Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  begravda kaninungar...  (läst 7386 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: begravda kaninungar...
« Svar #20 skrivet: 18 maj-12 kl 11:05 »
4ungar av de 9som föddes klarade sig trots allt  :D
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 18 maj-12 kl 12:00 »
Mina brukar också göra så, först tar dom hö och halm, sen päls, sen när ungarna är födda gräver dom igen öppningen med strö.

Men jag har aldrig varit med om att nån dött av det...

Det är ju bara bra att dom är noggranna?
//Lina

Doccan

• Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 18 maj-12 kl 13:10 »
Mina brukar också göra så, först tar dom hö och halm, sen päls, sen när ungarna är födda gräver dom igen öppningen med strö.

Men jag har aldrig varit med om att nån dött av det...

Det är ju bara bra att dom är noggranna?

Jo det är jättebra att de är noggranna, men jag tycker nog allt att hon är lite väl överambitiös...  :-\ Men jag får väl ha is i magen och lite på att kaninmamma vet vad tusan hon håller på med...

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #23 skrivet: 18 maj-12 kl 15:02 »
Haha, och min hona här hemma hade en bolåda och en banan kartång att välja mellen med hon bröt sig ut ut buren och började boa i en öppen halmbal, jag tog in honan men halmbalen och nu ligger det 8 ungar som är 11 dagar, hon fick 13 ungar, 1 dog och 4 avlivade jag för att de andra skulle få en bra start.
Men min hona vill ha allt serverat som sagt, hon bar ingen halm, bara sprätte päls av sig och gjorde en grop och sen la ungarna.

Detta var hennes första kull :D
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Sussilo

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 maj-12 kl 09:43 »
Innan ungar ska födas brukar jag ta bort det mesta av ströet i bur och bolåda och lägga in mer halm. Har också en ganska hög tröskel in till bolådan så honan inte kan sprätta in spån där.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #25 skrivet: 23 maj-12 kl 20:27 »
Jag hade också en hona som nyligen tog ALLT material i buren (spån och skit och allt hö från höhäcken) och byggde bo av! Lyckligtvis var själva ungboet i innersta hörnet av allt det där - som snarare utgjorde ett berg framför det- så ungarna klarade sig (fem söta mellerudsungar!). Jag öste ur ungefär hälften av spåneländet ur bolådan, mest för att ens kunna nå in och titta på ungarna, och sen lät jag bli att fylla på med en massa nytt spån i buren (för allt åkte raskt ner i bolådan istället för att få ligga kvar i "toaletthörnet").

Jag har byggt mamma-burar med bolåda 60x80 som har golvet 20 cm lägre än vanliga burbottnen (120x80), så då är det förstås lättvindigt att "ösa" ner allt spån osv från vanliga burgolvet till sovrumsgolvet...

Kaninhona nr 2 i samma sorts bur har gjort på liknande sätt. Väldigt mycket bomaterial som samlades i "sovrummet". Det är första kullen för båda, få se om de gör samma sak nästa gång...

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser