Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sättpotatis  (läst 4492 gånger)

Fiat

• -
Sättpotatis
« skrivet: 18 maj-11 kl 13:19 »
Vi köpte en påse sättpotatis och dom va välldigt stora. Jag tror att någon har sagt att man kan dela dem. Stämmer detta eller har jag fel? Dom är större än min knytna näve.
MVH FIAT.......

gröngölingen

• Skåne
SV: Sättpotatis
« Svar #1 skrivet: 18 maj-11 kl 13:38 »
Jo det går bra att dela dom se bara till att det finns groddar på båda potatishalvorna och så måste de ligga ett eller ett par dygn så att snittytan torkar, annars ruttnar de när du har satt dem.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 18 maj-11 kl 13:42 »
Jo det går bra att dela dom se bara till att det finns groddar på båda potatishalvorna och så måste de ligga ett eller ett par dygn så att snittytan torkar, annars ruttnar de när du har satt dem.

Det där undrar jag också... BLir det liksom en potatis av varje grodd, eller bör man ha flera groddar på varje "del" man delar originalpotatisen i?

vicky-g

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-11 kl 17:58 »
Har hört minst en grodd/halva. Vilket borde leda till att varje grodd ger upphov till fler potatisar. Min logik.  ;D

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 maj-11 kl 18:49 »
I min barndom så doppades snittytan på den kluvna potatisen i ved-aska innan den sattes i jorden. Det var ju inte så vanligt att man hade så stora sättpotatis, men när det hände så gjordes det så.

Har läst att man under nödåren på 1800-talet var tvungen att äta upp det som man skulle ha som sättpotatis, men man skalade dem och satte skalet och kunde på så sätt få lite potatis att skörda.

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #5 skrivet: 18 maj-11 kl 21:30 »
I min barndom så doppades snittytan på den kluvna potatisen i ved-aska innan den sattes i jorden. Det var ju inte så vanligt att man hade så stora sättpotatis, men när det hände så gjordes det så.

Har läst att man under nödåren på 1800-talet var tvungen att äta upp det som man skulle ha som sättpotatis, men man skalade dem och satte skalet och kunde på så sätt få lite potatis att skörda.

Vi testade att dela några potatisar i så små bitar att de bara hade ett öga var förra året, men det gav ingen potatis alls. Det är inte särskilt troligt att det där med att sätta skalet är nån särskilt framgångsrik metod.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #6 skrivet: 18 maj-11 kl 21:31 »

Vi testade att dela några potatisar i så små bitar att de bara hade ett öga var förra året, men det gav ingen potatis alls. Det är inte särskilt troligt att det där med att sätta skalet är nån särskilt framgångsrik metod.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

gröngölingen

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 maj-11 kl 21:58 »
Under andra världskriget var det ont om sättpotatis, för att få någonting att sätta skalade man av TJOCKT skal så att man fick med mycket näring till den nya potatisen. Sedan hällde man ut den tjocka potatisskalen i en fåra i marken i den nya potatisåkern för att få  lite potatis. Hur stor skörd man fick med den här metoden känner jag däremot inte till. Men man skalade ju bort mycket av den näring som sitter just under skalet.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 21 maj-11 kl 08:40 »
Ett problem med att sätta små potatisbitar eller potatisskal är troligen torka. Om jag var tvungen att använda sånt utsäde så skulle jag förkultivera dem i krukor, eller om jag satte dem direkt så skulle jag vara noggrann med att hålla jorden lagom fuktig tills de tagit sig.

Terés G

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 24 maj-11 kl 16:27 »
Vi har faktiskt testat att sätta groddar med lite rötter på. Det blev potatisplantor av det också! De stod i fuktig jord och blev ompysslade i början och det var nog det som gjorde det. Jag minns inte om det blev stor eller liten skörd, men jag kommer ihåg att det blev mat av det vi skulle slängt.
I år har vi påtat ner och hoppas på lite mer än 120 potatisplantor i åkern. En del var delade och det är lite olika sorter. Vi får väl se hur det går. Det är i alla fall inte så mycket ogräs och vi har lagt på första lagret gräsklipp. Några tittar upp och det ger ju lite hopp om sommarpotatis. Vi täcker potatisen med jord när vi sätter den men kupar inte sedan utan täcker med flera lager gräsklipp. Det brukar gå bra.

Lycka till alla odlare!
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 24 maj-11 kl 20:43 »
Hur stor skörd man får av potatisskal vet jag inte, men här brukar skalet gro fint i komposten (skalat med vanlig potatisskalare = tunnt).  ;D Kanske skulle jag prova bara för att jag är nyfiken.  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser