Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli med vaktel?  (läst 12353 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
SV: Bli med vaktel?
« Svar #20 skrivet: 18 apr-12 kl 21:14 »
Tack :)

Okej, då är det "vanlig" japansk vaktel jag skall ha :). Tack.

Ja, så mycket har jag förstått av de vaktlar jag träffat, ven detta med att de inte kan gå löst (vilket jag aldrig tänkt tanken - även om de inte skylle rymma är de ju väldigt lagoma byten för både katter och annat.)

Okej, då bör jag ha huset i marknivå alltså? Eller vill de gå upp 20-30 cm över marken till huset? I vilket fall som helst är nog huset lite litet om de skall vara mer än typ tre stucken, så det är lika bra att ta bort golvet och bygga från marken och upp...
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

tinaw

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 19 apr-12 kl 07:22 »
De kan absolut ha en bit upp till huset, kolla här t ex:

http://coturnixcorneruk.forumotion.com/t33-my-first-quail-house

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 19 apr-12 kl 09:26 »
Åh, okej, vad bra - då får man bara se till att det är tillräckligt stort :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

tinaw

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 apr-12 kl 09:54 »
Ja, precis! Tänk också på att de inte gillar hala underlag, man kan behöva måla med sandfärg eller lägga på anti-halkmatta för att de ska acceptera att gå upp.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 19 apr-12 kl 09:57 »
Okej :)

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #25 skrivet: 19 apr-12 kl 10:58 »
Apropå bilden som skickades, mysigt men som hon skrev fick hon liksom lyfta in dem om nätterna uppför trappan. Nu vet jag inte om det har att göra med att själva buren är längre upp eller om de inte gillar trappan, men jag skulle nog själv ha själva buren i princip på marken och täcka med lite grenar, hö och halm - dvs inreda så att de vill gå in där, men det är bara min tanke över det hela:)

Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

tinaw

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 apr-12 kl 12:39 »
Det var i början för att lära dem, bara. Finns många som har Vaktlar i våningar.

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #27 skrivet: 19 apr-12 kl 12:58 »
Ok då vet jag:)
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

hajens

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 26 apr-12 kl 16:58 »
är dom tåliga för kyla och kan gå med höns, eller är det innefåglar på vintern?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

tinaw

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 30 apr-12 kl 06:49 »
De kan bo i hönshus om vintern och gå ute, men beroende på hönsen och vaktlarna är det inte säkert att de kan gå ihop; vaktlar är griniga små rackare ibland och höns har ju sina bestämda åsikter :P . Många har en egen avdelning, men jag vet också folk där allt blivit lugnare när vaktelflocken och hönsflocken släppts ihop.

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser