Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineraler på bete?  (läst 3195 gånger)

Lina W

• Ångermanland
Mineraler på bete?
« skrivet: 20 maj-11 kl 13:30 »
Ger ni era får mineralhink även på sommarbetet?

Kommer att ha ett bra bete, varierat både vall, ängsmark och skogsbete. Självklart får de saltsten men jag undrar om de verkligen behöver mineraler under betet?
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

vallhunden

• Västergötland
SV: Mineraler på bete?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-11 kl 13:46 »
Jag ger mineraler även på betet. Det bästa är om man kan ge dom löst mineralfoder - jag tror att det blir minst "okynnesätande" då.
Jag har köpt baljorna, med melass i >:D som de äter som godis (dyrt godis!)
Jag kör också hinkarna, men de brukar tröttna på dom när dom är halvätna... men de får stå kvar om i allafall behov finns, så finns det mineraler 8)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 20 maj-11 kl 13:50 »
 Jag kör med hinkarna (som det också är melass i), upplever inget överätande, annat än när dom varit utan ett tag(pga slutförsäljning på Granngården).
Jag ställer alltid mina under några riktigt täta träd så det inte regnar i dom, då äter dom tills det är slut i hinkarna.
Om jag hade hagar utan träd skulle jag nog försöka fixa någon sorts tak för att slippa spill.
                                        Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 20 maj-11 kl 14:02 »
Ger ni era får mineralhink även på sommarbetet?
Kommer att ha ett bra bete, varierat både vall, ängsmark och skogsbete. Självklart får de saltsten men jag undrar om de verkligen behöver mineraler under betet?
Japp dom behöver mineraler på betet speciellt viktigt för lammen. =)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-11 kl 14:08 »
Jag ger inte mineraler på betet. Har väldigt varierade beten med inslag av skog och märker att fåren verkar leta upp vissa växter vid vissa tillfällen. Förmodligen är det något de behöver just då som de letar upp.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 20 maj-11 kl 15:02 »
Jag ger mineraler, de utan melass, och de äter en hel del, så jag tror nog att de behöver det. Blandat vallbete/skog.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 20 maj-11 kl 16:22 »
Ger Granngårdens röda hink ( den med koppar) till mina gotlandslamm som går på väldigt stort och omväxlande bete ,,skog, äng, myr, äter dom så äter dom så då har jag gott samvete   ;)  En hink brukar räcka över sommaren till 25 lamm och några lammungar. Vanlig saltsten har jag utplacerad på flera ställen både till hästarna och lammen ( får   ;)

Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

daniel70

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 20 maj-11 kl 21:47 »
Jag kör numera bara den "lilla baljan" från granngården. Den stora hinken blir som betong och de äter inget ur den. Tanken för mig med mineraler är ju att lammen ska få dem i sig så det gör mig inget om de snaskar i sig av melassmineralerna, hellre det än att de struntar i den ännu dyrare hinken.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #8 skrivet: 21 maj-11 kl 07:44 »
Har också mineraler i fri tillgång året runt. Upplever att dem äter mycket under dräktigheten (vintern) sen på våren och sommaren går det inte åt så mycket. På hösten börja dem bli mer intresserad igen. Salt och vatten har jag på flera ställen på bete, mineraler bara i vindskyddet / sommarstallet.

Har också uppleft att stora hinken kan bli som betong, har även råkad ut för att baljor med mellas torkad för mycket under våren. På vinter tycket jag att det är bra med små baljor  och melassen gör att det inte fryser så hart. Inget okynnesätande här med. dem vet själv om dem hittar på bete eller ej, bättre än jag. När jag gick över en gång till lösmineraler åt dem massor (kanske nyhetens behag?)

Fårhälsovården säger att man kan öka imuniteten mot parasiter om dem har alla mineraler dem behöver. Hur myket fåren får på betet bero ju på vilken jord, hur länge har det odlads på den på vilket sätt? vilken bergart är det under vilken jordtyp, växterna kan ju också lider brist på mineraler om det saknas vissa ämnen i jorden!

Birgit

« Svar #9 skrivet: 21 maj-11 kl 14:45 »
Och jag gör som JBF, låter dom klara sig på det markerna ger. Deras uppsökande av ämnen de saknar, i naturlig form, minskar betydligt om de får mineralbaljor på betet.
Refererar till mina får och mina observationer ;)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #10 skrivet: 21 jun-11 kl 08:57 »
Jag fick rådet att ta bort saltstenen då den fåren tar mera mineraler om dom inte har salt då det är saltet i mineralerna som får dom att ta mineralerna. När han sa det lät det helt rätt men nu vet jag inte riktigt.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 21 jun-11 kl 09:16 »
Men visst är det så, Snarrbon, saltet ökar smakligheten och gör att de konsumerar mer av mineralerna.

Det finns mängder av mineraler och spårämnen i växtligheten nu. Speciellt lövslyet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 3 användare
långfot, Nannanas, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser