Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli med vaktel?  (läst 12351 gånger)

flax

• Halland
Bli med vaktel?
« skrivet: 21 maj-11 kl 22:30 »
Hej!

Är sugen på att få lite vaktelägg (att äta och att sälja) vilket innebär att jag nog behöver införskaffa ett gäng vaktlar.
Någon som vill berätta för mig vad jag behöver tänka på?

Bur, utevistelse, foder, lämpligt antal, raser, ja, ni vet...

Tack på förhand!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

mymlan65

• Småland
SV: Bli med vaktel?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-11 kl 11:50 »
Vill du ha vaktlar enbart för ägg, eller tänker du ha dem för slakt också?
Hur som helst är det väl kanske franska vaktlar du ska ha, men antingen vanliga mindre, jumbo eller "franska".
Det är alltihop fransk vaktel, men i olika storlek och tyngd.
Om du bara ska äta ägg så behöver du inte så mycket tuppar, men om du tänker föda upp en del för slakt ska du inte ha mer än 2-3 hönor på varje tupp, eftersom fertiliteten på äggen går ner kraftigt med fler hönor på varje tupp. Några tuppar bör du ju iallafall ha, för att hålla tillväxten rullande. De värper inte på topp så särskilt länge, kanske 1-1,5 år. Som foder för avels/värpdjur - värpfoder hel, slaktdjur - kalkongöd. Till kycklingar - mald kalkonstart (vi brukar blanda med lite äggfoder för burfågel först 2 veckorna). När det gäller bur och utevistelse gäller väl som oftast: -ju större desto bättre. värpreden är onödiga eftersom de sprider äggen överallt iallafall ;D. Precis som med andra fåglar behöver de tillräckligt med ljustimmar för att värpa bra. På 10 hönor i full gång får du kanske 8-15 ägg/dag.
Eftersom de kläcks på 16-17 dgr och börjar värpa vid 6-8 veckor så är väl det bästa, billigaste och enklaste för dig att du beställer ett gäng ägg och kläcker fram en grupp själv. Tänk efter hur många du vill ha, och ta hem iallafall dubbelt så många för kläck...
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

mymlan65

• Småland
« Svar #2 skrivet: 22 maj-11 kl 23:15 »
Jaja.., sorry... Jag menade ju också att allt var japansk och inte fransk... ::)
Så med undantag för felsägningen så var det jag sade samma sak som du sade...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

flax

• Halland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-11 kl 09:11 »
Tack för bra information!
Vad använder ni för sorts burar? Och hur fungerar utegårdar för vaktlar? Går de in i sina burar igen som hönsen gör? ???

Tänker mest ha dom för äggen, ett tiotal kanske kan vara lagom att starta med?
Har ingen kläckare, men tror ni att det går att låta mina dv.kochins ruva fram vaktelkycklingar?

Antar att mina frågor verkar stendumma för er som har Vaktlar, men ni får stå ut! :-[

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 23 maj-11 kl 09:30 »
Äggen är väldigt sköra, så en dvärghöna har troligen sönder dem. Köp en kläckare eller köp vaktelkycklingar/vuxna vaktlar, det ger bättre resultat.

Jag har mina i typ uteburar för kaniner på sommaren, och i våningsburar i hönshuset på vintern. De går inte in i sina burar frivilligt, vaktlar rymmer om de kommer ut.

Inga frågor är dumma, det som är dumt är att inte fråga när det är något man inte vet  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #5 skrivet: 23 maj-11 kl 09:44 »
Det finns ju på höns ett maxantal/kvm, hur ser det ut på vaktlar?
Inte för att jag tänkt maxa den dagen det blir vaktel här, men bara så man vet.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

flax

• Halland
« Svar #6 skrivet: 06 jan-12 kl 15:29 »
Nu ska det banne mig bli vaktlar här på gården! Äntligen!
Bestämde mig för japanska.
Har numera kläckare, så jag har bestämt mig för att kläcka fram själv. Tänkte beställa från två olika linjer och hoppas på att få ett tiotal vaktlar att börja med.

Finns det möjlighet att könsbestämma med hjälp av färg?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 06 jan-12 kl 17:45 »
Om du håller dig till viltfärgade kan du könsbestämma vaktelkycklingarna på färgen när dom är ca 2½-3 veckor.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 06 jan-12 kl 17:46 »
Om du håller dig till viltfärgade kan du könsbestämma vaktelkycklingarna på färgen när dom är ca 2½-3 veckor.
Eller honungfärgade går också att könsbestämma när de fått fjädrar =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

flax

• Halland
« Svar #9 skrivet: 06 jan-12 kl 18:28 »
Hur ser man det då?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 06 jan-12 kl 18:33 »
Hur ser man det då?
Vilt:
Hönorna har prickiga bröst
Hanarna har kanelfärgade bröst utan prickar

Honung:
Honorna har prickiga bröst
Hanarna har kanelfärgade bröst utan prickar

Så har iallafall jag sett kön på mina..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 06 jan-12 kl 18:34 »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

flax

• Halland
« Svar #12 skrivet: 06 jan-12 kl 18:59 »
Tack för bra info! Ingen som har några avelsägg från japanska?

Mecka

• Nyligen flyttat från storstadsområde till glesbygd
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 09 jan-12 kl 17:58 »
Hej hej!
Jag har avelsägg, tre olika grupper. Skickar inga ägg men på onsdag 11 jan. kommer jag ner en snabbis till Gbg. Jag åker tåg och är där bara över dagen men om du kan möta upp på Centralen, så kan jag ta med ägg. Ring mig om du är intresserad! 0722849860

Mvh
Britt

flax

• Halland
« Svar #14 skrivet: 09 jan-12 kl 20:08 »
Hej hej!
Jag har avelsägg, tre olika grupper. Skickar inga ägg men på onsdag 11 jan. kommer jag ner en snabbis till Gbg. Jag åker tåg och är där bara över dagen men om du kan möta upp på Centralen, så kan jag ta med ägg. Ring mig om du är intresserad! 0722849860

Mvh
Britt

Åh, tack så mycket för förslaget, men jag fick tag i ägg tidigare än beräknat, så första gänget åker i kläckaren redan ikväll, då blir ju onsdag helt fel...
Men jag kanske får återkomma till dig om det antingen inte lyckas med kläckningen, eller jag inte lyckas hålla de små vid liv eller om jag helt enkelt vill ha fler!

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #15 skrivet: 15 apr-12 kl 23:32 »
Lägger till ytterligare frågor i denna tråd...:

1. Kan man ha tuppar ihop om de fötts upp tillsammans? Jag har fyra grabbar jumbo som nu är ca fem veckor, vill gärna att de ska gå ihop tills de ska slaktas/säljas.

2. Om hönan "gör ett rede" genom att göra ett hål i bolådan med bomaterial och lägger sig där och trycker, ska hon då börja lägga ägg snart? ( hon är också ca fem veckor, går inte med ovan utan med egen flock)

3. Vid vilken ålder brukar ni slakta era jumbovaktlar?

Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

tinaw

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 apr-12 kl 11:06 »
Du kan ha tupparna ungefär tills de blir könsmogna, sen kan det bli (men behöver inte bli) problem. Men jag gissar att de är färdigväxta och kanske slaktfärdiga då? Så är det ju med japaner iaf.

Vaktlar gillar att borra ner sig i ströet, jag har en tupp som är galen i strö och han lägger inga ägg!  ;D Det betyder inget särskilt, men av åldern att döma är det ju dags för din höna att lägga ägg snart ändå. Tummar för det!

Har inga jumbo utan bara normalstora japanska, men runt 6-7 veckor slaktar man nog dem... jag har dem för äggen och undviker att slakta, men det kommer ju att bli nödvändigt att ta bort tuppöverskottet framöver.

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #17 skrivet: 16 apr-12 kl 14:48 »
Du kan ha tupparna ungefär tills de blir könsmogna, sen kan det bli (men behöver inte bli) problem. Men jag gissar att de är färdigväxta och kanske slaktfärdiga då? Så är det ju med japaner iaf.

Vaktlar gillar att borra ner sig i ströet, jag har en tupp som är galen i strö och han lägger inga ägg!  ;D Det betyder inget särskilt, men av åldern att döma är det ju dags för din höna att lägga ägg snart ändå. Tummar för det!

Har inga jumbo utan bara normalstora japanska, men runt 6-7 veckor slaktar man nog dem... jag har dem för äggen och undviker att slakta, men det kommer ju att bli nödvändigt att ta bort tuppöverskottet framöver.

Tack Tina för dina svar!

Jag har läst lite häromkring och sett att vaktlar inte brukar boa, men det är bara (än så länge) hönan som gör det, men jag hoppas hon planerar för äggläggning nu... Premiär för mig med vaktlar så jag är förväntansfull!

Aha, så de börjar slåss då? Då är det väl dags att slakta dem då antar jag. Jag har fyra tuppar över, de är fina men man måste ju ta bort dem. (+ att jag är lite nyfiken på smaken)

Tack återigen! :)
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 18 apr-12 kl 17:50 »
Jag hänger på här.. Börjar bli riktigt sugen på små vaktlar. Först tyckte jag att det är väl meningslöst - höns ger ju både mycket större ägg och mer kött, men de är ju hemskt söta och äggen är ju fantastiskt gulliga - skulle vilja pickla sånna och ha på vintern :D

I alla fall - jag blir helt snurrig av alla benämningar på raser och färger. Viltfärgade eller honungsfärgade skall jag ju helt klart ha om man kan se skillnad på hönor och tuppar så lätt. Men vilken ras skall jag ha? Vad är det för skillnad på de olika? Och så undrar jag hur känsliga de är för kyla - hur stor del av året kan de bo ute i kaninbur och hur stor del behöver de vara inne? Rör de sig på höjden eller bara på marken? Kaninburen jag tänkte skulle passa har "huset" en bit upp från marken och en stege upp - kommer de gå upp där eller måste huset vara i marknivå?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

tinaw

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 apr-12 kl 19:28 »
Hej!

Välkommen till vaktelvärlden!

Ska du ha vaktlar för äggens skull är det japansk vaktel du ska ha. Vill du ha kött är raserna jumbo och fläskvaktel betydligt större än de vanliga japanska vaktlarna, grundrasen.

De klarar att vara ute på vintern, men behöver som alla fåglar ett frostfritt utrymme och ständig tillgång till rinnande vatten. Vill man ha ägg på vintern är utevistelse inte så bra, de lägger mindre ägg i kylan och behöver ett visst antal timmar ljus/dag för att lägga ägg. De är i huvudsak markfåglar, men kan flyga (och riktigt bra också!). Men de är inte så intresserade utan lever bara på marken. Vaktlar räknas som burfågel vad gäller burstorlekar, så du får kolla måtten på kaninburen. Minsta höjd tror jag är 60 cm. Googla på burfåglar mått föreskrift så borde en tabell komma upp.

Vaktlar är visserligen en liten hönsfågel och mycket är likadant som med höns. Men de är också annorlunda; nervigare, mindre och med viltinstinkter. De kan vara riktigt elaka mot varandra (dvs hacka ihjäl varann).

De kan gå upp för en stege, men måste vara i voljär även utanför buren. Annars sticker de ofelbart, och de kommer inte tillbaka. En förrymd vaktel är en vild vaktel...

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser