Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläckar på bladen på tomat och sommarasterplantor.  (läst 4645 gånger)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Fläckar på bladen på tomat och sommarasterplantor.
« skrivet: 21 maj-11 kl 19:50 »
Hej
För någon vecka sedan upptäckte jag oregelbundna mörka fläckar på (bladen) sommarasterplantor och nu har jag upptäckt liknande fläckar på tomatplantor. Tomatplantorna har även bruna lite "insjunkna" fläckar. Plantorna står i samma växthus.
Någon som vet vad det kan vara ? Någon (el flera) sorts svamp kanske ? Finns det något att göra för att rädda plantorna ?
Gotlandskaniner, genbank.

Nedley

• Västergötland
SV: Fläckar på bladen på tomat och sommarasterplantor.
« Svar #1 skrivet: 22 maj-11 kl 22:33 »
Det är svårt att säga när man inte har någon bild att titta på. "Fläckar" kan se rätt olika ut men två möjligheter om jag gissar från den info jag kan läsa ut så gissar jag på 1. Om det är köpta plantor eller inomhusodlade som inte är avhärdade så kan det vara brännskador av solen eller 2. om man vattnar med stril uppifrån alltid och det inte hinner torka upp så kan det också ge "fläckar"... Syns tydligt på basilika exempelvis...

Kanske hjälpt dig något?? Lycka till!

Nedley

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser