärver hättan (som är dominant), kamtypen (som också är dominant), mer eller mindre fjädrar på benen (som jag har för mig också är dominant ;D) och de kan även få blå hud, 5 tår och så. =)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 27 maj-11 kl 10:06 »
Hönorna har ju fjädrar på benen ??? Ir ser jag i syne? ::) Det kan inte vara hedemora eller något iblandat? Lär nog bli en gåta... ::) Titta som sagt bara på Muffe. ORPINGTON är iblandat tror många... Nej, inte ett dugg. Han har silke, dvärg kochin i sig däremot. Sedan en gnutta svensk dvärg (vilket inte syns ett dugg och med tanke på hans vikt på flera kg så skulle man väll skippa den tanken på en gång med ::) ) kan nog finnas i och hans mamma var en ISA brown värphybrid. ;)

Terra77

• -
« Svar #17 skrivet: 27 maj-11 kl 10:40 »
Lär bli en liten följetång det här, jag har 4 ägg ifrån Pigans Stella (första bilden) o pappa är någon av tupparna...hättan kommer igen vad man ser på 2 av mina 4, det blev´2 grå, en svart o en gultvårrandig, ska bli spännande se hur de ser ut som vuxna...sen har ju pigan fler små kycklingar efter dem...
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Pigan

• Halland
« Svar #18 skrivet: 27 maj-11 kl 22:58 »
Hönorna har ju fjädrar på benen ??? Ir ser jag i syne? ::)

Ja, båda hönorna har fjädrar på benen, om än inte så mycket som tupparna. Särskilt Turid har bara lite, lite. Kan anas på vuxenbilden men syns nog bäst på kycklingbilden.
Jätteintressant med vad som är dominant också. Kan det vara så att svart är en dominant färg?

...sen har ju pigan fler små kycklingar efter dem...

7 små pigga dunbollar  ;D
4 svarta Stella-kycklingar som är 3 veckor och en grå som är 2 veckor. De svarta ser ut som Sötis när han var liten och 2 av dem har 5 tår.
Sedan är det två Turid-kycklingar som är 2 veckor. 1 svart med brun-gult ansikte och 5 tår och en svart som ser ut som Stellas svarta.
Kycklingen med brun-gult ansikte har lite knepiga fjädrar.

Malines

• Halland
« Svar #19 skrivet: 30 maj-11 kl 22:10 »
Hade det vart silkes i den hade den haft hätta, fjädrar på benen m.m
Detta är intressant för mina två hönor har blå/mörk hud, fjädrar på benen MEN ingen hätta utan en liten "vanlig" hönskam.
Men det kanske inte är ren blandning sussex/silkes ? Jag vet inte vad som finns bakåt i tiden men eftersom jag bara har sussex och silkes så tog jag för givet att det var denna blandning....
Jag har dessutom en helt svart (mörkgrå) tupp med silkes i sig (ser ut som silkes i fjädrarna), fjädrar på benen mm men med vanlig tuppkam som dock även den är svart !! Vad lustigt det kan bli !!??

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser