Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem/vad drar upp grönsakerna?  (läst 2560 gånger)

Stockros

Vem/vad drar upp grönsakerna?
« skrivet: 22 maj-11 kl 18:37 »
Jag har två pallkragar som jag har odlat mest gurka och tomat i i ett par år. För ett par månader sedan fyllde jag på med kompost och tänkte odla lite tidiga vår-grönsaker. Jag tänkte använda upp lite gamla fröer, vilket innebar att en del grodde dåligt, samt att det var många kalla nätter. Nu har jag i alla fall skördat lite asiatiska bladgrönsaker, några rädisor och koriandern och ruccolan kommer fint.
Men.
Jag har också satt spenat, som först kom upp fint, men sedan har blivit uppdragen. Småplantorna, bara två par blad, ligger fint uppdragna bredvid växtplatsen. Först trodde jag att det kanske var några fåglar, eller hönsen, (även barnen och t.o.m. mannen har jag tittat lite snett på...)  men i går vattnade jag i pallkragarna, lade på ett lock med genomskinlig plast och när jag kom ut i morse och kollade så hade något dragit upp nya plantor. Rädisor och vitbetor har gått samma öde till mötes. Det ser inte ut som att någon har ätit på småskotten, de ligger fint ned, slokade. Jag tror att det bara har skett i den ena pallkragen.
Är det någon som vet vad det kan vara?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vem/vad drar upp grönsakerna?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-11 kl 18:39 »
Det finns en larv, har glömt vad den heter, som biter av plantorna vid stjälken. Gräv försiktigt invid några plantor och se om du hittar något!

Stockros

« Svar #2 skrivet: 22 maj-11 kl 18:41 »
Plantorna är inte avbitna. Hela den lilla roten sitter kvar. De ser försiktigt uppdragna ut.

Stockros

« Svar #3 skrivet: 28 maj-11 kl 12:55 »
Det bor mycket myror i pallkragen har jag sett. Kan de vara boven? Kanske åker plantorna upp om de bygger bo i jorden under?

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser