Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  begravda kaninungar...  (läst 7401 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
begravda kaninungar...
« skrivet: 23 maj-11 kl 18:18 »
jag har en kaninhona som fått sin andra kull nu.. första kullen begravde hon så djupt i spån och hö att den dog... andra kullen ligger lika begravd den..
jag vill gräva fram ungarna fast hon borde väl veta vad hon gör eller? nån annan som har kaninhonor som beter sig så? alltså inget litet pälsbo utan verkligen begravda i spån,hö och skit...
Fjäderfän och kaniner

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: begravda kaninungar...
« Svar #1 skrivet: 23 maj-11 kl 18:21 »
Hej grimbart.

Kanske ett alternativ att ge henne halm nu ??  Uppenbarligen finns bra bobyggarinstinkter.. saknas bara bra material till damen kanske.

Span blir för tättpackad, ungarna kan inte andas.

Lycka till!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-11 kl 18:25 »
Hej grimbart.

Kanske ett alternativ att ge henne halm nu ??  Uppenbarligen finns bra bobyggarinstinkter.. saknas bara bra material till damen kanske.

Span blir för tättpackad, ungarna kan inte andas.

Lycka till!

Januschka
försent... ungarna ligger i en hög bestående av allt som fanns i buren i form av spån,hö,och skit.. resten av burbotten är renskrapad...   kanske lika bra att gräva fram de döda..men kan man bygga ett bo och hoppas att hon godkänner det och tar hand om eventuella överlevande?
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 18:32 »
Oj!  Drar hon alltså in alltihop i bolådan?  Hur blir det om Du (ifall Du behåller henne) begränsar hennes tillgång till material nästa gång?

En kull jag kände dog därför att modern förolyckades utanför boet.  Och hon hade grävt sig djupt minsann, minst två meter, och med en tvär sväng mitt på.  Men hon hade jord att gräva i.  Skötaren nådde helt enkelt inte ner till boet, och att gräva var lite jobbigt, ty marken hade frusit efter grävningen... 
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 23 maj-11 kl 18:34 »
jag skulle överväga att ge henne tvättad fårull att bygga bo av, massor av ull
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 maj-11 kl 18:38 »
Oj!  Drar hon alltså in alltihop i bolådan?  Hur blir det om Du (ifall Du behåller henne) begränsar hennes tillgång till material nästa gång?

hela bolådan är full och begravd.. japp av allt material i buren...  jädrigt trist...

har dessutom en annan kaninhona som vägrade boa i sin bolåda..den honan grävde ner sina ungar i bajshörnet...slet ner höhäcken och la den på toppen ihop med matskålen...  övriga kaniner beter sig exemplariskt.. samlar hö och päls i bolådorna och föder där..

kanske lika bra att strunta i dessa vid avel...
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 23 maj-11 kl 18:39 »
jag skulle överväga att ge henne tvättad fårull att bygga bo av, massor av ull
kanske kan vara nåt.. har du provat?
Fjäderfän och kaniner

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 23 maj-11 kl 18:40 »
Tror att ull kan blir ganska varm, särskilt nu när temperaturena stiger..

Halm är det jag skulle anävana.

Om det finns levande ungar, grimbart, tar en liten rest av hennes bo (för luktens skullt) och lägg det i en hämhög, stoppa gärna halm i ladans öppning!

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 23 maj-11 kl 18:43 »
...slet ner höhäcken och la den på toppen ihop med matskålen... 

;D  Vilken energi!  ;D  Du kan ju inte klaga på att de inte försöker ...

Men synd på ungarna.   :'(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 23 maj-11 kl 19:10 »
Jag har en hona som gör så, en av dem som är trevligast och får flest ungar. Det är bara att tömma buren på spån några dagar innan planerad nedkomst och ge henne enbart halm. Då går det som en dans, och ungarna växer så det knakar, trots stora kullstorlekar.

Det är bra med modersinstinkter, men ibland får man begränsa dem så att de inte har ihjäl dem av omsorg...  :'(
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lialan

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 maj-11 kl 20:29 »
Jag har också en som gjort så vid båda sina kullar. (första året för henne.)
Hon hade mest halm,men hade verkligen tryckt ihop allt under sitthyllan.  Jag har kollat  varje dag och öppnat upp lite när jag tyckt det varit trångt, och hittills har det gått bra.
Eh, Grimbart, det är inte Lilla My? De har samma pappa...
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 23 maj-11 kl 22:11 »
Jag har också en som gjort så vid båda sina kullar. (första året för henne.)
Hon hade mest halm,men hade verkligen tryckt ihop allt under sitthyllan.  Jag har kollat  varje dag och öppnat upp lite när jag tyckt det varit trångt, och hittills har det gått bra.
Eh, Grimbart, det är inte Lilla My? De har samma pappa...
jodå... det är lilla my ifrån dig ;) bunker-grävar-gener ;D
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 23 maj-11 kl 23:46 »
Hon hjälper dig gräva konstgryt till grävling.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Gille

• -
« Svar #13 skrivet: 24 maj-11 kl 10:38 »
Hur hög kant har du på bolådan?
Kaninuppfödare och pelargontant.

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 24 maj-11 kl 10:45 »
Hur hög kant har du på bolådan?
my´s bo är utan kant.. mer som en upponerpåvänd låda med en öppning i från golv till tak.... lättare att göra rent när det saknas botten..  ungarna kan dessutom krypa in själva om de hamnat utanför...
Fjäderfän och kaniner

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 24 maj-11 kl 14:34 »
Jag har en hona som gör så, en av dem som är trevligast och får flest ungar. Det är bara att tömma buren på spån några dagar innan planerad nedkomst och ge henne enbart halm. Då går det som en dans, och ungarna växer så det knakar, trots stora kullstorlekar.

Det är bra med modersinstinkter, men ibland får man begränsa dem så att de inte har ihjäl dem av omsorg...  :'(

Samma här!
Gör precis likadant då 1½ kull dött i vår (lyckades rädda halva kullen ena gången).
Har 4 honor som bara får halm & det blir perfekt. Har 3 andra honor som har spån men får massa halm att boa med å de funkar för dem. Så alla är olika, å tur e väl det! :P ;D
« Senast ändrad: 25 maj-11 kl 09:20 av neppelina »
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

grimbart

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 24 maj-11 kl 15:28 »
jag grävde upp boet idag... en död unge och 5levande .. samlade ihop allt strö som fanns i buren och kasta bort det.. lade endast in ungarna och ullen i boet och lade in ett rejält knippe med vetehalm... bara hoppas att honan godkänner ommöbleringen..
Fjäderfän och kaniner

lialan

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 24 maj-11 kl 18:11 »

:P :-[
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Doccan

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 18 maj-12 kl 09:57 »
jag grävde upp boet idag... en död unge och 5levande .. samlade ihop allt strö som fanns i buren och kasta bort det.. lade endast in ungarna och ullen i boet och lade in ett rejält knippe med vetehalm... bara hoppas att honan godkänner ommöbleringen..

Sparkar igång den här gamla tråden eftersom jag fått samma problem själv. Allt strö packar hon in i bolådan, även sina pinnar, och jag är rädd att ungarna ska begravas därinne.

Hur fungerade det för dig Grimbart att möblera om? Accepterade honan det hela eller gick det åt skogen?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 18 maj-12 kl 10:10 »
 :o tur att jag valde att inte använda bolåda. speciellt en av mina damer bygger världens kulle både över och under ungarna av allt strö som finns i buren, men det är inte packat på nåt sätt, så det blir bara fisigt där i utan att ungarna kvävs. men nu efter att ha läst tråden, kanske jag borde hålla lite extra koll på det hela.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser